Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > „Made in Uruguay ” – gospodarka
Artykuł

„Made in Uruguay ” – gospodarka

Flaga Urugwaju przenikająca przez pieniądze

Nazywany „latynoską Szwajcarią” lub „Doliną Krzemową” Ameryki Południowej.

Urugwaj, ma niedużą gospodarkę, ale ze względu na stabilność instytucjonalną i niski poziom korupcji, zajmuje wysoką pozycję w stopniu zaufania  do społeczeństwa, przedsiębiorców i inwestycji. Rynek oferuje pozytywny klimat biznesowy przy średnim poziomie biurokracji. Urugwaj jest najlepiej rozwiniętą gospodarką, posiadającą najwyższe PKB na jednego mieszkańca, w całej Ameryce Południowej. Według Banku Światowego, PKB kraju w 2022 wyniosło 71,18 mld USD , a PKB per capita 20 795 USD i było wyższe niż na w roku 2021 o ponad 2870 USD.

Walutą Urugwaju jest urugwajskie peso ale wiele transakcji, również na rynku krajowym, odbywa się w USD.

Rolnictwo

Podstawą gospodarki jest bardzo dobrze rozwinięty sektor rolniczy, mocno zorientowany na eksport. Stanowi ponad 10% PKB kraju. Użytki rolne zajmują ok.84% powierzchni. Uprawia się głównie: pszenicę, kukurydzę, jęczmień, sorgo, buraki cukrowe, bataty, ziemniaki, ryż, drzewa cytrusowe i tytoń szlachetny. Urugwaj zajmuje czwarte miejsce w Ameryce Południowej w produkcji wina a winnice zajmują 10 000 ha ziemi.

Bardzo duże znaczenie ma hodowla. Hoduje się przede wszystkim bydło na mięso i owce (gł.wełna) , bydło mleczne a także konie. Mięso i wełna są eksportowane przede wszystkim do Ameryki Północnej, a stamtąd do W. Brytanii i Indii. Produkty pochodzenia zwierzęcego są głównymi artykułami eksportowymi. Mięso wołowe stanowi 13% eksportu kraju. Coraz większego znaczenia nabiera także rybołówstwo.

Przemysł

Urugwaj nie jest zasobny w surowce mineralne, dlatego przemysł korzysta głównie z tych importowanych. Eksploatuje się niewielkie ilości uranu, granitu, talku.

Najlepiej rozwinięty jest przemysł spożywczy (mleczarski, mięsny, olejarski, tytoniowy) ale także włókienniczy z dużymi zasobami wełny i skór; chemiczny (nawozy, cement, rafinacja węglowodorów), produkcja papieru, celulozy i tektury; elektromaszynowy (samochodowy) oraz hutnictwo żelaza. Według Banku Światowego przemysł Urugwaju zajmuje 83. miejsce, a jego łączna wartość do 2022 r. wyniosła 6,5 miliarda dolarów.

Największym ośrodkiem przemysłowym jest Montevideo, gdzie znajdują się zakłady przemysłu mięsnego, cukrowniczego, młynarskiego, skórzanego, włókienniczego, chemicznego (rafineria ropy naftowej) oraz elektromaszynowego.

Energetyka

Urugwaj zajmuje 2. miejsca na świecie w produkcji energii wiatrowej i słonecznej, a wykorzystywana w kraju w 94% pochodzi ze źródeł odnawialnych: 42% to hydroenergia, 32% energia wiatrowa, 17% biomasa, 6% energia termiczna, 3% fotowoltaika.

Hydroelektrownie wybudowane są głównie na rzece Negro, z których największą jest Rincón del Bonete. Z uwagi na duży deficyt źródeł energii poza odnawialnymi, który w znacznym stopniu ogranicza rozwój gospodarczy kraju, rząd Urugwaju rozważa budowę elektrowni jądrowej.

Usługi

Sektor usług generuje około 72% PKB. Jest to wysoki poziom, charakterystyczny dla krajów mocno rozwiniętych gospodarczo. W ostatnich latach duże znaczenie mają tradycyjne usługi, takie jak: turystyka, logistyka i transport, usługi finansowe i bankowe. Odnotowuje się znaczny rozwój technologii komunikacyjnych, informatycznych, przemysłu wiedzy, usług projektowych. W Urugwaju działa 63 fintech startups, w tym jeden „jednorożec”(dLokal szacowany na ok. 15 mld USD). Kraj ten jest uważany za południowoamerykańskiego lidera branży technologicznej i często nazywany „Doliną Krzemową” Ameryki Południowej. Rozwojowi sprzyja stabilny system bankowy, wykwalifikowana siła robocza i korzystne warunki inwestowania w tej dziedzinie. Skutkiem takiej polityki jest wyjątkowo duży udział szerokopasmowego Internetu ( 85% kraju), głównie opartego na włóknie optycznym.

