Sektor kosmetyczny w Brazylii
10.01.2023

Brazylia to czwarty największy na świecie, zaraz po Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii, rynek jeśli chodzi o sektor beauty. Pomimo różnych kryzysów branża kosmetyczna w tym kraju cały czas dynamicznie się rozwija. Bezsprzecznie jest to ciekawe miejsce do inwestycji dla polskich przedsiębiorców z branży.
Rynek kosmetyczny w Brazylii
Brazylia to piąty największy kraj świata, z populacją sięgającą ponad 210 milionów osób. Brazylijczycy są znani z przykładania dużej uwagi do swojego wyglądu, kosmetyki pełnią więc istotną rolę w brazylijskiej rzeczywistości.
Brazylia to czwarty na świecie sektor „beauty”. Jest to także trzeci kraj co do liczby nowych produktów wprowadzanych na rynek (za USA i Chinami), trzecie państwo na świecie, gdzie najwięcej wydaje się na kosmetyki oraz drugi na globie rynek perfum (po USA). W 2021 r. bilans handlowy sektora kosmetycznego wyniósł 1,4 mld USD, co jest wzrostem o 16,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Od stycznia do grudnia 2021 r. import sektora kosmetycznego osiągnął wartość 688,4 mln USD, co oznacza wzrost o 17,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Głównymi sprzedawcami kosmetyków do Brazylii są Francja oraz Chiny. Najczęściej importowane są produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kremy/produkty do opalania i zapachy, a także środki do higieny jamy ustnej.
Szacuje się, że ok. 90% kosmetyków i perfum kupowanych na rynku brazylijskim to towary produkowane przez brazylijskich producentów. Wynika to z faktu, iż sam rynek krajowy jest dynamiczny i prężnie się rozwija, a brazylijscy importerzy, z powodu protekcjonistycznej polityki rządu, często napotykają na różnego rodzaju trudności w sprowadzaniu kosmetyków do Brazylii.
Do największych producentów produktów kosmetycznych w 2021 r. zaliczali się Natura&Co (11,9% udziału w rynku), Grupo Boticário (11,8%) oraz Unilever (11,5%). Dwie pierwsze firmy to przedsiębiorstwa brazylijskie, co pokazuje siłę krajowego rynku. Polskie marki nie przebiły się jeszcze szerzej do świadomości konsumentów z Brazylii. Jedną z polskich firm, obecnych w tym kraju, jest marka La-Rive, produkująca perfumy.
Do głównych trendów, istniejących obecnie na brazylijskim rynku kosmetycznym, należy zaliczyć wzrost sprzedaży kosmetyków naturalnych i wegańskich, męskich oraz produktów związanych z pielęgnacją skóry. Coraz więcej konsumentów podkreśla także, że przy zakupie kieruje się tym czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.
Obserwowalny jest również duży popyt na tanie kosmetyki, co związane jest z wysokimi stopami procentowymi oraz dużą inflacją w kraju. Brazylijskie społeczeństwo można podzielić na klasy od A do E, gdzie A oznacza grupę najbogatszą, a E najbiedniejszą. Do grup D i E należy łącznie ponad 50% społeczeństwa Brazylii. Należy mieć więc w pamięci, że jest to kraj mocno rozwarstwiony społecznie.
Do głównych kanałów dystrybucji należą handel detaliczny, sklepy specjalistyczne, drogerie, sprzedaż bezpośrednia oraz sprzedaż online. Jednym z bardziej popularnych kanałów dystrybucji w Brazylii są supermarkety. Należy jednak pamiętać, że w supermarketach można raczej znaleźć produkty z niższej półki. Drugim najbardziej popularnym kanałem dystrybucji są apteki. Pandemia spowodowała, że niezwykle mocno rozwinęła się sprzedaż internetowa i w 2021 r. odpowiadała za 34% całkowitej sprzedaży kosmetyków. Jest to kanał który bardzo mocno się rozwija i zwłaszcza duże brazylijskie marki inwestują w ten tryb dystrybucji.
Bariery wejścia na rynek
Rynek brazylijski zalicza się do rynków trudnych. Związane jest to z paroma czynnikami:
- Podatki -> jednym z aspektów, który wpływa na trudność prowadzenia biznesu w Brazylii jest skomplikowana struktura podatkowa. Na każdym szczeblu administracji obecne są podatki, są to podatki federalne, stanowe oraz miejskie. Istnieją także podatki międzystanowe. To wszystko może powodować czasem nakładanie się różnych stawek podatkowych dla tego samego produktu/usługi. Taryfy importowe są strategią ochrony sektora krajowego. Wynika to z polityki rozwoju, której częścią jest wielosektorowy protekcjonizm, mający chronić rodzimy przemysł i przewagę konkurencyjną wewnątrz kraju.
