Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > „Made in Italy”- gospodarka
Artykuł

„Made in Italy”- gospodarka

Włochy są jedną z najsilniejszych gospodarek w Europie i należą do najbardziej uprzemysłowionych i najbogatszych państw świata- grupy G7. „Made in Italy” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych metek na naszym globie.

Kontur Włoch ze znaczkiem Made in Italy

Włochy obecnie są trzecią gospodarką Unii Europejskiej i strefy euro. Według danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego za rok 2020 są 8 państwem świata pod względem PKB w ujęciu nominalnym. W 2020 r. PKB Włoch stanowiło 12,3% PKB Unii Europejskiej. PKB Włoch za 2022 rok wyniosło 2010,4 mld USD a PKB per capita 34,158 USD.

Charakterystyka gospodarki

Włoska gospodarka jest utożsamiana w dużej mierze z produkcją wysokiej jakości przede wszystkim towarów konsumpcyjnych. I tak też jest w rzeczywistości. Włoska produkcja i usługi to w większości małe i średnie przedsiębiorstwa rodzinne, dbające w swej ofercie o najmniejszy szczegół. Metka „Made in Italy” kojarzy się więc z wysokiej jakości wzornictwem i doskonałą jakością.

Posiadając tak długą linię brzegową i strategiczne miejsce w Europie, łączące z nią Afrykę i Bliski Wschód, i mając nowoczesną infrastrukturę, odgrywają ogromna rolę w międzynarodowych łańcuchach dostaw.

Surowce naturalne

Włochy posiadają dość urozmaiconą gamę bogactw naturalnych, które jednak są na tyle skromne ilościowo, że nie są wstanie na obecnym etapie rozwoju gospodarczego zaspokoić potrzeb kraju. Wyspy Sycylia i Sardynia są miejscami głównego wydobycia wielu z nich. Na Sycylii występują złoża ropy naftowej i gazu ziemnego (te również na Nizinie Padańskiej) oraz siarki, dzięki której powstały tutaj fabryki kwasu i ciężkiej chemii, produkcja przemysłu cementowego i wapienniczego. Na Sardynii z kolei wydobywa się węgiel kamienny, cynk, ołów, rudy żelaza, miedzi. Surowce budowlane znajdują się przede wszystkim na przedgórzu Alp (żwiry, piaski) i słynne marmury karraryjskie w środkowej części Apenin.

Sporym problemem Włoch jest duże uzależnienie energetyczne kraju od importu tych surowców. W porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 60,5% Włochy potrzebują importu na poziomie ok. 78% dlatego mocno zwiększają swoje zaangażowane w inwestowanie w OZE. Obecnie 15% produkcji energii elektrycznej czerpią z elektrowni wodnych alpejskich dopływów Padu i Adygi oraz 7% z fotowoltaiki zlokalizowanej w okolicach wulkanów.

Przemysł

Do najlepiej rozwiniętych należy hutnictwo, głównie zlokalizowane w miastach portowych ze względu na najkrótszą drogę dostaw surowców. Największe huty znajdują się w Genui, Tarencie i Neapolu, a także w Mediolanie i Turynie- zlokalizowanymi w najbardziej uprzemysłowionym rejonie kraju. Hutnictwo niezbędne dla przemysłu samochodowego i stoczniowego w całości zabezpiecza potrzeby kraju.

Włochy przodują w produkcji wszelkiego rodzaju maszyn, pojazdów i elektroniki. Na całym świecie znane są marki takie jak: Ferrari, Alfa Romeo, Maserati, Fiat, Lancia, Lamborghini czy sprzęt AGD, taki jak Candy czy Ariston i Indesit. Fiat Ferroviaria projektuje i produkuje super szybkie pociągi, które rozwijają prędkość do 360 km/h. Włoska motoryzacja jest również gigantem w produkcji skuterów, motorów a w pobliżu Turynu produkowane są małe samoloty. Świetnie rozwinięty jest także przemysł stoczniowy, zajmujący się m.in. produkcją zarówno dużych jednostek pływających jak statki pasażerskich czy kontenerowe, po jachty i żaglówki. Największe stocznie znajdują się w Genui, La Spezii, Neapolu, Trieście, Livorno i Palermo.

