Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Relacje polsko – włoskie
Artykuł

Relacje polsko – włoskie

Złączone ręce nad flagą Włoch

Polska i Włochy są dla siebie bardzo ważnymi partnerami gospodarczymi. W 2022 roku Włochy były dla Polski strategicznym partnerem w wymianie handlowej. Znalazły się na 6. pozycji wśród rynków eksportowych i na 3 w imporcie.

Wzajemne relacje są oparte na silnych więziach przyjaźni i mają swoją długą historię. Na płaszczyźnie gospodarczej intensyfikują się, zwłaszcza od kiedy Polska przystąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku. Dynamiczny rozwój naszej gospodarki, inwestycje w produkcję przemysłową, innowacje, wzrost eksportu, strategiczne położenie w centrum Europy czy wykwalifikowana siła robocza, powodują, że współpraca polsko-włoska bardzo się umacnia.

Wymiana handlowa towarów

Eksport

Do głównych towarów eksportowanych na rynek włoski należą: środki transportu a w szczególności wagony osobowe, towarowe lub transportowe, kolejowe lub tramwajowe, o napędzie własnym; wlewki do przetopienia z żeliwa lub stali; aluminium nieobrobione plastycznie; piece, kuchnie, ruszty, kuchenki, różna, piecyki koksowe, palniki gazowe; nawozy azotowe; miedź rafinowana i stopy miedzi nieobrobione plastycznie; artykuły budowlane z tworzyw sztucznych; wyroby spożywcze, napoje, tytoń; urządzenia elektryczne; drewno i artykuły z drewna; meble.

Wg danych GUS w 2022 roku eksport na rynek włoski wyniósł 15 764 mln EUR i był wyższy o 18% w porównaniu z rokiem 2021.

Import

Wg danych GUS w 2022 roku import towarów z Włoch wyniósł 16 800 mln EUR i wzrósł o 15% do roku poprzedniego.

Do głównych towarów importowanych z Włoch należą: rod, w stanie surowym lub w postaci proszku; pallad, w stanie surowym lub w postaci proszku; maszyny i urządzenia; środki transportu; metale i produkty metalurgiczne; produkty przemysłu chemicznego; tworzywa sztuczne; żeliwo, stal.

Saldo było ujemne i wyniosło -1 036 mln EUR i niższe od tego w roku 2021. Strukturalny deficyt handlowy jest związany głównie z wysokim importem polskiej branży samochodowej, ale także artykułów konsumpcyjnych i farmaceutycznych.

Wymiana handlowa usług

W 2022 roku wymiana handlowa usług z Włochami osiągnęła poziom 3162,1 mln EUR.

Eksport usług do Włoch wyniósł 1 692,5 mln EUR a import 1 469,6 mln EUR. Polska odnotowała dodatnie saldo wymiany usług z Włochami na poziomie 222,9 mln EUR.

Do najczęściej eksportowanych usług do Włoch należą: usługi transportowe; pozostałe usługi biznesowe; podróże zagraniczne; usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne; uszlachetnianie; naprawy; usługi ubezpieczeniowe; usługi budowlane; usługi kulturalne i rekreacyjne; usługi finansowe.

Polska importowała głównie: podróże zagraniczne; pozostałe usługi biznesowe; usługi transportowe; usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne; opłaty z tytułu użytkowania własności intelektualnej; naprawy; usługi ubezpieczeniowe; uszlachetnianie.

Polsko – Włoska współpraca inwestycyjna

Zagraniczne inwestycje bezpośrednie są ważnym elementem globalnej gospodarki, z korzyściami zarówno dla kraju inwestującego jak i dla kraju przyjmującego inwestycje. Dzięki nim rośnie popyt konsumpcyjny, są nośnikiem innowacji, nowych i bardziej wydajnych technologii, podnoszą produktywność, wynagrodzenia, a przede wszystkim włączają krajowe firmy w zglobalizowaną gospodarkę.

