Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Turystyka w Peru — szansa dla polskich przedsiębiorców
Artykuł

Turystyka w Peru — szansa dla polskich przedsiębiorców

Słysząc o Peru, zapewne dla wielu pierwszym skojarzeniem będą atrakcje turystyczne. Bez wątpienia najbardziej znanym jest Machu Picchu – ogromne pozostałości dawnego miasta Inków, nigdy nieodkrytego przez Hiszpanów w czasie konkwisty.

Machu Picchu Peru

Znane są także linie w Nazca czy pełne zabytków miasto Arequipa. To jednak nie wszystkie atrakcje turystyczne. Warto wspomnieć o Chan Chan – największym w świecie mieście zbudowanym z gliny adobe oraz o licznych zabytkach kultury preinkaskiej, inkaskiej i kolonialnej. Opisanie tylko ważniejszych z nich zdecydowanie przekracza ramy niniejszego artykułu.

Natura i kultura niemateralna

Ale turystyka w Peru to nie tylko te bardziej lub mniej znane zabytki. Kraj ten posiada także bardzo bogatą kulturę niematerialną i sztukę, a także naturę. Należy tutaj wskazać przede wszystkim kanion rzeki Colca (który — na marginesie — jako pierwsi pokonali polscy kajakarze), jezioro Titicaca — najwyżej położone żeglowne jezioro świata (3800 m npm.), atrakcje dżungli amazońskiej (notabene stanowiącej ca 60% powierzchni kraju), szlaki trekkingowe (w tym sławny Inca Trail) czy zachęcające miłośników wspinaczek górskich wysokie szczyty Andów. Ale Peru to także możliwość plażowania, turystyki typu wellness czy przyjazdów biznesowych na spotkania, konferencje czy targi międzynarodowe. Nie bez znaczenia jest także wyśmienita i niezwykle zróżnicowana kuchnia peruwiańska. Moim zdaniem, jedna z najlepszych na świecie. Jednym słowem, wymarzone miejsce dla każdego typu turysty.

Turystyka w liczbach

Dochody z turystyki stanowią około 3,5 – 4% PKB rocznie. W 2020 r. z powodu pandemii udział tego sektora w tworzenie PKB spadł do 1,5%, jednak stopniowo obserwuje się wyraźną poprawę. Widoczny wzrost postpandemiczny obserwuje się także w ilości zagranicznych turystów przybywających do Peru (ca 4 mln), dochodów z turystyki (ca 4 mld USD) oraz ilości zatrudnionych w tym sektorze (ca 1,5 mln). Tym samym branża wyraźnie odżywa. Około 40% turystów przyjeżdża z USA; stosunkowo liczną grupą są Kolumbijczycy, Chilijczycy i Hiszpanie. Bez wątpienia zróżnicowany typ turystów, od młodych plecakowców (backpackers) do uczestników spotkań międzynarodowych pozwala przypuszczać, że turystyka w Peru będzie się szybko rozwijała, choć być może mogą następować zmiany w typie turystów przybywających do tego państwa.

Inwestycje w turystykę

Pandemia także wyraźnie wykazała strukturalne problemy utrudniające szybką i odpowiednią reakcję na sytuacje kryzysowe. Z tego względu Peru — podobnie jak wiele państw latynoamerykańskich — jako jedno z ważniejszych instrumentów przyspieszenia rozwoju uznaje wspieranie inwestycji zagranicznych, także w branży turystycznej. Za inwestowaniem w Peru w turystykę przemawia także fakt relatywnie małej ilościowo bazy noclegowej w stosunku do popytu oraz stosunkowo niskie koszty pracy. Ale inwestycje w turystyce to nie tylko baza hotelowa. To może być również baza gastronomiczna, centra turystyczne, biura podróży, łaźnie termalne itd.

Dla inwestorów zagranicznych Peru przewiduje specjalne ułatwienia, w tym pisemna gwarancja państwa stabilności prawnej inwestycji zagranicznej, przyspieszony zwrot VAT, ułatwienia podatkowe, specjalne warunki dla inwestycji realizowanych w Amazonii bądź na terenach wysokich równin (altiplano) czy ułatwienia w zakupie terenów rządowych na cele inwestycyjne.

Z uwagi na istotne miejsce turystyki w rozwoju gospodarczym kraju, warto poważnie zainteresować się możliwościami inwestycyjnymi w ten sektor w Peru. Zainteresowani inwestowaniem w turystykę peruwiańską mogą kontaktować się z rządową agencją promocji inwestycji Proinversión (https://www.investinperu.pe/en ) bądź ambasadą Peru w Warszawie. Na pewno uzyskają pełną informację.

Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT   

  • Wszystko
  • Aktualności (4)
  • Wiedza (13)
  • Kalendarz (14)
  • Centrum Wsparcia (46)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.