Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polska doładowuje akumulatory
Artykuł

Polska doładowuje akumulatory

Zielony samochód na trawie

Polska jest potęgą w produkcji baterii litowo-jonowych. Wg PSPA zajmujemy obecnie 2 miejsce na świecie po Chinach, wyprzedzając USA i jesteśmy numerem 1 w Europie.

Najwięksi producenci akumulatorów na świecie

W 2022 roku akumulatory litowo-jonowe stanowiły ponad 2,4% całego polskiego eksportu a wartość tego sektora zaliczyła aż 38-krotny wzrost od 2017 roku z poziomu około 1 mld PLN do 38 mld PLN.

Ogniwa litowo-jonowe są obecnie najbardziej korzystnym rozwiązaniem dla samochodów elektrycznych o średnim i dużym zasięgu.

Światowa sprzedaż samochodów elektrycznych

Wg danych PSPA w 2022 roku światowa sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym osiągnęła liczbę  10,5 mln sztuk i wzrosła o 55 proc. w porównaniu z 2021 roku. Analitycy Goldman Sachs przewidują , że w 2030 r. auta na prąd mają osiągnąć poziom  jednej trzeciej światowej sprzedaży, a za pięć kolejnych lat – połowę. Już teraz w Unii Europejskiej jeździ po drogach 22,8% czystych elektryków i hybryd ładowanych z gniazdka i jest ich więcej niż samochodów z silnikami Diesla.

Najwięksi producenci akumulatorów do samochodów elektrycznych

W skali światowej w 2022 roku całkowita produkcja baterii przekroczyła 1100 GWh  a w ciągu najbliższych 5 lat ma osiągnąć poziom blisko 9000 GWh.

W Polsce a zarazem w Europie, największym producentem akumulatorów jest fabryka LG Energy Solution znajdująca się w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia. Obecnie, jak informuje PAIH, jej moce produkcyjne osiągnęły poziom ponad 100 GWh , a w ciągu najbliższych kilku lat mają się podwoić. W związku z tymi planami LG obecnie inwestuje i rozbudowuje firmę o kolejne zakłady produkcyjne w Kobierzycach. Po jej zakończeniu  będzie to największa fabryka akumulatorów EV na świecie

Inne czołowe firmy z sektora akumulatorowego, które inwestują w Polsce już dzisiaj to:

  • Enchem– także inwestuje  w Kobierzycach- 240 mln PLN i ma być jedynym producentem soli litowej w Europie, czyli jednego z głównych składników używanych do produkcji elektrolitu do baterii i tym samym do produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Northvolt, która zakończyła w b.r. budowę fabryki zajmującej  się produkcją magazynów energii oraz systemów bateryjnych dla przemysłu i budownictwa;
  • Umicore – w 2021 roku w Nysie uruchomiła nowy zakład, który jest pierwszą fabryką materiałów katodowych w Europie;
  • SK Innovation – m.in. budowa nowej fabryki w Stalowej Woli produkującej folie miedziane do baterii litowo-jonowych
  • oraz Mercedes-Benz Manufacturing Poland; Capchem czy Guotai Huarong, a także szereg poddostawców, m.in.: SK Hi-tech, Battery Materials Poland, KET Poland, Foosung, LG Electronics.
  • Tym samym Polska ma obecnie  duży wkład w uniezależnianiu europejskiej motoryzacji od akumulatorów litowo-jonowych wyprodukowanych i dostarczanych z Chin.

Inwestycje w sektorze elektromobilności

Rynek inwestycji w elektromobilność jest bardzo perspektywiczny ale może również zaskakiwać. A konkurencja jest ogromna. W Europie ogłoszono prawie 50 projektów wdrożeniowych, które do 2030 r. przyczynią się do dostarczenia ogniw o łącznej mocy do 1800 GWh. Nowe inwestycje w istniejące już fabryki planowane są nie tylko w Polsce ale też na Słowacji, Węgrzech ,w Czechach, na Łotwie i w Serbii.

Aby europejska produkcja nie była coraz większą konkurencją dla chińskiej, Chiny także postanowiły zainwestować w Europie. Tym samym LG Energy Solutions będzie miała potężnego konkurenta w produkcji baterii litowo-jonowych. Chińska inwestycja ma powstać w węgierskim Debreczynie a jej wartość to  7 mld EUR. Ma to być w przyszłości największa  fabryka produkująca akumulatory litowo-jonowe w Europie.

Czy tak będzie, czy pozycja Polski w tym segmencie jest w jakiś sposób zagrożona, czas pokaże, bowiem niezbędne dla jego rozwoju i funkcjonowania są równolegle takie obszary jak podwyższanie krajowych zdolności w zakresie niezbędnych surowców do produkcji ogniw oraz komponentów do akumulatorów, ciągle zwiększające się zapotrzebowanie i rozwój wykwalifikowanych kadr  oraz inwestycje w  innowacyjność łańcucha dostaw.  

Coraz większa produkcja akumulatorów litowo-jonowych tworzy również możliwości w niezagospodarowanej przestrzeni ich recyklingu.

W lipcu 2023 r. weszła w życie tzw. Dyrektywa bateryjna, kładąca duży nacisk na stworzeniu spójnych regulacji gospodarowania odpadami i rozszerzonej odpowiedzialności producenta w odniesieniu do baterii, zapewniający wysoki poziom ochrony życia ludzi oraz środowiska na terenie całej UE. Recykling ma ułatwiać dostęp do odzyskanych materiałów, które można wykorzystać do wytwarzania nowych produktów.

Źródła: PSPA PAIH

  • Wszystko
  • Aktualności (42)
  • Wiedza (21)
  • Kalendarz (90)
  • Centrum Wsparcia (41)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.