Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Kultura biznesu w Kanadzie
Artykuł

Kultura biznesu w Kanadzie

Kanadyjczycy często prezentują się jako otwarci już na wczesnym etapie znajomości, jednak zbudowanie trwałego zaufania wymaga czasu i wielu spotkań. Preferują oni nieformalne formy kontaktu, co przyczynia się do tworzenia luźnej i otwartej atmosfery podczas budowania relacji biznesowych.

Najważniejsze uwarunkowania

Angielski i francuski są językami urzędowymi. Angielski pełni rolę głównego języka w biznesie, choć francuski jest szeroko używany, szczególnie w Quebecu. Staraj się nie organizować podróży biznesowych w lipcu, sierpniu oraz w okresie Świąt Bożego Narodzenia.

Umawianie spotkań

Na wszelkie spotkania staraj się przybywać punktualnie, a najlepiej kilka minut wcześniej. Standardowe godziny pracy to przeważnie od 9:00 do 17:00, od poniedziałku do piątku. Preferowanym czasem na umawianie wizyt są szczególnie poranki. Spotkania należy zaplanować na piśmie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nie jest wymagane potwierdzanie wcześniej ustalonych rozmów. Soboty są wolne od spotkań biznesowych, staraj się także nie umawiać na piątkowe popołudnia. Na spotkaniach każdy z uczestników oczekuje, że niezależnie od pozycji i statusu w hierarchii firmy będzie miał możliwość wypowiedzenia się i będzie wysłuchany.

Powitanie i tytułowanie

Podczas spotkań biznesowych najbardziej odpowiednie jest powitanie poprzez uścisk dłoni, który powinien być połączony z mocnym kontaktem wzrokowym. W kanadyjskim środowisku biznesowym zwyczajem jest zwracanie się do siebie po imieniu, co sprzyja bezpośrednim relacjom. Użycie formalnych tytułów nie jest wymagane i może nawet przyczynić się do usztywnienia i nabrania niepotrzebnego dystansu w dalszej rozmowie.

Ubiór

W świecie kanadyjskiego biznesu obowiązuje tradycyjny dress code. Mężczyźni powinni wybierać ciemne garnitury, białe koszule oraz krawaty. Kobiety – sukienki lub eleganckie kostiumy. Taki strój biznesowy jest odpowiedni również na okolicznościowe wydarzenia, takie jak spotkania towarzyskie, obiady w restauracjach czy wizyty w barach. Po pierwszym spotkaniu można zastosować bardziej swobodny ubiór, jednak zawsze warto dostosować strój do specyfiki danej branży. W sektorach takich jak rolnictwo czy budownictwo nie obowiązują formalne zasady ubioru biznesowego.

Przyjęcia oficjalne i towarzyskie

Zwyczajowe godziny posiłków to śniadania między 7:00 a 9:00, lunch od 12:00 do 14:00 oraz kolacja od 18:00 do 21:00. Dobrze odbierane są rozmowy biznesowe podczas posiłków. Obiady zazwyczaj są krótkie, trwają od 45 do 60 minut. Planując kolację, warto ustawić jej czas tak, aby partnerzy biznesowi mogli udać się na nią bezpośrednio po pracy. Posiłek rozpoczyna gospodarz lub gospodyni. Przyjętym zwyczajem jest dawanie napiwków w wysokości 15-25% za większość usług. Jeśli zostaniesz zaproszony na drinka przez partnera biznesowego z Kanady, dobrze jest przyjąć zaproszenie, o ile nie masz ważnego powodu aby odmówić. Odmowa może być uznana za nieuprzejmość lub obraźliwość. Takie spotkania są również doskonałą okazją do budowania bardziej osobistych relacji.

