Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polski rynek hoteli (nie) zadowolony
Artykuł

Polski rynek hoteli (nie) zadowolony

Rok 2023 polscy hotelarze w większości uznali za udany. Zadowolonych jest 57% właścicieli hoteli, a 30% spośród nich ocenia rok 2023 dobrze, ale poniżej oczekiwań.

napis hotel na fragmencie budynku

Właściciele hoteli pozytywnie ocenili rozwój oferty turystycznej MICE oraz turystyki indywidualnej, zauważając także rosnące zainteresowanie Polską wśród przedstawicieli biznesu.

Za największe szanse w roku 2024 uznali również sprzyjające warunki klimatyczne i naturalne walory turystyczne. Jednocześnie najbardziej obawiają się wzrostu kosztów działalności branży, ale również trudności związanych z rekrutacją pracowników i skomplikowanej sytuacji geopolitycznej.

Statystyki obłożenia polskich hoteli w 2024 roku

Styczeń

Hotele biznesowe: 1/4 hoteli osiągnęła obłożenie powyżej 50%, z czego 4% przekroczyło 70%. To wyniki o 11 punktów procentowych słabsze niż w grudniu. 37% hoteli nie osiągnęło frekwencji 30%.

Hotele turystyczne: 2/5 obiektów wypoczynkowych przekroczyło frekwencję 50%, w tym 24% z obłożeniem powyżej 70%. Frekwencję poniżej 30% zanotowała 1/5 hoteli.

Luty

Hotele biznesowe: obłożenie powyżej 50% osiągnęło 42% hoteli, z czego 22% miało obłożenie przekraczające 70%. To oznacza znaczącą poprawę w stosunku do stycznia. Zanotowano wzrost o 17-18 punktów procentowych. Jedynie 18% hoteli nie osiągnęło frekwencji na poziomie 30%.

Hotele turystyczne: blisko połowa (48%) hoteli turystycznych przekroczyła frekwencję 50%, w tym 16% z obłożeniem powyżej 70%. Frekwencję poniżej 30% odnotowała 1/5 hoteli.

Lutowe ferie zimowe wsparły wyniki hoteli wypoczynkowych bardziej niż w styczniu, co przyczyniło się do poprawy ogólnej sytuacji w sektorze.

Marzec

Hotele biznesowe: niemal połowa hoteli biznesowych (49%) uzyskała obłożenie powyżej 50%, w tym 17% osiągnęło poziom powyżej 70%. To stanowi poprawę w stosunku do lutego o 7 punktów procentowych. Frekwencję poniżej 30% odnotowało 15% hoteli.

Hotele turystyczne: w marcu tylko 35% hoteli wypoczynkowych przekroczyło frekwencję 50%, co oznacza spadek o 13 punktów procentowych w porównaniu z lutym, co wiąże się z końcem ferii zimowych. 19% obiektów wypoczynkowych osiągnęło obłożenie powyżej 70%. 15% hoteli zanotowało frekwencję poniżej 30%.

Mimo, że niektóre hotele biznesowe odnotowały wzrost obłożenia w stosunku do lutego, to ogólnie branża hotelowa wciąż zmagała się z niższymi wynikami w porównaniu z rokiem 2023, szczególnie w segmencie hoteli wypoczynkowych.

Kwiecień pokazał znaczne różnice pomiędzy hotelami biznesowymi a wypoczynkowymi, zwłaszcza w okresie Świąt Wielkanocnych.

Hotelach biznesowe: które są mniej popularne podczas okresów świątecznych obłożenie miały niskie, a ponad połowa z nich nie oferowała specjalnych pakietów świątecznych.

Hotele turystyczne: zdecydowanie lepiej radziły sobie w okresie świątecznym. Mimo że 8% nie sprzedawało specjalnych ofert na ten czas, tylko 4% miało obłożenie poniżej 30%. Aż 89% hoteli miało obłożenie wyższe niż 50%.

Majówka 2024

Wśród gości hotelowych nadchodząca majówka 2024 cieszy się sporym zainteresowaniem. Prognozy rezerwacji na wydłużony weekend są znacznie lepsze niż w roku 2023.

Hotele biznesowe: w okresie majówki, podobnie jak podczas świąt, prezentują gorsze wyniki niż hotele wypoczynkowe – 45% hoteli biznesowych nie sprzedaje swojej oferty na majówkę, a 38% obiektów z tego segmentu notuje obłożenie poniżej 30%.

Hotele turystyczne: odnotowują zdecydowanie lepsze wyniki rezerwacji na majówkę 2024 niż hotele biznesowe. Klienci w tym czasie poszukują głównie relaksu i odpoczynku. Tylko 4% z nich nie sprzedaje oferty na przedłużony weekend, a 15% hoteli wypoczynkowych ma obłożenie poniżej 30%. Ponad połowa obiektów wypoczynkowych (54%) jest już zapełniona w ponad 50%, a 23% osiągnęło frekwencję powyżej 70%.

