Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Polskie targi – możemy być dumni

Polskie targi – możemy być dumni

Targi… Co to takiego? Niby znamy to słowo, ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę, zwłaszcza jeśli nigdy nie uczestniczyliśmy w targach, co za tym słowem się kryje.

Cytując Słownik pojęć branży targowej, wydany przez Polską Izbę Przemysłu Targowego, jedyną oficjalną organizację zrzeszającą polskie firmy branży targowej, targi to:  „wydarzenie gospodarcze, społeczne i kulturowe, służące rozwojowi przedsiębiorstw, promocji gospodarczej towarów i usług oraz bezpośrednim relacjom międzyludzkim w biznesie; targi mają bezpośredni związek z rozwojem otwartej i zróżnicowanej gospodarki, pełnią ważną rolę w rozwoju regionów i kraju. Targi są miejscem bezpośrednich spotkań, odbywanych w ramach zorganizowanego rynku, regularnie, w ustalonym miejscu, w z góry określonym terminie początkowym oraz o ściśle określonym czasie trwania; uczestnikami targów są wystawcy i zwiedzający. Zadaniem targów jest umożliwienie wszystkim uczestnikom zaprezentowania wzorów produktów, towarów lub usług celem ich promocji oraz dokonania transakcji handlowych w przyszłości”.

Wieloletnia tradycja targów

Targi posiadają bogatą i wieloletnią tradycję zarówno w Europie, jak i na całym świecie. W Polsce to ponad 200-letnia historia. Jedna z pierwszych polskich wystaw, mających znamiona targów, odbyła się w zaborze rosyjskim i była to Wystawa Rolniczo-Przemysłowa w Warszawie w 1821 roku. 200 lat później, w roku 2021 Międzynarodowe Targi w Poznańskie obchodziły swoje stulecie.

Targi od samego początku były ważnym narzędziem handlu, wywarły ogromny wpływ na rozwój cywilizacji, a w szczególności na gospodarkę oraz sferę społeczną i kulturową. Targi przeszły długą drogę ewolucji w zakresie pełnionych funkcji oraz ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Źródło: opracowanie PIPT na podstawie materiałów z MTP oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego

Polska – największy i najsilniejszy ośrodek targowy w Europie Środkowo-Wschodniej

Targi odbywają się na całym świecie. O tym, jak bardzo są ważne dla światowego biznesu może świadczyć fakt, że aż 815 organizacji z 85 krajów zrzeszyło się w UFI – Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego – największej na świecie organizacji wiodących światowych organizatorów targów i właścicieli terenów targowych.

Polska z 400 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej zajmuje pod względem powierzchni 11 miejsce w Europie. Dodając do powyższego kryterium jakości i wagę organizowanych w Polsce targów, Polska zalicza się do czołówki, jest największym i najsilniejszym ośrodkiem targowym w Europie Środkowo-Wschodniej.

Polska, jako ośrodek targowy, liczy się również na światowej mapie targów, o czym świadczy 18 miejsce wśród 85 regionów na całym świecie, w tym 21 regionów z co najmniej 300 000 m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej.

21 krajów na świecie z co najmniej 300 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej

Kraj
Całkowita liczba m2
Liczba obiektów
Udział w rynku światowym
Chiny
10 216 661
213
25,5%
USA
6 936 197
305
17,1%
Niemcy
3 181 205
55
7,8%
Włochy
2 361 690
45
5,8%
Francja
1 978 787
81
4,9%
Hiszpania
1 638 795
53
4,0%
Brazylia
1 194 357
56
2,9%
Rosja
1 149 264
32
2,8%
Kanada
760 914
32
1,9%
Niderlandy
720,101
41
1,8%
Turcja
667 076
22
1,6%
Wielka Brytania
649 188
32
1,6%
Meksyk
620 427
43
1,5%
Belgia
460 621
19
1,1%
Szwajcaria
457 000
13
1,1%
Japonia
446 695
12
1,1%
Indie
440 333
14
1,1%
Polska
415 047
16
1,0%
Austria
345 769
11
0,9%
Korea Południowa
306 759
13
0,8%
Zjednoczone Emiraty Arabskie
304 557
6
0,8%

Polska to największy rynek targowy w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, a polscy organizatorzy targów, na czele z Grupą MTP (Międzynarodowymi Targami Poznańskimi), Targami Kielce oraz Targami w Krakowie są liderami w tym regionie.

W Polsce funkcjonuje 16 obiektów targowych o łącznej powierzchni 415,05 m2. Do największych obiektów pod względem powierzchni należą m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie MTP. Pod względem liczby organizowanych imprez targowych niekwestionowanym liderem jest również MTP z ponad setką tytułów. W czołówce plasują się również Targi Kielce – ponad 70 wydarzeń. W innych ośrodkach targowych liczba targów oscyluje między 10 a 30. Oprócz targów w obiektach organizowane są również kongresy, konferencje, wystawy oraz inne eventy.