Rozmowy i zachowanie negocjacyjne

W Kanadzie decyzje biznesowe często nie są podejmowane dopóki wszystkie fakty nie zostaną wyjaśnione. Komunikacja w biznesie jest bezpośrednia, nie ma konieczności interpretowania ukrytych znaczeń w wiadomościach. Zarówno e-maile jak i rozmowy telefoniczne powinny być jasne i zwięzłe. Na początku spotkania najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o przedstawienie działalności swojego przedsiębiorstwa. Zanim przejdziecie do głównych negocjacji, możesz spodziewać się krótkiej, wstępnej rozmowy. Twoja propozycja od początku powinna być realistyczna, ale z zachowaniem pewnego marginesu do negocjacji. Negocjowanie warunków kredytowych i cen może zająć sporo czasu. Kluczowe jest również przestrzeganie ustalonych terminów dostaw i płatności. Tematy takie jak hokej, pogoda i podróże są świetne do rozmów, natomiast unikaj dyskusji na tematy polityczne i religijne. Aby sfinalizować umowę zazwyczaj potrzeba wielu spotkań. Kanadyjczycy są otwarci na kontakt zdalny. Pamiętaj aby być przyjaznym, uśmiechniętym i podchodzić do negocjacji w sposób zespołowy, traktując kanadyjskiego partnera biznesowego jako równorzędnego członka zespołu, a nie jako przeciwnika.

Gestykulacja i zachowania publiczne

Kanadyjczycy zazwyczaj zachowują średni dystans interpersonalny, wynoszący około 30-40 cm. Dotyk jest akceptowalny głównie w sytuacjach towarzyskich, natomiast w kontekście biznesowym jest zdecydowanie ograniczony. Ważne jest również aby unikać noszenia jakichkolwiek intensywnych zapachów, takich jak: mocne perfumy, płyny po goleniu czy lakier do włosów. Może to bowiem wywołać reakcje alergiczne lub zagrożenie dla osób z astmą, co jest dość powszechne wśród Kanadyjczyków.

Korespondencja

W Kanadzie odpowiedzi na e-maile powinny być szybkie, najlepiej w ciągu 24 godzin, ponieważ Kanadyjczycy preferują e-mail jako główny środek komunikacji. Wiadomości e-mailowe powinny być jasne i konkretne, zawierając elementy motywujące do działania, co ułatwia efektywną komunikację i przyspiesza procesy decyzyjne.

Co zawrzeć w prezentacji

Twoja oferta powinna być przedstawiona w sposób szczegółowy i precyzyjny. Zaleca się, aby wszelkie materiały informacyjne były przetłumaczone na język angielski lub francuski, w zależności od regionu Kanady, w którym chcesz rozpocząć działalność. Prezentacje powinny być klarowne, z minimalną ilością tekstu. Dobrze widziane będzie też kilka dodatkowych slajdów z elementami humorystycznymi, co może pomóc w skracaniu dystansu.

Wręczanie i przyjmowanie upominków

W Kanadzie wręczanie prezentów na pierwszym spotkaniu biznesowym nie jest przyjęte. Jednak jeśli zostaniesz zaproszony do czyjegoś domu, odpowiednimi upominkami będzie wino lub deser, np. tort. Prezenty zazwyczaj otwiera się natychmiast po ich otrzymaniu. W przypadku relacji z sektorem prywatnym drobne upominki są akceptowane. Natomiast osoby z sektora publicznego nie mogą przyjmować prezentów o wartości przekraczającej 50 CAD.

Dodatkowe informacje

Pamiętaj, że Kanada to nie Stany Zjednoczone, choć często są postrzegane jako podobne ze względu na ich geograficzną bliskość i wspólne języki. Kanada jest niezależnym krajem z własną, unikalną tożsamością kulturową. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe przy prowadzeniu biznesu, podróży czy nawet przy zwykłych interakcjach międzyludzkich w Kanadzie. Należy zatem traktować Kraj Klonowego Liścia z szacunkiem dla jego unikalnych wartości i norm. Będzie to nie tylko znakiem dobrej woli, ale także fundamentalnym elementem skutecznej komunikacji i przyszłej współpracy biznesowej.

Kanada – charakterystyka rynku tutaj

Źródło: Export Intelligence, Informator Ekonomiczny na portalu gov.pl

  • Wszystko
  • Aktualności (72)
  • Wiedza (49)
  • Kalendarz (151)
  • Centrum Wsparcia (60)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.