22.04.2024
Polska przyciąga drogie zagraniczne inwestycje
Trzeci raz z rzędu rośnie w Polsce wartość inwestycji zagranicznych realizowanych przy udziale PAIH. Rok 2023 był rekordowy.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/193204462_m.jpg)
W pierwszej połowie 2023 roku wartość inwestycji zagranicznych realizowanych przy udziale PAIH wyniosła ponad 4,9 mld EUR i dawała 10,9 tys. nowych miejsc pracy. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w tym samym czasie, wg szacunków OECD miały wartość ok.12,1 mld EUR.
Szczegółowe dane za cały 2023 są jeszcze w trakcie opracowań, ale ze wstępnych szacunków PAIH wynika, że wartość zagranicznych inwestycji w naszym kraju, realizowanych przy udziale Agencji, będzie oscylować na poziomie 7-7,5 mld EUR, co przełoży się na powstanie około 20 tysięcy nowych miejsc pracy.
Dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest to trzeci rok z rzędu wzrostów wartości projektów inwestycyjnych.
Dla porównania, w roku 2022 wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w naszym kraju wyniosła 29,93 mld EUR, a tych powstałych przy współudziale Agencji – 3,75 mld EUR. Była to większa ilość o znacznie jednak mniejszej wartości. Projekty pochodziły głównie z sektora MŚP, przede wszystkim z sektora IT i start-up-ów – firm relokowanych często z Białorusi, w ramach Programu Poland Business Harbour.
Rok 2023 to przede wszystkim wzrost wartości inwestycji i współpraca z dużymi międzynarodowymi firmami. Przykładem jest Intel, który zainwestuje prawie 20 mld PLN w Zakład Integracji i Testowania Półprzewodników. Jest to rekordowa zagraniczna inwestycja w historii naszego kraju. Innymi dużymi projektami są inwestycje spółki Ionway (joint venture Umicore i Volkswagena), która za 8 mld PLN uruchomi produkcję katod CAM czy inwestycje ogłoszone przez spółkę Robert Bosch, o wartości prawie 400 mln EUR w budowę m.in. fabryki pomp ciepła pod Wrocławiem, a także budowa fabryki opakowań z papieru przez amerykański Footprint za 86,2 mln USD.
Atrakcyjność Polski dla zagranicznych inwestorów
Polska ma doskonałe położenie geograficzne, w strategicznym miejscu – między Wschodem i Zachodem. Skomplikowana sytuacja geopolityczna , zaburzone łańcuchy dostaw, wszystko to powoduje, że wiele firm przenosi lub chce przenieść produkcje bliżej swoich największych rynków zbytu a my jesteśmy krajem stabilnej, odpowiedzialnej gospodarki, największym państwem w Europie Środkowo-Wschodniej i 6. w Europie. Wciąż mamy tańsze koszty inwestycji i pracy. Jednocześnie gwarantujemy wysoką jakość pracy dzięki wykształconym, wykwalifikowanym kadrom.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/106654638_m-1024x683.jpg)
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.
Źródło: Narodowy Bank Polski, Główny Urząd Statystyczny, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (59)
- Wiedza (26)
- Kalendarz (114)
- Centrum Wsparcia (45)
-
Oferta wsparcia
Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
WydarzenieSuperZoo 2024
SuperZoo to okazja dla polskich producentów produktów dla zwierząt do nawiązania kontaktów biznesowy…
-
Artykuł
Eksport polskiego drewna
W latach 2019-2023 wyeksportowano z Polski ponad 14,3 mln ton nieprzetworzonego drewna
ArtykułThe Next Web Conference 2024
Konferencja przyciągnęła uwagę globalnych gigantów i innowatorów
-
Wydarzenie
SuperZoo 2024
SuperZoo to okazja dla polskich producentów produktów dla zwierząt do nawiązania kontaktów biznesowy…
WydarzenieOtwarci na kraje DACHL
Już 18 września 2024 roku w Hotelu Omega w Olsztynie czekają na Ciebie niepowtarzalne możliwości naw…
-
Oferta wsparcia
Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Oferta wsparciaKierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.