15.04.2024
Czekolada „Made in Poland”
Wg raportu „ Światowy i polski rynek czekolady”, opublikowanego przez firmę Wedel na podstawie analiz Nielsena, w 2022 roku polski eksport czekolady był na 3 miejscu na świecie.
Kraje UE są czekoladowym potentatem. Wg Eurostat, odpowiadają za 65% światowego eksportu czekolady i tabliczek czekoladowych. Polska ma w tym udział 12% i szanse w przyszłości wyprzedzić Niderlandy z 13% udziałem. Na pierwszym miejscu pozostają Niemcy z 680 tys. ton i 28% udziałem.
Produkcja wyrobów czekoladowych to aż 80% światowego rynku skupiona w zaledwie sześciu krajach Unii Europejskiej. Wśród nich Polska, która zajmuje 4 miejsce z 7,1 procentowym udziałem i wartością 2,4 mld USD, tuż za Włochami z 7,4% udziałem, Belgią i Niemcami.
Na wielkość produkcji wyrobów czekoladowych duży wpływ ma także popyt własny danego kraju. W przypadku największych producentów wyrobów czekoladowych, mieszkańcy tych krajów sami bardzo lubią je spożywać.
Degustacja w Polsce w 2022 roku wyniosła 5,9 kg czekolady na osobę, a do roku 2028 szacowany jest wzrost do 6,4 kg.
Eksport polskiej czekolady
Eksportujemy nasze wyroby przede wszystkim do Niemiec (10% eksportu czekolad i 32% czekoladek), Belgii, Francji, Holandii, Czech i Rumunii. Z krajów trzecich największymi odbiorcami polskich wyrobów czekoladowych jest Wielka Brytania ( 15% czekolad i 27% czekoladek), Turcja, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone.
Sektor produkcji czekolady w Polsce ma wciąż dobre prognozy wzrostu i dalszego rozwoju. Do największych, najbardziej znanych marek dołączają mniejsze manufaktury, produkujące czekoladowe pyszności w coraz bardziej wyszukanych i zaskakujących smakach. Eksport związany jest przede wszystkim z aspektami smakowymi i cenowymi. Polskie wyroby cieszą się tak wielkim powodzeniem z powodu zarówno tych pierwszych jak i drugich. Poza tym polscy producenci coraz lepiej radzą sobie z promocją swoich produktów, chętnie prezentują swoje wyroby na wystawach i targach na całym świecie, jak również aktywnie wchodzą na rynki e-commerce.
Czynniki wpływające na wzrost ceny czekolady i wyrobów czekoladowych
Na cenę czekolady i wyrobów czekoladowych maja duży wpływ m.in. inflacja i koszty pozyskania składników niezbędnych do ich produkcji. Te z kolei są uzależnione od czynników społecznych i klimatycznych. Do produkcji czekolady potrzebne jest kakao. Te uzyskiwane jest z ziaren kakaowca, obecnie uprawianego w około 50-ciu krajach. Do mających największy udział w produkcji kakaowca należą: kraje Afryki Zachodniej – Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghana, Nigeria i Kamerun ( w sumie 70% działu w rynku światowym), Ekwador i Indonezja. Czynni wpływające na poziom zbiorów są przyrodnicze i ekonomiczne. W sezonie 2023/2024 duże znaczenie mają wśród tych pierwszych anomalia pogodowe związane z wyjątkowo silnym oddziaływaniem w tym roku prądu El Nino, który w części równikowej Oceanu Spokojnego powoduje znaczne wzrosty temperatur. W rejonie szerokości geograficznej Afryki, gdzie leżą kraje największych producentów kakaowca powoduje to znaczne zmniejszenie opadów oraz suche wiatry znad Sahary niszczące kwitnące drzewa. W Ekwadorze El Nino przynosi z kolei ogromne deszcze z silnymi porywami wiatrów i powodzie degradujące młode strąki drzew. W Indonezji – susze.
Czynniki ekonomiczne to niewystarczające finansowe wspieranie rolników związane środków pieniężnych na zakup nawozów czy maszyn, a także niestabilność polityczna tych krajów.
W związku z kumulacją powyższych uwarunkowań, w roku 2024 przewiduje się wyjątkowo niskie zbiory , które najpewniej spowodują znaczny wzrost kosztów produkcji czekolady i wyrobów czekoladowych.
Wartości odżywcze czekolady
Na nasz nastrój wpływa już sam zapach czekolady. To dzięki zawartemu w niej kakao mówimy o pozytywnym wpływie na nasz organizm, na naszą koncentrację, radzenie sobie ze stresem i zmęczeniem
Okazuje się, że czekolada ma także właściwości zdrowotne. Uwielbiamy ją za ten cudowny zapach i smak. Ale też dlatego, że poprawia nastrój, dodaje energii, likwiduje zmęczenie. Okazuje się, że czekolada ma także właściwości zdrowotne. Są to m.in.:
magnez – wspomagający nasz układ nerwowy i biorący udział w uwalnianiu energii z pożywienia; węglowodany – najważniejsze źródło energii, którym żywi się nasz mózg;
żelazo – odpowiedzialne za produkcję czerwonych krwinek i rozprowadzanie tlenu w naszym organizmie:
fenylotylamina – składnik z grupy endorfin, za który szczególnie uwielbiamy czekoladę bowiem endorfiny poprawiają nam nastrój i dają uczucie szczęśliwości:
flawonoidy – zwiększające naszą odporność na infekcje i hamujące rozprzestrzenianie się tzw. złego cholesterolu.
To tylko kilka z ponad 600 substancji, które pozytywnie działają na nasze zdrowie. Zmniejsza ryzyko zawału serca poprzez zapobieganie zakrzepom. Dzięki spożyciu, przede wszystkim gorzkiej czekolady, wzrasta poziom przeciwutleniaczy chroniących nasze organizmy przed wolnymi rodnikami uszkadzającymi komórki. Tym samym nie tylko pomaga wolniej starzeć się naszej skórze, ale co ważniejsze, ma właściwości przeciw nowotworowe.
Zatem nawet jeśli jej cena wzrośnie, to ze względu na zdrowie i dobre samopoczucie, po czekoladę zawsze warto sięgać.
Źródło: MRiRW Światowy rynek czekolady Medicover
- Wszystko
- Aktualności (112)
- Wiedza (51)
- Kalendarz (282)
- Centrum Wsparcia (47)
-
Wydarzenie
Jak zrobić biznes w Rumunii
Polskie przedsiębiorstwa mogą z powodzeniem szukać swoich możliwości eksportowych na dynamicznie roz…
WydarzenieŁÓDŹ: Miasto – Przestrzeń dla biznesu IX edycja
Rola partnerstw pomiędzy miastami, regionami i biznesem z Polski i Ukrainy w procesie odbudowy Ukrai…
-
Artykuł
Nowe biuro PAIH w Ukrainie
Otwarcie przedstawicielstwa we Lwowie to odpowiedź na oczekiwania polskiego biznesu
ArtykułPolskie stoisko narodowe na targach InnoTrans 2024 w Berlinie
Polskie stoisko przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności polskich marek na rynku niemieckim
-
Wydarzenie
Jak zrobić biznes w Rumunii
Polskie przedsiębiorstwa mogą z powodzeniem szukać swoich możliwości eksportowych na dynamicznie roz…
WydarzenieŁÓDŹ: Miasto – Przestrzeń dla biznesu IX edycja
Rola partnerstw pomiędzy miastami, regionami i biznesem z Polski i Ukrainy w procesie odbudowy Ukrai…
-
Oferta wsparcia
Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Oferta wsparciaWspółpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.