Handel zagraniczny

Biorąc pod uwagę wielkość i ograniczenia rynku, handel międzynarodowy umożliwia trwały wzrost i rozwój kraju. Należy on do wielu organizacji i ma zawarte liczne porozumienia o charakterze gospodarczym m. in.: WTO, UNCTAD, FAO, IMF, WIPO, BID, ALADI.

Urugwaj jest jednym z krajów założycielskich MERCOSUR – Wspólnego Rynku Południa, i stroną Międzyregionalnego Ramowego Porozumienia o Współpracy Mercosur – Unia Europejska, z 1995 roku. Dzięki temu porozumieniu w Urugwaju, w ostatnich latach, zaistniało kilka ważnych inwestycji unijnych. Objęły one głównie sektor leśnictwa i produkcji papieru oraz energetyki.

Eksport

Eksport towarów w 2021 wyniósł 9 541 mln USD i obejmował głównie celulozę, wołowinę, soję, mleko i jego przetwory, ryż, pszenicę i inne zboża, produkty farmaceutyczne, papier i tekturę. Największymi odbiorcami urugwajskich towarów są: Chiny, Brazylia , UE, Argentyna i Meksyk.

Import

Import towarów w 2021 roku wyniósł 10 320 mln USD i obejmował przede wszystkim surowce energetyczne – ropę naftową i paliwa, odzież, leki, technologiczne dobra konsumpcyjne, wyroby medyczne, dobra inwestycyjne i sprzęt, żywność.

Największymi eksporterami towarów do Urugwaju są: Brazylii, Chiny, Argentyna, USA, UE.

Możliwości współpracy

Urugwaj szczyci się niskim poziomem nierówności i ubóstwa oraz niemal całkowitym brakiem skrajnego ubóstwa z dobrze rozwiniętą klasą średnią. Był pierwszym krajem na świecie, który w 2009 roku zapewnił każdemu uczniowi bezpłatny dostęp do laptopa i sieci bezprzewodowej. Zajmuje pierwsze miejsce w regionie pod względem demokracji, jakości życia, e-administracji, wolności prasy. Urugwaj tworzy dobry klimat biznesowy o charakterze społecznym i politycznym, równo traktując przedsiębiorców krajowych i zagranicznych.

Utrudnienia współpracy

Największymi mogą być  koszty logistyczne i co się z tym wiąże – wielkość rynku. Infrastruktura i połączenia produkcyjne, które wciąż są w fazie rozwoju.

Polska – Urugwaj

Polsko-urugwajskie obroty handlowe są niewielkie. Wg GUS, w 2022 roku wartość polskiego eksportu wyniosła 23,3 mln USD, przy obrotach handlowych na poziomie 64,5 mln USD, rejestrując ujemne saldo handlowe (-41,2 mln USD).

Obecnie są dobre warunki do odwrócenia tych wartości. Przedstawiciele urugwajskiego biznesu są bowiem coraz bardziej zainteresowani polską branżą budowlaną. Sporą szansą jest eksport prefabrykowanych  systemów budowlanych. Urugwajczycy chętnie widzieliby w swoim kraju naszych rodzimych inwestorów, którzy mogliby zwiększyć eksport tych towarów jak również zainwestować w zakłady produkujące materiały budowlane na miejscu. Sektor energetyczny, górniczy czy medyczny może być również konkurencyjny na tamtejszym rynku. Inwestycje w Urugwaju mogłyby stworzyć szanse na rozszerzenie ekspansji na inne kraje Mercosuru (Argentynę, Brazylię, Paragwaj).

W Montevideo działa Urugwajsko-Polska Izba Handlowa, której zadaniem jest m.in. wspieranie polskich inwestorów poprzez tworzenie sieci kontaktów.

Więcej o charakterystyce Urugwaju

Źródło: SWAiD STAT GUS, informator ekonomiczny MSZ, Bank Światowy, webinar PAIH „Urugwaj – inwestycje, handel i perspektywy biznesowe”

  • Wszystko
  • Aktualności (2)
  • Wiedza (10)
  • Kalendarz (4)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.