Na potrzeby ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego w dniach 3-8 kwietnia 2024 roku przyjęto termin majówki 2024 na 1-5 maja. W ankiecie wzięło udział 121 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach, spośród których 72% położonych jest w miastach, a 38% to obiekty sieciowe. Średnia wielkość obiektu wyniosła 94 pokoje. Hotele z przewagą ruchu biznesowego stanowiły 39% i tyle samo hotele turystyki wypoczynkowej, a hotele łączące oba segmenty 22%.

Prognozy polskiego rynku hotelarskiego

Najbliższa przyszłości przedstawiona w raporcie mBanku wskazuje na duże ożywienie, a nawet dynamiczne tempo rozwoju branży hotelarskiej w Polsce.

Do czynników wpływających na jej rozwój zalicza się rosnąca liczba obiektów zarządzanych przez międzynarodowych operatorów hotelowych. Z roku na rok odnotowuje się także coraz to większą liczbę zagranicznych turystów. Są to głównie Niemcy, Skandynawowie i Ukraińcy. Polskie hotele są dla zagranicznych turystów konkurencyjne cenowo, zwłaszcza w kontekście – stosunek ceny do jakości obiektów i świadczonych w nich usług.

W perspektywie długoterminowej, wraz z wprowadzaniem nowoczesnych, rozwiązań takich jak np.: wzrost znaczenia aspektów ekologicznych i energetycznych, automatyzację systemu zarządzania hotelem (np. e-recepcja, elektroniczna karta meldunkowa), przewidywany jest wzrost średniego przychodu z pokoju hotelowego poprzez zmniejszenie kosztów utrzymania obiektów. Również ważna jest konieczność wprowadzania rozwiązań dostosowania hoteli do potrzeb seniorów. Ma to tym większe znaczenie, że jesteśmy w trendzie starzejących się społeczeństw, zwłaszcza zachodnich, zamożnych krajów europejskich.

Polska w wybranych rankingach

Z roku na rok rośnie atrakcyjność Polski jako kraju, który warto odwiedzić. Coraz częściej w zagranicznych rankingach polskie miasta i regiony znajdują się w czołówkach pierwszego wyboru wśród zagranicznych turystów. Dotyczy to zarówno krótkich, weekendowych wypadów, jak i głównego wakacyjnego czy zimowego wypoczynku.

Przykładem może być wyróżnienie naszego kraju przez USA Today . Polska w rankingu „Best International Destination on a Budget” zajęła pierwsze miejsce w kategorii atrakcyjnego, krótkiego wyjazdu w dobrej cenie, doceniającego walory turystyczne naszego kraju.

Laureatem tytułu European Best Destination 2023 została Warszawa, zdobywając rekordowe ponad 142 tysiące głosów. Stolica Polski została doceniona w kilku kategoriach, w tym jako najlepszy cel podróży dla miłośników jedzenia (Best Destination for Food Lovers), jedno z najbezpieczniejszych miejsc w Europie (Safest Destinations in Europe) oraz najlepsze miejsce na krótki wypad (Best Destinations for a City Break).

W rankingu dwumiesięcznika fDi Intelligence, należącego do renomowanego brytyjskiego dziennika „The Financial Times”, została doceniona Warszawa. W kategorii największych miast stolica Polski uplasowała się na 4. miejscu, za Londynem, Amsterdamem i Dublinem. Najwyżej w Warszawie doceniono m.in.: przyjazność dla biznesu, kapitał ludzki i styl życia. W kategorii potencjał ekonomiczny stolica Polski zajęła miejsce 6.. fDi Intelligence zajmuje się analizami i prognozowaniem, które regiony w Europie i na świecie będą najkorzystniejsze dla długoterminowych inwestycji.

W najnowszym rankingu „European Cities and Regions of the Future 2024” zauważonych również zostało kilka polskich miast jako przodujących ośrodków przyszłości w Europie. W kategorii miast średniej wielkości, mających od 200 do 750 tys. mieszkańców, pierwsze miejsce zajął Wrocław, wyprzedzając Zurych – zwycięzcę z poprzedniego roku, a Gdańsk uplasował się na pozycji 9. Wrocław został doceniony także za rozwijające się wokół niego, rekordowe w ostatnim roku, bezpośrednie inwestycje (więcej tutaj), których wartość szacowana jest na ok. 5,3 mld dolarów. Największą z nich jest inwestycja Intela – amerykańskiego giganta z Doliny Krzemowej, który wybuduje fabrykę zaawansowanych technologicznie chipów.

National Geographic Mazurskie Jeziora wskazał jako jedne z 14 miejsc na świecie, które koniecznie trzeba zobaczyć.

Źródła:

  • Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
  • Emmerson Evaluation „Rynek hoteli i condohoteli w Polsce 2023”
  • mBank „Rynek hoteli w Polsce”
  • Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
  • Wszystko
  • Aktualności (48)
  • Wiedza (27)
  • Kalendarz (69)
  • Centrum Wsparcia (51)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.