Rio Innovation Week
Ambasada Brazylii w Warszawie informuje, że w dniach 3-6 października w Píer Mauá, przestrzeni portowej w Rio de Janeiro, odbędzie się „Rio Innovation Week”, wydarzenie poświęcone innowacyjnej przedsiębiorczości.
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Zaktualizowano: 10.01.2023
Opublikowano: 10.01.2023
Brazylia to czwarty największy na świecie, zaraz po Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii, rynek jeśli chodzi o sektor beauty. Pomimo różnych kryzysów branża kosmetyczna w tym kraju cały czas dynamicznie się rozwija. Bezsprzecznie jest to ciekawe miejsce do inwestycji dla polskich przedsiębiorców z branży.
Brazylia to piąty największy kraj świata, z populacją sięgającą ponad 210 milionów osób. Brazylijczycy są znani z przykładania dużej uwagi do swojego wyglądu, kosmetyki pełnią więc istotną rolę w brazylijskiej rzeczywistości.
Brazylia to czwarty na świecie sektor „beauty”. Jest to także trzeci kraj co do liczby nowych produktów wprowadzanych na rynek (za USA i Chinami), trzecie państwo na świecie, gdzie najwięcej wydaje się na kosmetyki oraz drugi na globie rynek perfum (po USA). W 2021 r. bilans handlowy sektora kosmetycznego wyniósł 1,4 mld USD, co jest wzrostem o 16,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Od stycznia do grudnia 2021 r. import sektora kosmetycznego osiągnął wartość 688,4 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Głównymi sprzedawcami kosmetyków do Brazylii są Francja oraz Chiny. Najczęściej importowane są produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kremy/produkty do opalania i zapachy, a także środki do higieny jamy ustnej.
Szacuje się, że ok. 90% kosmetyków i perfum kupowanych na rynku brazylijskim to towary produkowane przez brazylijskich producentów. Wynika to z faktu, iż sam rynek krajowy jest dynamiczny i prężnie się rozwija, a brazylijscy importerzy, z powodu protekcjonistycznej polityki rządu, często napotykają na różnego rodzaju trudności w sprowadzaniu kosmetyków do Brazylii.
Do największych producentów produktów kosmetycznych w 2021 r. zaliczali się Natura&Co (11,9% udziału w rynku), Grupo Boticário (11,8%) oraz Unilever (11,5%). Dwie pierwsze firmy to przedsiębiorstwa brazylijskie, co pokazuje siłę krajowego rynku. Polskie marki nie przebiły się jeszcze szerzej do świadomości konsumentów z Brazylii. Jedną z polskich firm, obecnych w tym kraju, jest marka La-Rive, produkująca perfumy.
Do głównych trendów, istniejących obecnie na brazylijskim rynku kosmetycznym, należy zaliczyć wzrost sprzedaży kosmetyków naturalnych i wegańskich, męskich oraz produktów związanych z pielęgnacją skóry. Coraz więcej konsumentów podkreśla także, że przy zakupie kieruje się tym czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.
Obserwowalny jest również duży popyt na tanie kosmetyki, co związane jest z wysokimi stopami procentowymi oraz dużą inflacją w kraju. Brazylijskie społeczeństwo można podzielić na klasy od A do E, gdzie A oznacza grupę najbogatszą, a E najbiedniejszą. Do grup D i E należy łącznie ponad 50% społeczeństwa Brazylii. Należy mieć więc w pamięci, że jest to kraj mocno rozwarstwiony społecznie.
Do głównych kanałów dystrybucji należą handel detaliczny, sklepy specjalistyczne, drogerie, sprzedaż bezpośrednia oraz sprzedaż online. Jednym z bardziej popularnych kanałów dystrybucji w Brazylii są supermarkety. Należy jednak pamiętać, że w supermarketach można raczej znaleźć produkty z niższej półki. Drugim najbardziej popularnym kanałem dystrybucji są apteki. Pandemia spowodowała, że niezwykle mocno rozwinęła się sprzedaż internetowa i w 2021 r. odpowiadała za 34% całkowitej sprzedaży kosmetyków. Jest to kanał który bardzo mocno się rozwija i zwłaszcza duże brazylijskie marki inwestują w ten tryb dystrybucji.
Rynek brazylijski zalicza się do rynków trudnych. Związane jest to z paroma czynnikami:
Na stronie internetowej brazylijskiego stowarzyszenie dystrybutorów perfum i kosmetyków ADIPEC, można znaleźć szczegółowe informacje w jaki sposób wyeksportować swoje produkty do Brazylii. W zakładce How to export to Brazil można znaleźć dokładniejsze informacje dotyczące regulacji, spraw komercyjnych oraz logistycznych. Znajdują się tam też kontakty do dystrybutorów i importerów zrzeszonych w tym stowarzyszeniu. Samo stowarzyszenie produkuje oznakowanie, które świadczy o jakości i oryginalności kosmetyków.
Podczas rozmowy z brazylijskim importerem bardzo ważne jest, żeby już na pierwsze spotkanie przyjść dobrze przygotowanym. Trzeba podać importerowi wszystkie informacje dotyczące naszych produktów: kody CN, składniki, warunki transportu. Przez skomplikowany system podatkowy w Brazylii, importer musi dysponować wszystkimi informacjami dotyczącymi produktów. Dzięki temu jest w stanie podjąć szybką decyzję czy jest zainteresowany danym towarem czy nie.
Więcej o Brazylii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
Źródło: Sektor kosmetyczny w Brazylii, webinarium PAIH, 11.08.2022
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.