Natomiast największe ośrodki świetnie rozwiniętego przemysłu chemicznego umiejscowione są w Lombardii i Piemoncie. Z nowoczesnej i bardzo zaawansowanej farmaceutyki znany jest Rzym, Florencja i Mediolan. Ten ostatni słynie również z bycia jedną z wielkich stolic światowej mody. Słynne Fashion Week przyciągają największe nazwiska a w okolicach ulokowały się takie marki odzieżowe jak Versace, Valentino, Fendi, Gucci, Prada, Armani, Dolce&Gabbana, Benetton i wiele innych, doskonale prosperującego we Włoszech przemysłu odzieżowego.

Jeśli mowa o modzie, to nie można pominąć obuwia, w którego produkcji Włochy są na pierwszym miejscu w Europie. Najbardziej pożądane marki powstają w małych i średnich firmach zlokalizowanych w różnych miejscach kraju.

Włochy to wyśmienita kuchnia i wraz z nią bardzo istotna branża spożywcza. Ze względu na położenie geograficzne, w tym klimat, włoskie rolnictwo ma bardzo sprzyjające warunki dla swojego rozwoju. Związane jest także z wielowiekową tradycją, w związku z czym, liczne są, znane na całym świecie- marki zastrzeżone (299). Włosi eksportują wina, makarony np. Barilla, oleje z oliwek Monini, sery, słodycze, ale też duże ilości warzyw i owoców, również owoców morza i ryby. Włoski sektor rolno-spożywczy jest stawia na jakość i działania zgodne z ochroną środowiska.

Ogromne znaczenie ma turystyka oraz wszelkie gałęzie przemysłu i usług z nią związane. W 2021 stanowiła o 9,1% włoskiego PKB.

Eksport Włoch

Według danych Export Intelligence, w 2021 roku obroty handlowe Włoch ze światem wyniosły 1158,89 mld USD i były wyższe w stosunku do roku 2020 o 233,91 mld USD.

Wartość włoskiego eksportu wyniosła 601,66 mld USD (2021 r.).

Jak podaje Włoska Agencja Handlu (Italian Trade Agency), Włochy są drugim co do wielkości na świecie eksporterem obuwia i wina, trzecim pod względem światowego eksportu jachtów i artykułów odzieżowych oraz czwartym – mebli.

Najczęściej eksportowane grupy towarów obejmują branże motoryzacyjne (pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu); maszynowe i metalowe; farmaceutyczną; chemiczną; odzieżową i spożywczą.

Głównymi odbiorcami włoskiego eksportu są: Niemcy (13,08%), Francja (10,29%), Stany Zjednoczone (9,54%), Szwajcaria (5,35%), Hiszpania (4,99%), Wielka Brytania (3,48%), Belgia (3,48%), Polska (3,15%), Chiny (3,07%), Niderlandy (2,97%).

Import towarów do Włoch

Wartość włoskiego importu w 2021 roku wyniosła 557,23 mld USD.

Najczęściej importowane grupy towarów obejmowały branże motoryzacyjne, farmaceutyczną, surowce energetyczne takie jak ropa naftowa i gaz ziemny.

Włosi w 2021 roku najwięcej towarów zaimportowali z: Niemiec (16,05%), Francji (8,3%), Chin (8,17%), Niderlandów (5,88%), Hiszpanii (5,88%), Belgii (4,46%), Rosji (3,73%), Stanów Zjednoczonych (3,34%), Polski (2,52%) i Szwajcarii (2,36%).

