Brazylia – rynek trochę bardziej znany
30.09.2022
14 września br. w siedzibie Santander Bank w Warszawie odbyło się seminarium o rynku brazylijskim pn. „Doing Business in Brazil” zorganizowane przez Polsko-Portugalską Izbę Gospodarczą oraz Santander Bank. Udział w seminarium wziął Ambasador Brazylii J.E. Haroldo de Macedo Ribeiro oraz inni dyplomaci brazylijscy akredytowani w Polsce oraz liczni przedsiębiorcy.
Seminarium zostało otwarte przez Ambasadora Brazylii. Krótkie wystąpienia przed prezentacjami wygłosili także Monika Sasiak, Z-ca Dyrektora Biura Współpracy z Zagranicą Krajowej Izby Gospodarczej oraz Dariusz Latoszek, Główny Specjalista w Departamencie Handlu i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Program
Program seminarium objął zarówno prezentację makroekonomicznej sytuacji Brazylii i ułatwień oferowanych przez władze brazylijskie inwestorom, jak i praktyczne aspekty ekspansji eksportowej i inwestycyjnej na tym rynku. Na uwagę zasługuje fakt, że prezentację przedstawił nie tylko przedstawiciel brazylijskiej administracji publicznej, ale również tamtejszy wybitny praktyk, znający nie tylko dobrze kulturę biznesową Brazylii, ale – dzięki wielokrotnym wizytom w Europie – także europejską kulturę biznesową. Tym samym, jego prezentacja precyzyjnie wskazywała te aspekty, na które polscy przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę przy wchodzenia na rynek tego ogromnego kraju.
Nie zabrakło również case-study. Przedstawiciele firmy Gremi International Group przedstawili ogromny projekt inwestycyjny budowy centrum turystyczno-rekreacyjnego w stanie Rio Grande do Norte, uwzględniający wymagania ochrony przyrody oraz współpracy z okolicznymi mieszkańcami.
Seminarium dopełniły wystąpienia przedstawicieli organizatorów, którzy dokładnie omówili szanse poszczególnych sektorów na rynku brazylijskim oraz przedstawili zakres usług i wsparcia, jakie polskim przedsiębiorcom w ich ekspansji zagranicznej mogą zaoferować Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza i Santander Bank.
Koncentracja na praktycznych aspektach
Należy stwierdzić, że niewątpliwie seminarium odbyło się na bardzo wysokim poziomie, przynosząc uczestnikom szereg praktycznych wskazówek, jak rozpocząć swoją przygodę na rynku brazylijskim i od czego zacząć. Udział ambasadora oraz przedstawicieli ambasady w sposób oczywisty podkreślił rangę wydarzenia, jednak i oni wyrazili zadowolenie, że najważniejszym elementem były praktyczne aspekty współpracy, a nie koncentracja na kwestiach protokolarnych.
Podsumowując, seminarium było niezwykle udane i należy sobie życzyć, aby podobne wydarzenia o innych rynkach osiągnęły podobny poziom profesjonalizmu. Ze swojej strony zachęcam instytucje otoczenia biznesu do zainteresowania się innymi nietradycyjnymi rynkami (jak latynoamerykańskie, afrykańskie czy mniej znane azjatyckie) i zorganizowanie podobnych wydarzeń. Jako Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej jesteśmy gotowi do wsparcia takich inicjatyw.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
- Wszystko
- Aktualności (7)
- Wiedza (12)
- Kalendarz (44)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Artykuł
Zielone technologie w Ameryce Łacińskiej
Najbardziej zaawansowana jest Kostaryka, która praktycznie w całości wytwarza prąd z OZE
WydarzenieBezpłatne stanowisko dla polskich firm na South Summit Brazil 2025
Targi South Summit Brazil to renomowane wydarzenie poświęcone innowacjom i start-upom
-
Artykuł
Przetargi skierowane do firm z branży obronnej
Dział promocji handlu Ambasady Brazylii w Warszawie przekazuje informację o dwóch przetargach
ArtykułPrzetarg ogłoszony przez Spółkę Oczyszczania stanu Paraná
Dział handlowy Ambasady Brazylii w Warszawie informuje o międzynarodowym przetargu ogłoszonym przez …
-
Artykuł
Zielone technologie w Ameryce Łacińskiej
Najbardziej zaawansowana jest Kostaryka, która praktycznie w całości wytwarza prąd z OZE
PodcastEksportowe Ścieżki: Twoja Firma w Sercu Ameryki Łacińskiej
W dziesiątym odcinku Trade ON AIR o tym, jak z powodzeniem wprowadzić markę na rynki meksykański i b…
-
Wydarzenie
Bezpłatne stanowisko dla polskich firm na South Summit Brazil 2025
Targi South Summit Brazil to renomowane wydarzenie poświęcone innowacjom i start-upom
WydarzenieWielosektorowa misja biznesowa do São Paulo w Brazylii
Celem misji jest ułatwienie nawiązywania współpracy między polskimi przedsiębiorstwami a potencjalny…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.