- Organy kontrolujące -> wszystkie produkty, które są importowane do Brazylii muszą zostać zarejestrowane w Narodowej Agencji Nadzoru Zdrowotnego (ANVISA). Agencja ta publikuje także listę substancji zabronionych w Brazylii, dlatego tak ważna jest analiza wszystkich produktów i ich składników przed importem. W kraju produkty kosmetyczne dzielą się na dwie główne kategorie ryzyka: produkty o stopniu ryzyka 1 i produkty o stopniu ryzyka 2. Produkty sklasyfikowane w pierwszej kategorii to te, które mają właściwości, które są im nieodłączne i nie wymagają uprzedniego udokumentowania ich komercjalizacji, ani nawet szczegółowych wskazań dotyczących ich stosowania. Towary z drugiej grupy muszą już posiadać dowód bezpieczeństwa i skuteczności, szczegółowe i konkretne informacje, które, jeśli nie są jasno zakomunikowane, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Jeżeli nasz produkt posiada jakąś substancję, która jest zawarta w protokole montrealskim (CFC), to wtedy również musi zostać on zarejestrowany w IBAMA, organizacji, związanej z ochroną środowiska
- Opakowania -> według wytycznych ANVISA wszystkie nazwy substancji, skład chemiczny i składniki naszych produktów muszą zostać przetłumaczone na język portugalski, zgodnie z międzynarodowym nazewnictwem składników kosmetycznych. Nazwy mogą być wydrukowane na opakowaniu oryginalnym lub na naklejce komplementarnej.
Eksport do Brazylii
Na stronie internetowej brazylijskiego stowarzyszenie dystrybutorów perfum i kosmetyków ADIPEC, można znaleźć szczegółowe informacje w jaki sposób wyeksportować swoje produkty do Brazylii. W zakładce How to export to Brazil można znaleźć dokładniejsze informacje dotyczące regulacji, spraw komercyjnych oraz logistycznych. Znajdują się tam też kontakty do dystrybutorów i importerów zrzeszonych w tym stowarzyszeniu. Samo stowarzyszenie produkuje oznakowanie, które świadczy o jakości i oryginalności kosmetyków.
Podczas rozmowy z brazylijskim importerem bardzo ważne jest, żeby już na pierwsze spotkanie przyjść dobrze przygotowanym. Trzeba podać importerowi wszystkie informacje dotyczące naszych produktów: kody CN, składniki, warunki transportu. Przez skomplikowany system podatkowy w Brazylii, importer musi dysponować wszystkimi informacjami dotyczącymi produktów. Dzięki temu jest w stanie podjąć szybką decyzję czy jest zainteresowany danym towarem czy nie.
Więcej o Brazylii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
Źródło: Sektor kosmetyczny w Brazylii, webinarium PAIH, 11.08.2022
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (12)
- Wiedza (25)
- Kalendarz (125)
- Centrum Wsparcia (50)
-
Wydarzenie
Beauty Expo 2025 w Kownie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie przedsiębiorstwa do udziału w targach Beauty Exp…
WydarzenieStoisko PAIH na Central Asia Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza do udziału w targach Central Asia Beauty Expo, które odbędą się w dniach 29-31 maja 20…
-
Artykuł
Przetarg budowlany na obiekt użyteczności publicznej w Brazylii
Miasto São Caetano do Sul, w stanie São Paulo (Brazylia), ogłosiło przetarg na budowę nowego obiektu…
ArtykułPodpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Brazylią
20 września 2022 r. w Nowym Jorku w trakcie spotkania Prezydenta Andrzeja Dudy z Prezydentem Brazyli…
-
Artykuł
Rynek kosmetyczny w Czechach
Sektor kosmetyczny w Czechach jest niezwykle zróżnicowany, a udział importu na rynku pozostaje na wy…
ArtykułBrazylia – bariery wejścia
Brazylia jest historycznie protekcjonistycznym państwem, słabo włączonym w globalne łańcuchy wartośc…
-
Wydarzenie
Beauty Expo 2025 w Kownie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie przedsiębiorstwa do udziału w targach Beauty Exp…
WydarzenieStoisko PAIH na Central Asia Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza do udziału w targach Central Asia Beauty Expo, które odbędą się w dniach 29-31 maja 20…
-
Oferta wsparcia
Legalizacja dokumentów handlowych i eksportowych
Legalizacja jest urzędowym uwierzytelnieniem dokumentów handlowych, a jej potrzeba wynika z dyspozyc…
Oferta wsparciaSzkolenia i webinaria z zakresu handlu zagranicznego
Dzięki szkoleniom oferowanym przez KIG pozyskasz nowe lub zaktualizujesz dotychczasowe informacje w …
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.