Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Transport w Ameryce Łacińskiej

Transport w Ameryce Łacińskiej

Ze względu na znaczną powierzchnię większości państw latynoamerykańskich, transport (zarówno towarowy, jak i pasażerski) odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce tych krajów. Warto podkreślić, że nawet państwa, które wydają się na mapie małe, jak np. Ekwador czy Urugwaj, są w rzeczywistości niewiele mniejsze od Polski.

Powierzchnia Ekwadoru to 257 tys. km kw., a Urugwaju 174 tys. km kw. Natomiast 6 państw ma powierzchnię większą niż 1 mln kw., a Wenezuela tylko nieco mniejszą, bo 930 tys. km kw. Ponadto większość z tych państw ma ogromne metropolie kilku-, a nawet kilkunastomilionowe, co wymusza rozwój komunikacji miejskiej.

Rozwój sektora kolejowego

W zdecydowanej większości państw tego regionu kolejnictwo dalekobieżne jest bardzo słabo rozwinięte. Istnieją jednak projekty rozwoju tego sektora, co pozwoli na długofalowe obniżenie kosztów produkcji, rozwój regionalny, rozwój turystyki, rozwój nowych miejsc pracy oraz lepszą ochronę środowiska. Najbardziej ambitny jest projekt utworzenia połączenia łączącego Atlantyk i Pacyfik z peruwiańskiego Ilo do brazylijskiego São Paulo przez Peru, Boliwię, Argentynę i Brazylię.

Ponadto właściwie we wszystkich państwach latynoamerykańskich istnieje szereg projektów rozwoju kolejnictwa towarowego i pasażerskiego regionalnego, krajowego i międzynarodowego.

Kolejne projekty dotyczą rozwoju komunikacji miejskiej, w tym pociągów elektrycznych i metra. Przykładowo, w 1999 r. Santiago de Chile posiadało 2 linie metra, obecnie realizowana jest już siódma linia. W Ciudad de Mexico największe w regionie i jedno z kilku największych w świecie systemów metra rozpoczęło swoją działalność w 1969 r. z jedną linią i 16 stacjami. Dziś metro to obsługuje 12 linii i posiada 195 stacji. I są plany dalszego rozwoju tej formy transportu. Dla przypomnienia: oba te miasta leżą na terenach sejsmicznych. Rozbudowa metra następuje także w pozostałych państwach regionu. Rozważa się także uruchamianie naziemnych pociągów elektrycznych, tramwajów, trolejbusów, w ostateczności ekologicznych autobusów.

Sieć dróg i autostrad

Najpopularniejszym środkiem transportu dalekobieżnego dla mieszkańców państw latynoamerykańskich jest bez wątpienia autobus. Rozwój dobrej sieci dróg i autostrad, liczna ilość firm obsługujących połączenia zapewniające wygodną częstotliwość odjazdów, komfortowe autobusy i dobra obsługa przy jednocześnie relatywnie niewysokich taryfach skutecznie skłaniają mieszkańców państw tego regionu do korzystania z publicznego transportu drogowego.

Transport lotniczy

Spore znaczenie ma także transport lotniczy, jednak z uwagi na wyższe ceny lotów oraz konieczność dojazdu i odjazdu z lotnisk położonych daleko od miast stanowią one realną alternatywę raczej dla klasy średnio-wysokiej i wysokiej oraz dla turystów.

Możliwości dla polskich przedsiębiorców

Dla polskich przedsiębiorców rozwój transportu w Ameryce Łacińskiej może być skuteczną formą ekspansji zagranicznej. Projekty rozwoju kolejnictwa oraz komunikacji miejskiej to szansa dla producentów nie tylko taboru kolejowego, ale także całej infrastruktury (perony, tory i tunele, systemy elektryczne, wyposażenie warsztatów, systemy komunikacji, urządzenia elektromechaniczne, systemy nadzoru, przejścia i maszyny do samoobsługi czy system wentylacji). Warto wspomnieć, że wyprodukowane przez polską firmę urządzenia sterujące są wykorzystywane w metrach Rio de Janeiro i São Paulo.

Z kolei silny rozwój transportu drogowego to szansa dla producentów autobusów, wyposażenia do autobusów i infrastruktury drogowej. 

Trudno mówić o perspektywach dla polskich przedsiębiorców przy rozwoju transportu lotniczego. Polska nie produkuje samolotów pasażerskich. Można oczywiście myśleć o infrastrukturze lotniczej, jednak dla tego sektora gospodarki większe szanse raczej dotyczą sprzętu lotniczego (w tym helikopterów i dronów) do celów policyjno-wojskowych, kontroli granic, zwalczania przestępczości w trudno dostępnych regionach, do celów szkoleniowych, rekreacyjnych (szybowce), do celów rolniczych (fumigacja pól) czy też do gaszenia pożarów lasów, które w lecie są prawdziwą plagą w niektórych państwach.   

Zwrócić należy także uwagę, że wszystkie państwa tego regionu poważnie podchodzą do ochrony środowiska i preferowane są rozwiązania ekologiczne, z wykorzystaniem czystej energii.

Zachęcam do kontaktu z Zagranicznymi Biurami Handlowymi PAIH oraz z naszymi ambasadami, które przekażą dokładne informacje o interesujących przetargach oraz o procedurach ubiegania się o zamówienie publiczne czy też o zwyczajach w obrocie handlowym z konkretnym państwem.

Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT  

  • Wszystko
  • Aktualności (12)
  • Wiedza (13)
  • Kalendarz (43)
  • Centrum Wsparcia (52)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.