Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polska eksportuje piękno: dynamika wzrostu w branży kosmetycznej
Artykuł

Polska eksportuje piękno: dynamika wzrostu w branży kosmetycznej

W 2022 roku globalna sprzedaż w branży kosmetycznej wzrosła o imponujące 16,7 proc., osiągając rekordowe 552 mld EUR. Na popularności zyskuje trend „czystego piękna”, skupiający się na produktach pozbawionych szkodliwych substancji chemicznych. Prognozy Statista przewidują średni roczny wzrost światowego rynku kosmetyków na poziomie 4,4 proc. do 2028 roku.

Krem do pielęgnacji skóry w białym pudełeczku naturalne w przyrodzie na pniu drzewa z liśćmi paproci

W minionym miesiącu Departament Analiz Ekonomicznych PKO BP opublikował raport Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028, z którego dowiadujemy się, jak wygląda światowy rynek kosmetyków, eksport i import na poszczególnych rynkach oraz jak kształtują się trendy.

Liderzy na światowym rynku

W 2022 roku Polska zajęła 14. miejsce wśród światowych eksporterów kosmetyków, a jej udział w rynku wyniósł 2,7 proc., co jest wynikiem zbliżonym do średniej z poprzednich 4 lat. Francja dominowała jako największy eksporter kosmetyków, posiadając udział na poziomie 13,9 proc., podczas gdy Stany Zjednoczone zajęły drugą pozycję z udziałem 8,6 proc. Niemcy uplasowały się na trzecim miejscu z udziałem 7,4 proc. Irlandia (4. miejsce) umocniła swoją pozycję na światowym rynku, notując ponad 20-procentowy wzrost eksportu kosmetyków.

Eksport z Polski

Eksport kosmetyków z Polski w latach 2020-2022 wzrósł o 24 proc., osiągając wartość ponad 4,3 mld EUR w 2022 roku, w porównaniu do 3,5 mld EUR w 2019. Jednak równie dynamicznie wzrósł import, rosnąc o 28,7 proc. z blisko 2,6 mld EUR do 3,3 mld EUR. W efekcie, nadwyżka w polskim handlu zagranicznym kosmetykami wyniosła nieco ponad 1 mld EUR.

Niemcy pozostają głównym odbiorcą polskich kosmetyków, absorbując 20,3 proc. eksportu w 2022 roku. Pozostałe kluczowe rynki to Czechy, Wielka Brytania i Belgia, które razem stanowiły 22,6 proc. udziału w polskim eksporcie kosmetyków. Na 10 głównych rynków docelowych Polski trafiło 67,7 proc. całkowitego eksportu kosmetyków w 2022 roku.

Kluczowe kategorie

W 2022 roku w strukturze polskiego eksportu kosmetyków największym udziałem, aż 48,6 proc., cieszyła się kategoria preparatów do upiększania i malowania oraz preparatów do pielęgnacji skóry, z wyłączeniem leków.

Analizując według 6-cyfrowych kodów CN, w tym samym roku, największy udział (35,9 proc.) w polskim eksporcie kosmetyków miała kategoria 330499, obejmująca preparaty do upiększania i pielęgnacji skóry, gdzie indziej niewymienione.

Perspektywy

Warto zauważyć, że dynamiczny rozwój polskiego eksportu kosmetyków wiąże się z różnorodnością oferty, obejmującą preparaty do pielęgnacji skóry, perfumy, preparaty do włosów, dezodoranty, pasty do zębów, a także wiele innych. Niemniej jednak branża musi być gotowa na zmiany w regulacjach i oczekiwaniach rynku, zwłaszcza związanych ze zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnym podejściem do produkcji kosmetyków. Wiele wskazuje na to, że perspektywy eksportu polskich kosmetyków są obiecujące, co zachęca do dalszego rozwoju branży w nadchodzących latach.

Źródło: Centrum Analiz PKO BP

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.