Saldo wymiany towarów

W 2021 roku saldo Włoch w wymianie towarów było dodatnie i stanowiło wartość 44,43 mld USD, ale było niższe w stosunku do roku poprzedniego, w którym wyniosło 72,33 mld USD.

Włoska gospodarka charakteryzuje się dużą liczbą pośredników w dystrybucji towarów. Efektem tego jest zawyżanie cen wewnętrznych co prowadzi do spadku konkurencyjności Włoch na rynku światowym. Odgrywające istotną rolę w gospodarce, tradycyjne branże przemysłowe sektora firm małych i średnich są zmuszone przenosić swoje produkcje do Azji. Dodając do tego eksport włoskich towarów o niskiej wartości dodanej, ale wysokich cenach, powoduje to m.in. powiększanie się importu towarów łatwo mogących je zastąpić a tańszych. Efektem tego jest wzrost towarów importowanych z Chin.

Wymiana handlowa usług Włoch

Saldo wymiany handlowej usług Włoch za 2022 rok było ujemne i wyniosło -9,58 mld USD.

Eksport usług stanowił kwotę 117,83 mld USD i był wyższy niż w roku 2021 (87,38 mld USD).

Import usług w 2022 roku wyniósł 127,41 mld USD i był wyższy od roku poprzedniego o 28,34 mld USD.

Usługi najczęściej eksportowane przez Włochów to: podróże zagraniczne; usługi biznesowe; usługi techniczne i związane z handlem; usługi transportowe; usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne; usługi finansowe; uszlachetniani; usługi badawczo rozwojowe.

Do największych odbiorców eksportu włoskich usług należą kolejno: Niemcy, Francja, Szwajcaria, Luksemburg, Stany Zjednoczone, Irlandia, Niderlandy, Hiszpania, Austria i Belgia.

Usługi najczęściej importowane przez Włochów to: pozostałe usługi biznesowe; usługi transportowe; podróże zagraniczne; usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne; usługi finansowe; opłaty z tytułu użytkowania własności intelektualnej; uszlachetnianie; usługi ubezpieczeniowe.

Włosi najczęściej importują usługi z: Niemiec, Francji, Irlandii, Luksemburga, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Hiszpanii, Niderlandów, Rumunii i Polski.

Kultura biznesu

Podobnie jak podział gospodarczy Włoch na część północną i południową, dzielą się także priorytety w kulturze biznesu. Partnerzy z północy Włoch cenią sobie punktualność i konkretny, efektywny dialog biznesowy. Dla tych z południa ważnym dodatkiem jest budowanie relacji i serdeczny nastrój, a punktualność nie jest specjalnie istotna. My sami powinniśmy jej raczej przestrzegać. Dlatego w zależności od regionu warto wcześniej dokładniej zapoznać się z panującymi zwyczajami.

Ogólnie styl bycia powinien być dostosowany do przyjętego przez włoskiego kontrahenta. Może on mieć formę swobodnej nonszalancji, ale też możemy spotkać się z kimś o zdecydowanie powściągliwym usposobieniu. Żeby nie być źle zrozumianym, gestykulacje najlepiej pozostawić Włochom.

Poza kadrą zarządzającą Włosi nie mówią zbyt dobrze po angielsku. Dlatego w budowaniu relacji bardzo pomaga znajomość języka włoskiego i jest to mile widziane.

Jak na kontakt z prawdziwymi znawcami mody dla Włochów bardzo ważne jest wywarcie na partnerze dobrego pierwszego wrażenia. Dlatego warto ubrać coś eleganckiego, dobrej jakości i utrzymywać kontakt wzrokowy ze swoim włoskim partnerem. Na miejsce spotkania lepiej wybrać restaurację niż biuro, co będzie miało mniej formalny wydźwięk.

Więcej o współpracy gospodarczej Polska – Włochy

Źródło

  • Wszystko
  • Aktualności (7)
  • Wiedza (8)
  • Kalendarz (17)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.