Targi – dźwignia eksportu i nośnik polskiej marki
25.08.2022
Powołując się na Słownik pojęć branży targowej, wydany przez Polską Izbę Przemysłu Targowego, jedyną oficjalną organizację zrzeszającą polskie firmy tej branży, targi to: „wydarzenie gospodarcze, społeczne i kulturowe, służące rozwojowi przedsiębiorstw, promocji gospodarczej towarów i usług oraz bezpośrednim relacjom międzyludzkim w biznesie; targi mają bezpośredni związek z rozwojem otwartej i zróżnicowanej gospodarki, pełnią ważną rolę w rozwoju regionów i kraju.”

Nie tylko powyższa definicja ilustruje wagę targów. Patrząc na historię targów, widzimy, że zawsze były ważnym narzędziem handlu oraz pełniły rolę miastotwórczą. Od średniowiecza targi przeszły długą drogę ewolucji. Na przestrzeni stuleci (a zwłaszcza przez ostatnie 100 lat) funkcje targów zostały wzbogacone i zmienił się znacznie ich wpływ na działalność przedsiębiorstw.
Targi – skuteczne narzędzie promocji
Z perspektywy czasu wyraźnie widać ogromny wpływ targów na rozwój życia gospodarczego oraz społeczno-kulturalnego na całym świecie. Fakt, że od czasów średniowiecza po dzień dzisiejszy tragi – na które przyjeżdżają tysiące przedsiębiorców i kontrahentów z całego świata – nadal się odbywają, świadczy m.in. o tym, że nie ma bardziej skutecznego narzędzia promocji rodzimych produktów.


Zalety uczestnictwa w targach
Jednak targi to nie tylko narzędzie promocji dla firm, to również możliwość:
- wykorzystania PR-u towarzyszącego danej imprezie targowej do promocji własnej firmy, marki, produktu, usługi;
- „przedłużenia” promocji prezentowanych produktów /usług – relacje z targów w postaci zdjęć i filmów są dostępne w intrenecie jeszcze przez wiele miesięcy a nawet lat po targach;
- zaprezentowania wszystkich zalet produktu;
- wprowadzenia nowych produktów i usług na rynek w świetle jupiterów (media są obecne w czasie targów);
- wejścia na nowe rynki i rozwoju eksportu;
- spotkania wszystkich liczących się graczy w branży w jednym miejscu i w jednym czasie;
- nawiązania, budowania i zacieśniania relacji biznesowych poprzez rozmowy twarzą w twarz;
- pozyskania najnowszej myśli technologicznej i innowacyjnych rozwiązań;
- przedyskutowania wyzwań i problemów z klientami, partnerami, dostawcami, kontrahentami;
- uzyskania natychmiastowej opinii zwiedzających dotyczących prezentowanych produktów
i usług; - przeglądu rynku i branży, śledzenie najnowszych trendów i innowacji;
- zapoznania się z ofertą konkurencji i weryfikacja swojej pozycji w branży na tle konkurencji;
- udziału w branżowych konkursach oraz wypromowania produktów poprzez liczne nagrody i wyróżnienia produktów.

Targi B2B i B2C, czyli co dla kogo?
Mówiąc o targach nie można zapomnieć o zwiedzających, którzy są najważniejszymi interesariuszami targów i to dla nich wystawcy chcą się wystawiać na targach.
Targi dzielą się na:
- Targi B2B (Business-to-Business), które są skierowane do profesjonalistów, przedstawicieli biznesu
- B2C (Business-to-Consumer), czyli targi konsumenckie skierowane do szerszej publiczności, na które może przyjść każdy.
Targi – korzyści dla zwiedzających
Jakie korzyści oferują targi zwiedzającym. Okazuje się, że jest ich całkiem sporo, m.in.:
- możliwość poznania szerokiej oferty produktów i usług w jednym miejscu i w jednym czasie;
- okazja do dotknięcia, zobaczenia, i przetestowania produktu, czyli możliwość doświadczania rzeczywistości 5 zmysłami;
- szansa na pogłębienie wiedzy poprzez rozmowy z ekspertami i autorytetami z branży;
- sposobność spotkania się z kontrahentami i wypracowanie nowych, być może lepszych rozwiązań;
- możliwość uczestnictwa w licznych wydarzeniach towarzyszących tj. konferencjach, panelach dyskusyjnych, warsztatach, konkursach, seminariach i panelach dyskusyjnych, koncertach, konkursach;
- spotkanie osób o wspólnych zainteresowaniach;
- możliwość śledzenia premier i nowości, poznania i przeglądu rynku i branży oraz obserwacja
i śledzenie najnowszych trendów; - możliwość bezpośredniego omówienia konkretnych funkcji, problemów oraz cen i warunków zakupu z producentami / usługodawcami;
- możliwość negocjacji umowy i złożenia zamówienia po preferencyjnych cenach;
- możliwość spotkań ze znanymi osobami, aktorami, dziennikarzami, politykami, influencerami, itp.

Znaczenie dla miast i regionów
Przedstawiając korzyści z targów, nie sposób pominąć ich znaczenia gospodarki miast i regionów. Targi odgrywają niezwykle istotną rolę w ożywieniu gospodarczym, zwłaszcza targi B2B, które:
- są dźwignią eksportu oraz nośnikiem polskiej marki, polskich firm i ich produktów;
- pozwalają, zwłaszcza targi międzynarodowe, utrzymać pozycję naszego kraju na światowej mapie biznesu na równi zagraniczną konkurencją;
- są źródłem najnowszej wiedzy i rozwiązań technologicznych oraz innowacji;
- wywołują tzw. efekt mnożnikowy w innych branżach, n.in. takich jak: hotelarska, transportowa, lotnicza, gastronomiczna, czy reklamowa – o tym w kolejnym artykule „Miastotwórczy charakter targów”;
- zapewniają kilkaset tysięcy miejsc pracy;
- generują ponad 3 proc. dochodu narodowego brutto.
Reasumując – znaczenie targów jest nie do przecenienia!
Autor: dr Beata Kozyra, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego
-
Artykuł
Województwo Śląskie na targach EXPO REAL 2023
W targach EXPO REAL 2023 uczestniczyć będzie ponownie Województwo Śląskie.
ArtykułIndywidualne stoisko targowe
Targi to miejsce, w którym Wystawcy – czyli konkretne firmy – na stoiskach targowych prezentują swoj…
-
Artykuł
Województwo Śląskie na targach EXPO REAL 2023
W targach EXPO REAL 2023 uczestniczyć będzie ponownie Województwo Śląskie.
ArtykułRekrutacja przedsiębiorstw z Łódzkiego na targi SEEK
Zapraszamy przedsiębiorców z branży modowej z województwa łódzkiego, którzy chcą poznać najnowsze tr…
-
Artykuł
Indywidualne stoisko targowe
Targi to miejsce, w którym Wystawcy – czyli konkretne firmy – na stoiskach targowych prezentują swoj…
ArtykułStoisko targowe: systemowe czy indywidualne?
Targi to miejsce, gdzie prezentowane są konkretne produkty i usługi danej firmy, czyli Wystawcy. Jed…
-
-
Oferta wsparcia
Polskie Stoiska Narodowe (PSN)
Organizacja polskich stoisk narodowych na międzynarodowych targach turystycznych w kraju i poza jego…
Oferta wsparciaPolskie Stoiska Narodowe (PSN) na międzynarodowych targach przemysłu
Promocja Polski jako miejsca organizacji wydarzeń biznesowych poprzez organizację polskich stoisk n…