Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polska żywność ceniona w Europie i na całym świecie
Artykuł

Polska żywność ceniona w Europie i na całym świecie

Polska jest jednym z największych producentów żywności w Europie. Jest też jednym z największych jej eksporterów, a ubiegły rok był pod tym względem rekordowy. Smak i aromat polskich produktów stał się już marką samą w sobie.

Rekordowy eksport

Wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w 2022 r. wyniosła 47,6 mld euro, czyli równowartość ok. 223 mld zł. W porównaniu z poprzednim rokiem mieliśmy do czynienia ze wzrostem aż o 26,7 proc. Natomiast od czasu wejścia Polska do Unii Europejskiej wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wzrosła wręcz 9-krotnie.

Zresztą 74 proc. eksportu (35,3 mld euro, czyli 166 mld zł) trafia właśnie do innych krajów Wspólnoty – przede wszystkim do Niemiec (aż 25 proc.), Holandii, Francji, Włoch i Czech. Głównymi produktami eksportowymi do krajów unijnych są mięso drobiowe, produkty mleczne, mięso wołowe oraz pieczywo i wyroby piekarnicze.

Pozostała część towarów rolno-spożywczych, o łącznej wartości 12,3 mld euro (58 mld zł), jest wysyłana do Wielkiej Brytanii, Ukrainy, USA i Arabii Saudyjskiej. Warto także odnotować aż 50-proc. wzrost eksportu do Izraela, gdy zestawimy ze sobą 2022 i 2021 r. Na powyższe rynki firmy z Polski najczęściej sprzedają produkty mleczne, mięso drobiowe, pszenicę, czekoladę i wyroby czekoladowe, a także pieczywo i wyroby piekarnicze. Część polskich produktów posiada certyfikaty halal i koszerności.

Popularne produkty made in Poland

W 2023 r. według firmy badawczej PMR cały rynek spożywczy w Polsce ma być wart nawet 440 mld zł. W niektórych kategoriach produktów Polska już teraz jest liderem.

Raport Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu „The Polish Food Specialities Sector” wskazuje, że od 2014 r. nasz kraj utrzymuje pozycję nr 1 w produkcji mięsa drobiowego w UE. Renomę posiadają także producenci wieprzowiny i wołowiny.

Ciekawym przypadkiem jest hodowla gęsi, co zresztą ma miejsce w Polsce od ponad trzystu lat. Obecnie najbardziej popularnym gatunkiem jest rodzima rasa – Gęś Biała Kołudzka. I chociaż sama gęsina na krajowych stołach jest zdecydowanie mniej popularna niż kury, indyki i kaczki, to właśnie temu rodzajowi mięsa z sukcesem udaje się zdobywać zagraniczne rynki – zwłaszcza w Niemczech i Hongkongu. Nie licząc mięsa i tłuszczu z gęsiny, szczególnie cenione są także puch i pierze. Tutaj Polska jest zresztą trzecim co do wielkości eksporterem na świecie.

Polska znajduje się także w pierwszej trójce pod względem produkcji owoców (roczne zbiory 5,2 mln ton). Jednym z naszych specjałów jest produkcja wiśni. Do tego dochodzi mocna obecność na rynku przetworów wiśniowych i dostaw owoców mrożonych.

Ponadto jesteśmy 4. największym producentem nabiału i 5. największym producentem miodu w UE. W 2022 r. wartość eksportu polskich przetworów mlecznych wyniosła 3,6 mld euro. Poczynione w ostatnich latach inwestycje sprawiają, że polski sektor przetwórstwa mleka należy do najnowocześniejszych w UE.

Inwestycje firm

Bez wątpienia „słodkości” są naszym kolejnym specjałem. Przeciętny Polak zjada rocznie ok. 6 kg słodyczy. Ale spora część produktów trafia na inne rynki. Ciekawy trop wiedzie do słynnych krówek. Jak wylicza raport PAIH, można je znaleźć na półkach sklepowych nawet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Omanie i Bahrajnie.

Istotną częścią sektora jest także produkcja pieczywa. Zresztą tradycja witania chlebem i solą jest w Polkach i Polakach mocno zakorzeniona. Wystarczy udać się na polskie wesele, żeby zobaczyć jak to wygląda w praktyce.

Polska od wielu lat słynie również z produkcji wysokiej jakości alkoholi – wódki, piwa, cydru, a ostatnio także wina. Cała kategoria produktów ceniona jest również poza Europą – w tym w USA i Kanadzie. Niektóre marki są rozpoznawalne globalnie, a jedna z nich, produkowana w Żyrardowie, należy do globalnego francuskiego koncernu LVMH, skupiającego luksusowe marki i produkty.

Ważną grupę polskiego sektora rolnego wciąż stanowią gospodarstwa rodzinne. Na tle innych krajów uchodzi on zresztą za bardziej ekologiczny, z uwagi na mniejsze zużycie nawozów i pestycydów.  Ale na rynku działają także duże podmioty. Zresztą profesjonalizm polskich producentów żywności pozwala im na ciągłe poszerzanie asortymentu i ekspansję na coraz bardziej odległe rynki. Firmy takie, jak chociażby Maspex, Colian i Mokate są najlepszym tego przykładem.

Warto pamiętać, że PAIH wspomaga proces nawiązywania relacji biznesowych przez polskich przedsiębiorców i ich ekspansję poza granice kraju.

logo_paih

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)


ul. Krucza 50
00-025 Warszawa

Materiał pochodzi z wrześniowego wydania magazynu pokładowego Polskich Linii Lotniczych LOT Kaleidoscope

  • Wszystko
  • Aktualności (20)
  • Wiedza (18)
  • Kalendarz (98)
  • Centrum Wsparcia (57)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.