Funkcjonalność i design – nasze mocne strony

Większość polskich obiektów targowych pod względem infrastruktury, funkcjonalności i designu należy do czołówki obiektów tego typu w Europie. Są to m.in.:

Międzynarodowe Targi Poznańskie MTP

Źródło: opracowanie PIPT
Źródło: opracowanie PIPT

Targi Kielce

Źródło: opracowanie PIPT

Targi w Krakowie

Źródło: opracowanie PIPT

Międzynarodowe Targi Gdańskie Amber Expo

Źródło: opracowanie PIPT

Warszawskie Centrum EXPO XXI

Źródło: opracowanie PIPT

Targi Lublin

Źródło: opracowanie PIPT

G2A Arena
Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego

Źródło: opracowanie PIPT

Ponad 600 imprez targowych rocznie

Polskie firmy targowe organizują co roku niemal 600 imprez targowych, w tym ok. 200 profesjonalnych, poddających się audytowi CENTREX – Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Statystyk Targowych i rekomendowanych przez PIPT – Polską Izbę Przemysłu Targowego.

Wśród wydarzeń targowych rekomendowanych przez PIPT są zarówno targi branżowe B2B (dla profesjonalistów), targi konsumenckie B2C (dla szerokiej publiczności), jak i targi w formule mieszanej. Są one cenione przez wystawców, jak i zwiedzających targi. Co roku, przed pandemią, w targach w Polsce uczestniczyło ponad 47 tys. wystawców z Polski i za granicy, wynajmując niemal 1,5 mln m2 oraz ponad 3,1 mln zwiedzających z kraju, jak i z całego świata.

Narzędzie uzupełniające – targi hybrydowe

Istotą targów jest nawiązywanie kontaktu i budowanie relacji, co jest możliwe jedynie przez kontakty bezpośrednie, twarzą w twarz, czyli targi tradycyjne, odbywające się na miejscu. Pandemia przyspieszyła rozwój komunikacji na odległość i działań w przestrzeni wirtualnej i chociaż targi wirtualne nie są w stanie zastąpić targów tradycyjnych, to jednak jako narzędzie uzupełniające i wspierające targi tradycyjne na stałe wpisały się już w stacjonarne imprezy targowe, tworząc targi hybrydowe.

Najwięcej wydarzeń targowych w Polsce odbyła się w branży szeroko pojętego wypoczynku i podróży, hobby i rozrywki oraz branży inżynierii przemysłowej i maszyn. Dużym zainteresowaniem cieszą się również: targi żywność, napojów i HoReCa,  targi nieruchomości, targi mebli, targi budownictwa i infrastruktury, a także targi zdrowia, optyki, sprzętu medycznego. Jednak branż, dla których organizowane są targi jest dużo więcej.

Targi w blokach tematycznych

Zgodnie z podziałem funkcjonującym na rynku targowym targi podzielone są na obszary tematyczne.

Najważniejsze imprezy targowe w Polsce

Lista-targow-w-PL.pdf

PDF (247,44KB)

Najpopularniejsze tytuły imprez targowych, m.in. wskazane w załączonej tabeli, pojawiają się co roku lub cyklicznie co dwa lata i cieszą się nieustająco ogromną popularnością.

Nowe wyzwania i potrzeby rynkowe

Oprócz stałych hitów targowych pojawiają się co roku również nowe wydarzenia. Organizatorzy starają się wyprzedzać trendy i odpowiadać na pojawiające się wyzwania i potrzeby rynkowe. W ostatnim czasie pojawiły się lub pojawią wkrótce takie wydarzenia, jak:

Większość z przedstawionych targów to imprezy międzynarodowe, w których uczestniczą nie tylko wystawcy czy zwiedzający, ale i kupcy z całego świata, którzy szukają produktów i usług najwyższej jakości. Polacy mogą być dumni. Polska branża meblarska, branża kosmetyczna, stolarka okienna i drzwiowa, sektor bursztynu, branża jachtowa, branża wózków dziecięcych, branża mięsa, żywca, podrobów i przetworów drobiu, sektor hodowli pieczarek czy branża skórzana to dzisiaj potęgi na rynku światowym. W dużej mierze do ich sukcesu tych przyczyniły się targi, na których polscy producenci mogli przedstawić światu swoje produkty. Były to zarówno wymienione wcześniej targi w Polsce, jak i targi za granicą.

Targi zagraniczne – dokąd jeżdżą polscy przedsiębiorcy?

Polskie przedsiębiorstwa mogą brać udział nie tylko w targach w Polsce, ale i w targach za granicą m.in. za pośrednictwem organizatorów wystąpień targowych za granicą oraz przedstawicielstw targów zagranicznych w Polsce. Rekomendowane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego firmy oferujące takie usługi to:

Autor: dr Beata Kozyra, Prezes Zarządu, Polska Izba Przemysłu Targowego

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.