Polskie targi – możemy być dumni
03.10.2023
Targi… Co to takiego? Niby znamy to słowo, ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę, zwłaszcza jeśli nigdy nie uczestniczyliśmy w targach, co za tym słowem się kryje.

Cytując Słownik pojęć branży targowej, wydany przez Polską Izbę Przemysłu Targowego, jedyną oficjalną organizację zrzeszającą polskie firmy branży targowej, targi to: „wydarzenie gospodarcze, społeczne i kulturowe, służące rozwojowi przedsiębiorstw, promocji gospodarczej towarów i usług oraz bezpośrednim relacjom międzyludzkim w biznesie; targi mają bezpośredni związek z rozwojem otwartej i zróżnicowanej gospodarki, pełnią ważną rolę w rozwoju regionów i kraju. Targi są miejscem bezpośrednich spotkań, odbywanych w ramach zorganizowanego rynku, regularnie, w ustalonym miejscu, w z góry określonym terminie początkowym oraz o ściśle określonym czasie trwania; uczestnikami targów są wystawcy i zwiedzający. Zadaniem targów jest umożliwienie wszystkim uczestnikom zaprezentowania wzorów produktów, towarów lub usług celem ich promocji oraz dokonania transakcji handlowych w przyszłości”.
Wieloletnia tradycja targów
Targi posiadają bogatą i wieloletnią tradycję zarówno w Europie, jak i na całym świecie. W Polsce to ponad 200-letnia historia. Jedna z pierwszych polskich wystaw, mających znamiona targów, odbyła się w zaborze rosyjskim i była to Wystawa Rolniczo-Przemysłowa w Warszawie w 1821 roku. 200 lat później, w roku 2021 Międzynarodowe Targi w Poznańskie obchodziły swoje stulecie.
Targi od samego początku były ważnym narzędziem handlu, wywarły ogromny wpływ na rozwój cywilizacji, a w szczególności na gospodarkę oraz sferę społeczną i kulturową. Targi przeszły długą drogę ewolucji w zakresie pełnionych funkcji oraz ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Polska – największy i najsilniejszy ośrodek targowy w Europie Środkowo-Wschodniej
Targi odbywają się na całym świecie. O tym, jak bardzo są ważne dla światowego biznesu może świadczyć fakt, że aż 815 organizacji z 85 krajów zrzeszyło się w UFI – Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego – największej na świecie organizacji wiodących światowych organizatorów targów i właścicieli terenów targowych.
Polska z 400 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej zajmuje pod względem powierzchni 11 miejsce w Europie. Dodając do powyższego kryterium jakości i wagę organizowanych w Polsce targów, Polska zalicza się do czołówki, jest największym i najsilniejszym ośrodkiem targowym w Europie Środkowo-Wschodniej.
Polska, jako ośrodek targowy, liczy się również na światowej mapie targów, o czym świadczy 18 miejsce wśród 85 regionów na całym świecie, w tym 21 regionów z co najmniej 300 000 m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej.
21 krajów na świecie z co najmniej 300 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej
Polska to największy rynek targowy w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, a polscy organizatorzy targów, na czele z Grupą MTP (Międzynarodowymi Targami Poznańskimi), Targami Kielce oraz Targami w Krakowie są liderami w tym regionie.
W Polsce funkcjonuje 16 obiektów targowych o łącznej powierzchni 415,05 m2. Do największych obiektów pod względem powierzchni należą m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie MTP. Pod względem liczby organizowanych imprez targowych niekwestionowanym liderem jest również MTP z ponad setką tytułów. W czołówce plasują się również Targi Kielce – ponad 70 wydarzeń. W innych ośrodkach targowych liczba targów oscyluje między 10 a 30. Oprócz targów w obiektach organizowane są również kongresy, konferencje, wystawy oraz inne eventy.
Funkcjonalność i design – nasze mocne strony
Większość polskich obiektów targowych pod względem infrastruktury, funkcjonalności i designu należy do czołówki obiektów tego typu w Europie. Są to m.in.:



