Polsko-Niemieckie Śniadanie Biznesowe branży IT
27.01.2023

Przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu uczestniczyli w Polsko-Niemieckim Śniadaniu Biznesowym branży IT, które odbyło 19 stycznia 2023 r. w Centrum Informacyjnym PAIH w Warszawie.
Dyskusję podczas spotkania miał przyjemność otworzyć Łukasz Chrabański, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH we Frankfurcie. Opowiedział o istotnych wyzwaniach branży IT w Niemczech, do których zaliczył braki kadrowe, przestarzałą infrastrukturę oraz ograniczenia instytucjonalno-prawne. Omawiał także sposoby, dzięki którym polskie firmy mogą przyciągnąć niemieckich klientów (np. poprzez udział w przetargach, budowanie relacji na miejscu, współpracę ze związkami czy dobrą znajomość języka niemieckiego) oraz wymieniał wydarzenia i inicjatywy związane z branżą IT w Niemczech.
O wyzwaniach, przed jakimi stoi branża IT w Niemczech, opowiadała także Agi Skrzymowska z AS Nearshore Consulting. W wystąpieniu poruszyła również temat modeli współpracy nearshorowej i opowiedziała o swoim doświadczeniu na rynku niemieckim. Do wyzwań zaliczyła natomiast kwestię przygotowania odpowiedniej strategii (np. poprzez dokonanie rozeznania rynku), właściwej komunikacji (język niemiecki i kultura biznesu) oraz organizacji (inna kultura organizacyjna w Niemczech).
Zarówno Łukasz Chrabański, jak i Agi Skrzymowska podkreślali, że w całych Niemczech brakuje łącznie ponad 137 tysięcy ekspertów z branży IT. Niemieckie firmy poszukują specjalistów wszystkimi możliwymi kanałami, a stanowiska w branży pozostają nieobsadzone średnio przez 7 miesięcy, co stwarza duże możliwości dla polskich przedsiębiorstw.
W drugiej części spotkania Florian Schnitzler, Head of Business Unit CEE NRW. Global Business omawiał specyfikę Nadrenii Północnej-Westfalii. Podczas wystąpienia podkreślał liczną obecność polskich firm w regionie (w Nadrenii Północnej-Westfalii jest ich ponad 360) oraz fakt, że Warszawa jest miastem partnerskim stolicy regionu – Düsseldorfu.
Ostatnie przemówienie podczas wydarzenia wygłosił dr Dominik Wagner z kancelarii TIGGES Rechtsanwälte, który opowiadał o aspektach formalno-prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Niemczech. Podkreślił szanse, jakie daje rynek niemiecki, oraz scharakteryzował trudności, które mogą napotkać polscy przedsiębiorcy. Do szans zaliczył m.in. ogromny rynek wewnętrzny (83 mln ludzi), stabilność i przewidywalność polityczną, zamożność społeczeństwa oraz fakt, że Niemcy stanowią trampolinę do innych rynków europejskich. Omawiając trudności, dr Wagner podkreślił, że rynek niemiecki należy do rynków wymagających, hermetycznych i bardzo ważna jest tu znajomość języka niemieckiego. Należy także wziąć pod uwagę, że Niemcy mają inną mentalność niż Polacy. Mecenas poruszył także kwestię ekspansji na rynek niemiecki, poradził, jaką formę biznesu wybrać oraz o czym pamiętać, prowadząc biznes w Niemczech. Wymienił trzy główne czynniki, o które powinni zadbać przedsiębiorcy przed rozpoczęciem ekspansji do Niemiec: odpowiednie przygotowanie, budżet i ludzie. Za najpopularniejszą formę prowadzenia biznesu uznano GmbH, czyli niemiecki odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Taka forma prowadzenia biznesu posiada renomę rynkową i jest polecana firmom, które chcą wejść na rynek niemiecki. Kapitał zakładowy takiej spółki wynosi ok. 12,5 tys. EUR, a czas założenia – od 2 do 4 tygodni.
Wydarzenie zostało zakończone serią pytań i odpowiedzi.
Więcej o Niemczech przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
- Wszystko
- Aktualności (54)
- Wiedza (19)
- Kalendarz (208)
- Centrum Wsparcia (54)
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza połączona z udziałem w Targach ITB Berlin 2026
Urząd Województwa Lubelskiego zaprasza do udziału w misji gospodarczej połączonej z udziałem w Targa…
WydarzenieŁódzkie: rekrutacja na misję gospodarczą na targi TOKYO GAME SHOW 2025
Przedsiębiorcy z branży gamingowej z województwa łódzkiego mają szansę stać się częścią tego prestiż…
-
Artykuł
Dopisz się do katalogu promującego polski gaming za granicą
W najnowszej edycji e-book zostanie przygotowany również w języku japońskim
ArtykułPolskie cyberbezpieczeństwo na targach Cybersec Europe 2025
Polski Pawilon był jedynym narodowym stoiskiem w pełni dedykowanym sektorowi cyberbezpieczeństwa
-
Artykuł
Rynki Europy Zachodniej jako kierunek ekspansji polskich MŚP
Korzyści z wejścia na te rynki wynikają przede wszystkim z wysokiego poziomu rozwoju gospodarczego
ArtykułHigh-tech coraz silniejszym filarem handlu zagranicznego
Eksport high-tech osiągnął wartość 37,25 mld euro, notując wzrost o 10,1 proc. r/r.
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza połączona z udziałem w Targach ITB Berlin 2026
Urząd Województwa Lubelskiego zaprasza do udziału w misji gospodarczej połączonej z udziałem w Targa…
WydarzenieŁódzkie: rekrutacja na misję gospodarczą na targi TOKYO GAME SHOW 2025
Przedsiębiorcy z branży gamingowej z województwa łódzkiego mają szansę stać się częścią tego prestiż…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.