Inwestycje włoskie w Polsce

Wg danych NBP wartość włoskiego kapitału zainwestowanego w 2021 roku w Polsce wyniosła 5,8 mld EUR co dało Włochom 13 miejsce w zestawieniu kapitału o największej wartości kwot zainwestowanych w naszym kraju i stanowiło 2,4% łącznej wartości kapitału zagranicznego inwestowanego w Polsce.

Wg danych włoskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej w Polsce jest obecnych ok. 1000 włoskich firm a wg Ambasady RW w Warszawie jest ich ponad 3000. Do tego należy dodać jeszcze kilkaset osób, które prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze. Włoskie przedsiębiorstwa działają głównie w sektorach: motoryzacyjnym, metalurgicznym, AGD, papierniczym, spożywczym, chemicznym oraz budowlanym. Największe włoskie firmy w Polsce to m.in.: Bacardi-Martini BV (producent wyrobów alkoholowych), Stellantis (producent samochodów), Brembo (producent systemów hamulcowych), Ferrero (firma działająca w branży spożywczej), Indesit (producent sprzętu AGD), Mapei (producent klejów i produktów chemicznych dla budownictwa), Marcegaglia (firma zajmująca się produkcją i sprzedażą artykułów metalowych, przeznaczonych do celów budowlanych) czy Indesit (producent sprzętu AGD).

Prawie 45% włoskich firm w 2021 roku było zarejestrowanych w woj. śląskim, 14,5% w mazowieckim i 8% w lubelskim. Najwięcej firm jednoosobowych działało w Warszawie.

Inwestycje polskie we Włoszech

Według danych NBP na koniec 2021 r. wartość polskiego kapitału zainwestowanego we Włoszech wyniosła 18,3 mln. Był to spadek w porównaniu z 2020 rokiem, gdy wspomniana wartość wyniosła141,5 mln EUR.

Polskie firmy inwestują na rynku włoskim głównie w sektorze motoryzacji, budownictwie, handlu, transporcie i przemyśle chemicznym. Spośród polskich firm we Włoszech inwestują m.in. PKP Pol-Rail, Est Cargo Trans, Boryszew (producent komponentów dla sektora motoryzacyjnego i materiałów chemicznych) i Comarch (IT). Invitalia, włoska agencja ds. promocji inwestycji, w ciągu ostatnich lat odnotowała 9 istotnych kapitałowo polskich inwestycji we Włoszech. Do głównych inwestorów należą: Boryszew, Bioton, Polimex-Mostostal Siedlce, Impexmetal, Est Cargo Trans, Arctic Paper, Solaris oraz PKP. Preferowane sektory to: farmaceutyczny, transportowy, budownictwa oraz handlu. Wiele firm umacnia swoją obecność poprzez ustrukturyzowany eksport wsparty reklamą i działaniami promocyjnymi (m.in. Oknoplast, Drutex). Ponadto działają punkty dystrybucji polskich wyrobów (Fakro) i showroomy (Numo Yachts). Warto zwrócić uwagę na działanie spółki z sektora kosmetycznego FM group, która posiada siedzibę na północy kraju oraz na firmy budowlane Selena (chemia budowlana) i Wa-Bis(akcesoria do budowy dachów), które posiadają we Włoszech swoje przedstawicielstwa. Ponadto firma Solaris dostarczyła dotychczas do Włoch ponad 800 autobusów miejskich.

Proponowane obszary współpracy

Polska jest postrzegana przez Włochów jako bardzo dobry i ciągle jeszcze perspektywiczny rynek. Zarówno położenie naszego kraju w strategicznym miejscu w Europie, jak i potencjał ludzki, wykazują duże perspektywy rozwoju w szeregu sektorów gospodarczych. Należą do nich: sektor energii i rozwój w Polsce systemów bazujących na źródłach takich jak energia wiatrowa, energia słoneczna czy wodór; sektor lotniczy i kosmiczny; sektor produkujący leki i wyroby medycznych czy sektor spożywczy i przetwórstwa spożywczego.

Więcej na temat Włochy – charakterystyka

Więcej na temat „Made in Italy” – gospodarka

Źródła:

MRiT, portal Gov.pl

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.