Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Branża targowa po pandemii

Branża targowa po pandemii

Pandemia COVID-19 brutalnie przerwała znakomitą passę branży targowej – lata 2020-2021 były niełatwym i pełnym wyzwań okresem. Przez prawie dwa lata obostrzeń związanych z pandemią większość firm targowych musiała zmierzyć się z problemami na niespotykaną dotychczas skalę. 

Wyniki badania ankietowego Polskiej Izby Przemysłu Targowego PIPT, przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja 2022 r., po 2 latach od wybuchu pandemii pokazują, że branża targowa, która pomimo ogromnych trudności stanęła na nogi, patrzy optymistyczne w przyszłość i myśli o dalszym rozwoju.

Branża targowa podczas pandemii

W wyniku obostrzeń epidemicznych branża targowa w ciągu ostatnich dwóch lat pozostawała przez 18 miesięcy w zastoju. W tym czasie firmy targowe były niemal całkowicie pozbawione przychodów. Kilka ostatnich miesięcy roku 2021 oraz pierwsze półrocze 2022 r., kiedy to targi mogły się odbywać, nie pozwoliły jeszcze firmom targowym na odzyskanie kondycji finansowej sprzed 2020 r.

Jak wynika z wcześniejszych badań PIPT, dotychczasowe straty branży targowej szacowane są na ponad 3 mld PLN. W roku 2020 i 2021 ponad 70 proc. firm branży targowej odnotowało ponad 70-procentowy spadek przychodów w stosunku do roku 2019, a niemal 23 proc. podmiotów – ponad 90 proc. Utrata płynności finansowej zmusiła część firm branży targowej do redukcji zatrudnienia.

Spadek/wzrost przychodów w lutym 2021 r. w stosunku do lutego 2019 r. (w %)

Dużym wsparciem dla firm branży targowej było wywalczone przez Polską Izbę Przemysłu Targowego oraz Komitet Obrony Branży Targowej wsparcie z tarcz rządowych oraz finansowych PFR. Z abolicji składek ZUS oraz dopłat do wynagrodzeń pracowników skorzystało ponad 75 proc. firm targowych zrzeszonych w Izbie, z Tarczy PFR 1.0. – 80 proc. firm. A z Tarczy PFR 2.0. – 86,4 proc. firm.

Wykorzystanie wsparcia finansowego w postaci subwencji z Tarczy PFR 2.0. (w %)

Firmy targowe odbudowują swoją kondycję finansowo-produktową. Większość firm (ponad 80 proc.) prognozuje, że powrót do poziomu sprzed pandemii może zabrać od roku do 3 lat.

Na długość procesu odbudowy kondycji firm targowych do poziomu z 2019 będzie miało wpływ kilka czynników. Z całą pewnością będzie to wzrost kosztów pracy, paliwa oraz energii oraz wzrastający poziom inflacji. Dużym wyzwaniem dla firm targowych w odbudowie kondycji będzie również zbyt mała liczba specjalistów – wielu odeszło lub zostało zwolnionych w związku z ponad 18-miesięcznym przestojem branży. Aż 55 proc. przedsiębiorstw zamierza w roku 2022 zatrudniać nowych pracowników.

Wszystko wskazuje jednak na to, że odbudowa branży targowej w Polsce rozpoczęła się na dobre. Firmy targowe nie tylko się nie się poddały, ale również wspierały i wspierają innych.

Przez ostatnie 2 lata obiekty targowe organizowały na swoim terenie punkty szczepień przeciw COVID-19 oraz działały jako szpitale dla chorych na COVID-19. Obecnie, od samego początku wojny w Ukrainie angażują się w pośrednią i bezpośrednią pomoc dla uchodźców z Ukrainy, jak i mieszkańców Ukrainy, którzy pozostali w swoim kraju.

Infrastruktura targowa podczas wojny w Ukrainie

Infrastruktura targowa okazała się niezwykle ważna zarówno podczas pandemii jak i wojny w Ukrainie.

Pomoc branży targowej dla Ukrainy

Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich został uruchomiony punkt recepcyjny dla uchodźców z Ukrainy, w którym mogli oni otrzymać pierwsze wsparcie w postaci niezbędnych informacji, posiłku czy pomocy medycznej. Działa tu również punkt zbiórki darów dla mieszkańców Ukrainy. Pierwsi uchodźcy byli przyjmowani pod dach Areny Poznań. Punkty noclegowe znajdują się również w halach MTP – łącznie kilka tysięcy łóżek. Uchodźcy na miejscu otrzymują posiłki oraz wsparcie psychologa. Otrzymują również pomoc w poszukiwaniu mieszkania i pracy. MTP zaangażowała się również w akcję #helpzone, w ramach której część kwoty pozyskanej z biletów na swoje wydarzenia przekazuje na pomoc uchodźcom.

Również Targi Kielce zaangażowały się w pomoc humanitarną dla Ukrainy. Kielecki ośrodek wystawienniczy stał się punktem przeładunkowym w zbiórce najpotrzebniejszych rzeczy, które następnie dostarczane są na granicę polsko-ukraińską oraz do wybranych miast Ukrainy.

W EXPO Kraków odbywa się zbiórka najpotrzebniejszych produktów. Wszystkie zebrane dary przekazywane są bezpośrednio do uchodźców przebywających w Krakowie, jak i na Ukrainę. W ramach Międzynarodowych Targów Stomatologicznych KRAKDENT® Targi w Krakowie zorganizowały akcję charytatywną DENTOPOMOC, w ramach której wystawcy przekazali środki i akcesoria do higieny jamy ustnej, które zostały podarowane uchodźcom z Ukrainy przebywającym w Krakowie.

W pomoc dla Ukrainy zaangażowały się również inne firmy – Członkowie Polskiej Izby Przemysłu Targowego.

Wszystkie firmy targowe robią to, na czym znają się najlepiej – wspierają polski biznes i polską gospodarkę poprzez organizację targów.

Branża targowa wznawia targi

Targi po okresie przestoju ruszyły od września 2021 r., kalendarze organizatorów tragów pękają w szwach.

Powróciły znane i bardzo ważne imprezy targowe, jak:

Targi w Polsce w 2021 – 2022 r.

Pojawiło się również wiele nowych propozycji:

Nie sposób wymienić wszystkie imprezy – razem jest to kilkaset propozycji.

Targi z sukcesem odbywają się już regularnie od kilku już miesięcy. Frekwencja zarówno wystawców, jak i zwiedzających na targach jest dobra i wciąż wzrasta. Średnia liczba wystawców i zajęta powierzchnia wystawiennicza stanowi ok. 70-80 proc. stanu sprzed pandemii, niektóre imprezy targowe były nawet dwa razy większe i miały trzy razy więcej zwiedzających niż w latach prosperity.

A to dopiero preludium, ponieważ wystawcy aktualnie uczestniczący w targach w Polsce to przede wszystkim firmy krajowe – obecność firm zagranicznych jest póki co symboliczna ze względu na stale obowiązujące restrykcje covidowe w innych krajach. Czekamy zatem na powrót całej rzeszy zagranicznych wystawców.  

dr Beata Kozyra

prezes zarządu, Polska Izba Przemysłu Targowego

Więcej informacji na temat targów na stronach Polskiej Izby Przemysłu Targowego:

Polska Izba Przemysłu Targowego (polfair.pl)

Targi Dają Więcej (targidajawiecej.pl)

(20+) Polska Izba Przemysłu Targowego | Facebook

(20+) Targi Dają Więcej | Facebook

(20+) Monter Expo | Facebook

(44) Polska Izba Przemysłu Targowego: Moja firma | LinkedIn

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.