Przetarg ogłoszony przez Spółkę Oczyszczania stanu Paraná
Dział handlowy Ambasady Brazylii w Warszawie informuje o międzynarodowym przetargu ogłoszonym przez SANEPAR – Spółkę Oczyszczania stanu Paraná.
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Zaktualizowano: 11.05.2023
Opublikowano: 11.04.2023
Brazylia jest historycznie protekcjonistycznym państwem, słabo włączonym w globalne łańcuchy wartości. Kraj jest 9. gospodarką świata pod względem wielkości PKB, ale dopiero 27. importerem i 25. eksporterem na świecie. Biorąc pod uwagę swój etap rozwoju, zarobki per capita, wielkość populacji oraz dystans do innych rynków, potencjał brazylijskiej ekonomii jest dużo większy niż pokazuje to wymiana handlowa.
Brazylia jest członkiem Światowej Organizacji Handlu oraz Stowarzyszenia Integracji Latynoamerykańskiej, a także unii celnej Mercosur. Blok handlowy Mercosur tworzą takie kraje jak Brazylia, Argentyna, Paragwaj, Urugwaj oraz Wenezuela, która jest tymczasowo zawieszona.
Brazylia posiada stosunkowo niewiele umów o wolnym handlu z innymi państwami. Jedynie około 12% wszystkich produktów importowanych pochodzi z krajów z którymi Brazylia posiada umowy o wolnym handlu, a dla przykładu w Chile jest to około 90% produktów.
Taryfy celne są dość wysokie i stanowią jedną z metod ochrony rynku krajowego. Cena produktu importowanego w Brazylii może być nawet dwa razy wyższa od cen na innych rynkach. Średnia stawek importowych dla „kraju najbardziej uprzywilejowanego” to około 13%, gdzie na przykład w Chile wynosi ona jedynie 6%. Z tego względu wiele firm zakłada swoje oddziały na terytorium Brazylii, aby uniknąć trudności związanych z importem. Z reguły podatek importowy waha się o 0% do 20%, jednak na niektórych rynkach, takich jak np. sektor tekstylny, osiąga on 35%. Taryfy importowe są strategią ochrony sektora krajowego. W Brazylii produkty pierwszej potrzeby oraz te, których brakuje na rynku, posiadają niższe stawki importowe, podczas gdy pozostałe produkty są objęte wyższymi stawkami podatkowymi.
Kolejną istotną barierą jest skomplikowany system podatkowy. Podstawowymi podatkami płaconymi w Brazylii przy imporcie produktów są (podatki obliczane na podstawie klasyfikacji podatkowej towarów w Mercosur– NCM):
Istnieje również podatek od operacji finansowych (IOF), takich jak: operacje walutowe, ubezpieczenia i papiery wartościowe oraz operacje ze złotem (jako aktywa finansowe) i instrumenty walutowe oraz CIDE. Jest to składka federalna, pobierana według stawki 10% od przekazów dokonywanych przez podatników będących osobami prawnymi, z tytułu opłat licencyjnych oraz usług administracyjnych i technicznych świadczonych przez nierezydentów.
W Brazylii dodatkową trudność stanowią organy regulujące oraz normy techniczne i sanitarne. Do najważniejszych organów regulujących należą:
Brazylia posiada własne normy techniczne dla produktów, co oznacza bardzo często certyfikację fabryki i procesu produkcyjnego, co jest czasochłonne i drogie. Oprócz tego, między Polską a Brazylią istnieją również nieuzgodnione certyfikaty zdrowia dla eksportu wieprzowiny i wołowiny. Brak również uzgodnionych wzorów świadectw zdrowia dla kolegenu, żelatyny, piskląt czy jaj wylęgowych. Istnieją także niejasne procedury przyznawania licencji dla produktów pochodzenia roślinnego, a polskie owoce i warzywa nie znajdują się na liście produktów dozwolonych do importu. Ponadto obowiązek etykietowania produktów w języku portugalskim oraz umieszczenia informacji o alergenach na opakowaniach są dodatkowymi trudnościami dla producenta.
Brazylia chroni wiele ze swoich rynków krajowych np. poprzez programy rządowe takie jak np. Program Rota 2030, który gwarantuje zniżki podatkowe dla producentów samochodów. W porównaniu do innych krajów Brazylia jest liderem, jeśli chodzi o liczbę wszczynanych postępowań antydumpingowych. Historycznie poziom tych procesów jest niekompatybilny ze stopniem otwartości brazylijskiej ekonomii oraz charakterystyką tego rynku.
Dodatkowym czynnikiem, którego nie można pominąć, pisząc o warunkach dostępu do rynku brazylijskiego, jest tzw. „custo Brasil”. Jest to termin określający zespół trudności strukturalnych, ekonomicznych i biurokratycznych, w tym wysoką korupcję, przesadną biurokrację, wysokie podatki i wiele innych czynników, które utrudniają prowadzenie biznesu w Brazylii oraz negatywnie wpływają na procedury eksportowe i importowe.
Istnieje kilka wyjątków, gdzie brazylijscy importerzy mogą liczyć na zwolnienia podatkowe czy mniejszą biurokrację. Jednymi z najważniejszych przykładów tego typu działań są następujące sytuacje:
Więcej o Brazylii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
Autor: Karolina Orlandi, Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Brazylii
Spis treści
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.