Stereotypy i mity: opieszałe inwestycje na rynkach Ameryki Łacińskiej
03.10.2023
Mówiąc o rynkach pozaeuropejskich, najczęściej słyszy się jedno: Azja (zwłaszcza Daleki Wschód), kraje Bliskiego Wschodu (najczęściej ograniczony do ZEA i Arabii Saudyjskiej), rzadziej Afryka. A Ameryka Łacińska jest postrzegana stosunkowo słabo. Dlaczego?

Moje doświadczenie wskazuje, że główną barierą jest bardzo słaba znajomość tamtego regionu i kierowanie się negatywnymi stereotypami (nierzadko przekazywanymi przez media koncentrujące się na zjawiskach sensacyjnych), a także traktowanie wszystkich tych państw jako jednolitego zbioru państw hiszpańskojęzycznych, bez dostrzegania różnic pomiędzy nimi. A są one często olbrzymie, zarówno w zakresie poziomu rozwoju gospodarczego, jak i struktury społecznej, kultury biznesowej, poziomu korupcji czy przestępczości. Nie można zatem także przykładać ewentualnych negatywnych konsekwencji współpracy z partnerem z jednego państwa latynoamerykańskiego na cały region.
Stereotypy i mity
Z czym najczęściej się kojarzy Ameryka Łacińska? Jestem przekonany, że u większości najczęściej to egzotyka, język hiszpański, narkotyki, przestępczość, korupcja, jakieś zamieszki i zamachy stanu. Oczywiście, że to wszystko występuje, ale taki obraz tego regionu jest straszliwie wypaczony. Zamachy stanu obecnie są już rzadkością, zamieszki – owszem bywają, korupcja – już wskazywałem, że jest różnie w poszczególnych krajach. Podobnie jest z przestępczością, w tym narkotykową i z bezpieczeństwem osobistym.
Na temat barier współpracy z tym obszarem dość często krążą pewne mity. Jednym z nich jest odległość. Naprawdę? Jest ona większa niż do państw Dalekiego Wschodu? Gołym okiem widać, że nie jest. Drugim często spotykanym mitem jest rzekomo wysoki koszt frachtu. W rzeczywistości jest on na poziomie frachtu do państw Dalekiego Wschodu. I mówimy tu o krajach andyjskich; do państw położonych na wybrzeżu atlantyckim jest nawet niższy.
Niewykorzystane możliwości
Czy zatem nasze towary tam nie docierają? Owszem, docierają, ale za pośrednictwem kupców z krajów trzecich (Niemcy, Holandia itp.) Rynki latynoamerykańskie nie są łatwe, to fakt, ale poziom współpracy jest zbyt niski w stosunku do potencjału obu stron. Mimo to są polskie firmy, które już osiągnęły sukces w tym regionie. Dobrymi przykładami mogą być eksport polskiej żywności do ważnej sieci dystrybucyjnej w Kolumbii, sprzedaż urządzeń górniczych do państwowej olbrzymiej górniczej firmy chilijskiej, wyposażenie kolejnictwa i metra w Sao Paulo i Rio de Janeiro w polskie urządzenia sterujące, współpraca polskich firm i instytucji z branży kosmicznej z partnerami argentyńskimi, gwałtowny wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych do Meksyku czy druk walut/bicie monet niektórych państw latynoamerykańskich przez polskie firmy. Mamy zatem sukcesy, ale jest ich za mało. A może ich być znacznie więcej przy bliższym poznaniu tych rynków i zaangażowaniu polskich firm. Nadmieniam, że UE podpisała umowy o wolnym handlu z państwami tego regionu.
W co inwestować?