Międzynarodowe Targi Gdańskie Amber Expo



G2A Arena
Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego

Ponad 600 imprez targowych rocznie
Polskie firmy targowe organizują co roku niemal 600 imprez targowych, w tym ok. 200 profesjonalnych, poddających się audytowi CENTREX – Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Statystyk Targowych i rekomendowanych przez PIPT – Polską Izbę Przemysłu Targowego.
Wśród wydarzeń targowych rekomendowanych przez PIPT są zarówno targi branżowe B2B (dla profesjonalistów), targi konsumenckie B2C (dla szerokiej publiczności), jak i targi w formule mieszanej. Są one cenione przez wystawców, jak i zwiedzających targi. Co roku, przed pandemią, w targach w Polsce uczestniczyło ponad 47 tys. wystawców z Polski i za granicy, wynajmując niemal 1,5 mln m2 oraz ponad 3,1 mln zwiedzających z kraju, jak i z całego świata.
Narzędzie uzupełniające – targi hybrydowe
Istotą targów jest nawiązywanie kontaktu i budowanie relacji, co jest możliwe jedynie przez kontakty bezpośrednie, twarzą w twarz, czyli targi tradycyjne, odbywające się na miejscu. Pandemia przyspieszyła rozwój komunikacji na odległość i działań w przestrzeni wirtualnej i chociaż targi wirtualne nie są w stanie zastąpić targów tradycyjnych, to jednak jako narzędzie uzupełniające i wspierające targi tradycyjne na stałe wpisały się już w stacjonarne imprezy targowe, tworząc targi hybrydowe.
Najwięcej wydarzeń targowych w Polsce odbyła się w branży szeroko pojętego wypoczynku i podróży, hobby i rozrywki oraz branży inżynierii przemysłowej i maszyn. Dużym zainteresowaniem cieszą się również: targi żywność, napojów i HoReCa, targi nieruchomości, targi mebli, targi budownictwa i infrastruktury, a także targi zdrowia, optyki, sprzętu medycznego. Jednak branż, dla których organizowane są targi jest dużo więcej.
Targi w blokach tematycznych
Zgodnie z podziałem funkcjonującym na rynku targowym targi podzielone są na obszary tematyczne.
Najpopularniejsze tytuły imprez targowych, m.in. wskazane w załączonej tabeli, pojawiają się co roku lub cyklicznie co dwa lata i cieszą się nieustająco ogromną popularnością.
Nowe wyzwania i potrzeby rynkowe
Oprócz stałych hitów targowych pojawiają się co roku również nowe wydarzenia. Organizatorzy starają się wyprzedzać trendy i odpowiadać na pojawiające się wyzwania i potrzeby rynkowe. W ostatnim czasie pojawiły się lub pojawią wkrótce takie wydarzenia, jak:
- MTP: Targi Polskich Win i Winnic, EXPOPOWER Międzynarodowe Targi Energetyki
- Targi w Krakowie: Fizjoterapia. Nowoczesna diagnostyka. Odnowa Biologiczna REHAINNOVATIONS., Targów Łowiectwa i Wędkarstwa HUNT & FISH EXPO
- Targi Kielce: IDE International Drone Event – Świat Pomiarów
- Amber Expo Gdańsk: Międzynarodowe Targi Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej CURATIO
Większość z przedstawionych targów to imprezy międzynarodowe, w których uczestniczą nie tylko wystawcy czy zwiedzający, ale i kupcy z całego świata, którzy szukają produktów i usług najwyższej jakości. Polacy mogą być dumni. Polska branża meblarska, branża kosmetyczna, stolarka okienna i drzwiowa, sektor bursztynu, branża jachtowa, branża wózków dziecięcych, branża mięsa, żywca, podrobów i przetworów drobiu, sektor hodowli pieczarek czy branża skórzana to dzisiaj potęgi na rynku światowym. W dużej mierze do ich sukcesu tych przyczyniły się targi, na których polscy producenci mogli przedstawić światu swoje produkty. Były to zarówno wymienione wcześniej targi w Polsce, jak i targi za granicą.
Targi zagraniczne – dokąd jeżdżą polscy przedsiębiorcy?
Polskie przedsiębiorstwa mogą brać udział nie tylko w targach w Polsce, ale i w targach za granicą m.in. za pośrednictwem organizatorów wystąpień targowych za granicą oraz przedstawicielstw targów zagranicznych w Polsce. Rekomendowane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego firmy oferujące takie usługi to:
- A.S. MESSE CONSULTING Sp. z o.o., Warszawa
- ELTAR sp. z o.o. , Warszawa
- MAXPOL sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe, Warszawa
- Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o., Poznań
- PERFEKT Anna Rudzka, Stanisławowo k. Białegostoku
- World Expo International sp. z o.o., Bydgoszcz
Autor: dr Beata Kozyra, Prezes Zarządu, Polska Izba Przemysłu Targowego
Spis treściTable of contents
- Początek
- Wieloletnia tradycja targów
- Polska – największy i najsilniejszy ośrodek targowy w Europie Środkowo-Wschodniej
- 21 krajów na świecie z co najmniej 300 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej
- Funkcjonalność i design – nasze mocne strony
- Ponad 600 imprez targowych rocznie
- Narzędzie uzupełniające – targi hybrydowe
- Targi w blokach tematycznych
- Nowe wyzwania i potrzeby rynkowe
- Targi zagraniczne – dokąd jeżdżą polscy przedsiębiorcy?
- Wszystko
- Aktualności (113)
- Wiedza (67)
- Kalendarz (550)
- Centrum Wsparcia (92)
-
Wydarzenie
Wyjazd na targi Bari-Ship 2025 oraz Pomorską Misję Gospodarczą do Osaki
Udział w wydarzeniu będzie okazją do spotkania profesjonalistów branży morskiej z całego świata
WydarzenieFOR BEAUTY 2025
Stoisko PAIH na FOR BEAUTY 2025, największego międzynarodowego wydarzenia sektora kosmetycznego i we…
-
Artykuł
Włoska firma z branży technologii biomedycznych poszukuje partnerów
Włoskie innowacyjne MŚP z branży technologii biomedycznych poszukuje producentów lub dostawców urząd…
ArtykułPolskie stoisko GreenEvo na Międzynarodowych Targach Ochrony Środowiska FIM…
14 czerwca Piotr Woźny, Ambasador RP w Kolumbii uroczyście otworzył polskie stoisko GreenEvo – Akcel…
-
Raport
Eksport mebli do Kanady szansą dla polskich producentów
Istnieje wiele powodów dla których warto rozważyć eksport mebli na rynek kanadyjski. Polscy producen…
-
Wydarzenie
ExpoComer 2025
PAIH organizatorem stoiska na wielobranżowych targach w Panamie ExpoComer 2025
WydarzenieWebinarium PAIH – branża kosmetyczna w Turcji – szanse i perspektywy
Rynek turecki jest wciąż otwarty na nowe możliwości eksportowe dla polskich producentów kosmetyków i…
-
Oferta wsparcia
Szkolenia dla firm MŚP
Szkolenia eksportowe na wybrane rynki perspektywiczne oraz szkolenia branżowe.
Oferta wsparciaBazy danych
Tworzenie baz danych dopasowanych do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.