Kto stoi za organizacją targów?
03.10.2023
Samo wyrażenie „branża targowa” w niewystarczający sposób określa gałąź gospodarki, która obejmuje szeroko pojęte usługi związane z organizacją imprez targowych i wystawienniczych.
Zatem doprecyzowując: „branżę targową” tworzą nie tylko podmioty zajmujące się organizacją i realizacją targów, wystaw czy kongresów w Polsce i za granicą, ale również operatorzy obiektów targowo-kongresowych (zwane w branży venue) oraz liczni usługodawcy, m.in. firmy zajmujące się projektowaniem i budową stoisk targowych, dostarczaniem wyposażenia stoisk targowych, spedycją targową oraz świadczące usługi IT i promocji zarówno organizatorom targów, jak i wystawcom. Firmy te nazywamy firmami targowymi, a segmenty, w których działają, grupami branżowymi.
Organizacja targów – grupy branżowe
Trzon branży stanowią firmy, których głównym, a często jedynym źródłem przychodu są usługi związane z targami. Na rynku funkcjonują również podmioty, które w swoim portfelu usług mają usługi związane z targami, jednak przychody z tej działalności stanowią niewielki procent w strukturze ich całkowitych przychodów.
Mówiąc o szeroko pojętnym rynku targowym, należy wspomnieć również o podmiotach oferujących usługi okołotargowe (usługi pośrednie), czyli m.in. hotele, restauracje, firmy transportowe, firmy sprzątające, czy agencje hostess i modelek. Wszystkie one wraz z firmami targowymi stanowią system naczyń połączonych i nieustannie na siebie oddziaływają. To część większego systemu, w którym targi wchodzą w interakcję z innymi branżami, tworząc tzw. efekt mnożnikowy.
Rynek targowy i okołotargowy
Nie byłoby jednak branży targowej bez jej najważniejszych uczestników, czyli wystawców oraz zwiedzających. Dopiero wszystkie wymienione powyżej podmioty pokazują kompletny rynek targowy ze wszystkimi jego interesariuszami.
PIPT – oficjalny przedstawiciel branży targowej
Firmy targowe mają swojego oficjalnego przedstawiciela – Polską Izbę Przemysłu Targowego (PIPT), która jest jedną oficjalną organizacją branży targowej w Polsce. PIPT działa od 2006 roku jako izba gospodarcza przedsiębiorców branży targowej i branż związanych z organizacją targów, wystaw i eventów, wcześniej (od 1993 jako Polska Korporacja Targowa). Najważniejszą rolą Izby jest wspieranie i integrowanie jej członków. Z roli tej wynikają konkretne cele, m.in.: działania lobbingowe na rzecz wsparcia i rozwoju polskiego przemysłu targowego, ochrona interesów gospodarczych członków, integracja członków i ich identyfikacja ze środowiskiem branżowym, promowanie udziału w targach jako skutecznego elementu strategii marketingowej i komunikacyjnej przedsiębiorstw czy dostarczanie aktualnej wiedzy branżowej, ekonomicznej i prawnej.
Sukces targów w rękach zawodowców
Za sukcesem imprez targowych stoi ogromna rzesza pracowników różnego szczebla i różnych zawodów. Są oni zatrudnieni zarówno na etatach w ramach umowy o pracę, jak i na inne rodzaje umów. Pracują w pełnym wymiarze godzin przez cały rok, jak i cykliczne lub doraźnie na potrzeby danej imprezy targowej. Firmy targowe zatrudniały przed pandemią COVID-19 ok. 97 tys. osób, z czego ok. 60% na umowach cywilno-prawnych. Z powodu pandemii nastąpiła znacząca redukcja zatrudnionych w branży targowej – nawet o 50% , toteż w roku 2022 większość przedsiębiorstw branży targowej zamierza zatrudnić nowych pracowników.
Na potrzeby rynku targowego pracują m.in.: projektanci i graficy, stolarze i budowlańcy, specjaliści audio-video, specjaliści IT, ogrodnicy i pracownicy ochrony, technicy i personel sprzątający, tłumacze, radcy prawni, kierowcy, a także specjaliści marketingu, sprzedaży, specjaliści ds. finansów i zasobów ludzkich oraz kadra zarządzająca i administracja.
Biorąc pod uwagę pracowników zatrudnionych zarówno w firmach targowych, jak i w firmach oferujących usługi okołotargowe, łączna liczba osób pracujących bezpośrednio i pośrednio na rzecz targów w roku 2019 wynosiła ponad 520 tys. To wielkość odpowiadająca np. liczbie mieszkańców bardzo dużego polskiego miasta (Poznania – 529 410 mieszkańców w 2021 r. ). Liczba ta potwierdza, iż firmy branży targowej generowały istotną liczbę stałych oraz tymczasowych miejsc pracy. Szacuje się, że odbudowanie poziomu zatrudnienia po redukcjach zatrudnienia w wyniku pandemii COVID-19 zajmie branży około 2-3 lat.
Branża targowa – solidny sektor gospodarki
Branża targowa jest gałęzią gospodarki, przynoszącą konkretne wymierne korzyści finansowe dla Polski. Według najbardziej ostrożnej oceny, przed pandemią COVID-19 łączne roczne obroty branży wyniosły ok. 4,9 mld zł (tj. 0,2% PKB kraju), a do budżetu z tytułu zapłaconego podatku VAT w państwo co roku uzyskiwało przychody ok. 0,5 mld zł.
Autor: dr Beata Kozyra, Prezes Zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego
- Wszystko
- Aktualności (17)
- Wiedza (8)
- Kalendarz (37)
- Centrum Wsparcia (8)
-
Wydarzenie
Rekrutacja firm z Łódzkiego na targi WINO 2024
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zaprasza przedsiębiorstwa z regionu łódzkiego o statusie M…
ArtykułJak skutecznie wykorzystać udział w targach?
Rozmowa z ekspertem ds. marketingu wystawienniczego
-
Artykuł
Województwo Śląskie na targach EXPO REAL 2023
W targach EXPO REAL 2023 uczestniczyć będzie ponownie Województwo Śląskie.
ArtykułRekrutacja przedsiębiorstw z Łódzkiego na targi SEEK
Zapraszamy przedsiębiorców z branży modowej z województwa łódzkiego, którzy chcą poznać najnowsze tr…
-
Artykuł
Jak skutecznie wykorzystać udział w targach?
Rozmowa z ekspertem ds. marketingu wystawienniczego
ArtykułRola targów w strategii eksportowej
Targi to platforma do budowy silnej marki na rynku międzynarodowym
-
Wydarzenie
Rekrutacja firm z Łódzkiego na targi WINO 2024
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zaprasza przedsiębiorstwa z regionu łódzkiego o statusie M…
WydarzenieIndustrial Armenia EXPO 2024
Industrial Armenia w Erywaniu to wydarzenie poświęcone przemysłowi i technologiom przemysłowym.
-
Oferta wsparcia
Polskie Stoiska Narodowe (PSN)
Organizacja polskich stoisk narodowych na międzynarodowych targach turystycznych w kraju i poza jego…
Oferta wsparciaPolskie Stoiska Narodowe (PSN) na międzynarodowych targach przemysłu
Promocja Polski jako miejsca organizacji wydarzeń biznesowych poprzez organizację polskich stoisk n…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.