Istnieje także możliwość współpracy inwestycyjnej. Nie jest tajemnicą, że pandemia szczególnie mocno uderzyła właśnie w państwa latynoamerykańskie. Właściwie wszystkie państwa latynoamerykańskie za jedno z ważniejszych narzędzi poprawy sytuacji widzą ogłoszenie szeregu wielkich programów infrastrukturalnych. Prowadzone są w wielu państwach procesy prywatyzacyjne obejmujące wiele gałęzi gospodarki. Często władze tamtych krajów organizują webinaria zachęcające zagranicznych inwestorów do udziału w tych procesach i wprowadzają bardziej przejrzyste i korzystne przepisy dotyczące inwestowania. Niektóre państwa zaczynają odgrywać ważną rolę z uwagi na odkrycie nowych złóż surowcowych. Są to np. niewielkie i niedoceniane państwa jak Gujana czy Surinam. Niektóre państwa (np. Kostaryka czy Ekwador) mają relatywnie duży udział inwestycji zagranicznych w sektor usług prozdrowotnych (domy opieki najczęściej dla obywateli USA). Możliwości inwestowania jest zatem sporo.
Instrumenty wsparcia administracji publicznej
Nadmieniam również, że polska administracja publiczna posiada instrumenty wsparcia (także finansowego) eksportu i inwestycji. To oddzielny duży temat. Zainteresowanych zachęcam do kontaktu z Polskim Funduszem Rozwoju S.A., gdzie uzyskają Państwo dokładne informacje nt. form i zakresu tego wsparcia. Ponadto istnieją możliwości wsparcia instytucjonalnego oferowane przez MRiT, MSZ, KIG i inne instytucje otoczenia biznesu. Jako ministerstwo mamy też możliwości wpływania na eliminację barier, zmniejszenie kosztów importu zaopatrzeniowego czy udział w postępowaniach antydumpingowym.
Wraz z instytucjami partnerskimi staramy się wskazywać rzeczywisty obraz możliwości współpracy z poszczególnymi krajami latynoamerykańskimi. Organizujemy seminaria (w wersji online bądź hybrydowej), wspieramy inicjatywy regionalne popularyzujące przede wszystkim rynki nietradycyjne, przekazujemy informacje o zakresie i możliwościach naszego działania oraz ukierunkowujemy przedsiębiorców w staraniach o udzielenie wsparcia.
Gorąco zachęcam do zainteresowania się rynkami nieoczywistymi, bliżej się z nimi zapoznać i nie kierować się stereotypami, tylko rzetelnie zbadać możliwości współpracy z Ameryką Łacińską, ale także z często pomijanymi krajami azjatyckimi, afrykańskimi czy bliskowschodnimi.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
- Wszystko
- Aktualności (31)
- Wiedza (32)
- Kalendarz (180)
- Centrum Wsparcia (58)
-
Wydarzenie
Sahara Expo 2025
Sahara Expo to jedno najważniejszych wydarzeń branży rolno-spożywczej w regionie.
Wydarzenie„Taste of Poland” na Africa Food Show 2025
PAIH zaprasza na spotkanie networkingowe „Taste of Poland” organizowane przy okazji targów Africa Fo…
-
Artykuł
Polska żywność ceniona w Europie i na całym świecie
Wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w 2022 r. wyniosła 47,6 mld euro
-
Artykuł
„Made in Uruguay ” – gospodarka
Nazywany „latynoską Szwajcarią” lub „Doliną Krzemową” Ameryki Południowej.
ArtykułPrzemysł spożywczy w Ameryce Łacińskiej
Ameryka Łacińska słynie z dużej produkcji rolnej. Z uwagi na bogactwo klimatyczne (od tropikalnego d…
-
Wydarzenie
„Taste of Poland” na Africa Food Show 2025
PAIH zaprasza na spotkanie networkingowe „Taste of Poland” organizowane przy okazji targów Africa Fo…
WydarzenieStoisko PAIH na WorldFood Istanbul 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia polskiego stoiska narodowego na międzynarodowych targach WorldFood I…
-
Oferta wsparcia
Konferencje i seminaria międzynarodowe
Jeśli chcesz uzyskać wiedzę o danym rynku zagranicznym, poznać możliwości i trendy w danej branży, n…
Oferta wsparciaTargi zagraniczne
Jeśli planujesz wejście na wybrany rynek zagraniczny lub chcesz promować swój towar/usługi w danym k…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.