Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Wybór rynku – jak rozwijać e-commerce za granicą?

Wybór rynku – jak rozwijać e-commerce za granicą?

Czym kierować się podczas kluczowej dla przedsięwzięcia decyzji dotyczącej wyboru rynku? Jakie czynniki powinniśmy przeanalizować przy formułowaniu naszej strategii ekspansji? Poznaj sposoby identyfikacji potencjalnych rynków. Dowiedz się, jak badać rynek i gdzie szukać profesjonalnego wsparcia.

Wybór rynku to decyzja, na jaki rynek wejść z naszymi towarami. Zazwyczaj skupiamy się na państwach, które są położone najbliżej kraju naszej działalności. Pierwsza myśl dla polskiego producenta to Niemcy, kraj z dużym rynkiem i od wielu lat największy partner handlowy Polski. Może być to świetny odbiorca dla naszych produktów, będąc ważną częścią naszej strategii internacjonalizacji. Cyfrowy eksport umożliwia nam jednak ekspansję na cały świat – na który rynek należy się zatem zdecydować? 

Wybór rynku, do którego będziemy e-eksportować jest kluczową decyzją, która powinna być poprzedzona rzetelną analizą. Ważne czynniki, które powinniśmy uwzględnić przy formułowaniu naszej strategii ekspansji, to np.: analiza konkurencji, wykorzystanie dostępnych kanałów sprzedaży, cena, jaką możemy uzyskać w danym kraju oraz koszty wejścia na zagraniczny rynek (marketing, logistyka, obsługa prawna).

Wybór rynku a poziom rozwoju cyfrowego

Po pierwsze, powinniśmy dokładnie zweryfikować stadium rozwoju rynku e-commerce w poszczególnych krajach. Można to zrobić na podstawie udziału e-commerce w całości sprzedaży, by wybrać państwa z największym potencjałem dla rozwoju e-sprzedaży. Kolejnym krokiem jest analiza sytuacji w konkretnej branży zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej. Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób w danym kraju funkcjonuje rynek towaru, który chcemy sprzedawać i co jest najważniejsze dla klientów. W obu przypadkach konieczna będzie analiza danych statystycznych.

Jak silna jest konkurencja?

Po zidentyfikowaniu rynków z największym potencjałem dla naszej działalności powinniśmy przejść do analizy konkurencji. Jest to skomplikowane zagadnienie, przy którym należy uwzględnić kilka aspektów. Im większy rynek, tym większa może być konkurencja ze strony przedsiębiorców o profilu działalności podobnym do naszego.

Najlepszym sposobem na zbadanie specyfiki działania rynku dla takich samych lub podobnych produktów i usług u konkurentów w danym kraju jest samodzielny zakup produktów przez internet. W ten sposób poznamy standardy obsługi. Będziemy w stanie stwierdzić, jak kształtują się ceny na rynku oraz co cieszy się największą popularnością wśród klientów. Da nam to także rozeznanie, co jest standardem na danym rynku, a co specyficznego mogłoby nas wyróżnić.

Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaka jest oferta firm w danym kraju oraz jak szeroki jest asortyment – co cieszy się największą popularnością? Jak kształtują się ceny? Jaki jest sposób dostawy oraz czas oczekiwania na przesyłkę, a także jak wygląda polityka zwrotów? Jakie metody płatności oferuje dany sklep oraz co jest standardem w tej kwestii w danym kraju?

Znajdź „benchmark”

Przy analizie konkurencji warto również zbadać, w jakim tempie rozwijały się konkurencyjne firmy i jak długo trwało, zanim dotarły do określonej liczby klientów. Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji obejmuje również kanały sprzedaży, którymi posługują się inne firmy. Warto poszukać przykładów sukcesu i porażek w naszej branży w danym kraju. Będziemy wiedzieć, na czym można się wzorować, a co może być dla nas nieusuwalną przeszkodą.

Warto upatrzyć sobie najlepiej jednego głównego konkurenta, który będzie dla nas punktem odniesienia, czyli „benchmarkiem”. Najlepiej, żeby była to firma odnosząca sukcesy na danym rynku. Ustalmy, w czym konkretnie będziemy lepsi, czym wyraźnie go prześcigniemy i zaimponujemy jego klientom. W ten sposób mamy szanse przejąć część rynku.

Wybór rynku łatwiejszy z pomocą

Jeśli nasze zasoby finansowe na to pozwalają, możemy także zlecić badanie rynku. Dzięki temu uzyskamy od potencjalnych klientów wskazówki. Czego brakuje im w dostępnych produktach? Co skłoniłoby ich do wyboru innego dostawcy? Badania rynku oferowane przez specjalistyczne firmy wykorzystują np. badania skuteczności internetowych kampanii marketingowych i analizę danych z mediów społecznościowych, co jest szczególnie ważne w sektorze e-commerce.

Jeśli potrzebujemy profesjonalnego wsparcia w analizie i wyborze rynku eksportowego, możemy skorzystać z usług instytucji specjalizujących się w przeprowadzaniu analiz biznesowych czy tworzeniu strategii dla e-eksporterów. Wybór rynku może ułatwić doradztwo jakie oferują także niektóre agencje rozwoju regionalnego oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Dla Ciebie zebraliśmy podstawowe informacje z kluczowych i najpopularniejszych z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy rynków e-commerce. Wybierz najlepszy z nich, zapoznając się uważnie z poniższymi materiałami.

Poniżej znajdują się opracowania poszczególnych rynków e-commerce. Kliknij w link, aby pobrać.

Czechy

Francja

Hiszpania

Niemcy

Rumunia

Szwajcaria

Ukraina

Węgry

Wielka Brytania

Włochy

TREŚCI POWIĄZANE

  • Wszystko
  • Aktualności (1)
  • Wiedza (47)
  • Kalendarz (2)
  • Centrum Wsparcia (2)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.