Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Eksport elektrycznych autobusów
Artykuł

Eksport elektrycznych autobusów

Nasz kraj ma silną pozycję w procesie dekarbonizacji miejskiego transportu drogowego. Elektryczne autobusy jadą z Polski, zasilając tabory przede wszystkim europejskich miast.

dwa żółte autobusy elektryczne w mieście

Rynek transportu publicznego, a szczególnie produkcja autobusów, jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów elektromobilności w Polsce. W dobie dekarbonizacji miejskiego transportu drogowego, ten sektor w Polsce, w ostatnich latach, rozwija się bardzo dynamicznie. Polska należy do europejskich liderów.

Jesteśmy w czołówce eksporterów elektrycznych autobusów. Dokładniej rzecz ujmując, bardziej ze względu na ulokowane w naszym kraju fabryki zagranicznych inwestorów, niż na rodzime produkty.

Produkcja elektrycznych autobusów

Spośród wszystkich zakładów produkujących w naszym kraju zeroemisyjne autobusy, polskie korzenie ma jedynie firma Solaris, która w 2018 roku została sprzedana hiszpańskiej grupie CAF. To właśnie dzięki firmie Solaris mamy mocną pozycję w sprzedaży elektrycznego Solaris Urbino Electric, wyjeżdżającego z Bolechowa pod Poznaniem. W roku 2022 firma piastowała drugą pozycję na europejskim rynku zeroemisyjnym, z udziałem na poziomie 11,2 %. Bieżący rok powinien być również bardzo udany, bowiem wielkopolska firma zawarła z przewoźnikiem z włoskiej Genui kontrakt, przekraczający 100 mln EUR, na dostawę 112 sztuk 18-metrowych trolejbusów.

Inne produkowane i wyjeżdżające z Polski modele to Man, z produkcją autobusu Lion’s City i E.7900 Electric, produkowany przez Volvo, który niestety postanowił zamknąć fabrykę we Wrocławiu jeszcze w b.r.(w jej miejscu AIRA, szwedzka firma należąca do Northvolt, będzie produkować pompy ciepła).

Dane eksportowe

Pozycja Polski w eksporcie elektrycznych autobusów do krajów Unii Europejskiej jest bardzo silna. W latach 2017 do 2020 odnotowaliśmy znaczący wzrost eksportu elektrycznych autobusów, z poziomu 10% do 46% w krajach Unii Europejskiej.

Wartość autobusów elektrycznych wyeksportowanych z Polski w latach 2017-2021 wyniosła ponad 753,3 mln EUR. Było to 37,9 % łącznej wartość eksportu takich pojazdów z państw członkowskich (1 986,05 mln EUR). Najwięcej kupili ich Niemcy i Włosi.

W roku 2021 z Polski wyjechało 530 pojazdów przewożących ponad 10 osób wraz z kierowcą, z silnikami elektrycznymi. Wartość eksportu wyniosła prawie 265,3 mln EUR. Najwięcej wyeksportowaliśmy do Szwecji (123), Niemiec (84), Rumunii (66) i Włoch (62).

W roku 2022 polski eksport tych pojazdów wzrósł o 50%. Było to 795 szt., o wartości ponad 328,68 mln EUR. Najwięcej pojechało do Szwecji (191), Rumunii (87), Finlandii (86), Niemiec (78) i Norwegii (76).

Od stycznia do listopada 2023 roku eksport wyniósł 1085 sztuk, a wartość ponad 480,8 mln EUR. Najwięcej zaimportowała ich Norwegia (234), Włochy (156), Niderlandy (136), Niemcy (98) i Hiszpania (96).

Przyszłość zeroemisyjnego transportu publicznego

Polska już realizuje program strategii  „Polityka energetyczna Polski do 2040 r.”, który stanowi, że w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, wszystkie kupowane pojazdy komunikacji miejskiej od 2025 roku, będą zeroemisyjne.

Według raportu PSPA „Polish EV Outlook 2022”, na koniec 2021 r. największa flota, składającą się ze 162 e-autobusów jeździła po ulicach miasta stołecznego Warszawy. E-busy stanowiły 11%  całego taboru.

W Krakowie było to 13,7 % i 79 sztuk, w Poznaniu – 18,3 % i 59 sztuk. Większym odsetkiem mogły poszczycić się mniejsze miasta, takie jak Jaworzno (62,9% z 44 sztukami) czy  Zielona Góra (48,3% i 43 sztuk). Ambitnie realizuje swoje cele również Łódź, zakwalifikowana do programu „Neutralne klimatycznie i inteligentne miasta”, jako jedna z czterech polskich metropolii spośród 100 wyróżnionych miast z całej UE.

W grudniu 2023 roku park elektrycznych autobusów w Polsce liczył 1179 sztuk.

Polska ma nie tylko dobre wyniki eksportowe elektrycznych autobusów, ale coraz lepiej wygląda też wprowadzanie takich do ruchu w naszych rodzimych miastach, choć na pewno nie należymy jeszcze do liderów w tym procesie.

Według analityków z  BloombergNEF,  do roku 2025 udział pojazdów elektrycznych w światowej flocie autobusów miejskich ma stanowić 47%.

Do europejskich liderów, posiadających najwięcej autobusów elektrycznych należy Dania, która ma ich około 80 % we flocie pojazdów komunikacji miejskiej. Na drugim miejscu jest Luksemburg (ok. 70 %) i na trzecim Niderlandy (ok. 65 %).

W procesie dekarbonizacji elektryczne autobusy wyjeżdżające z Polski odgrywają wielką rolę ale nie tylko one. Jesteśmy też w światowej czołówce producentów akumulatorów litowo-jonowych.  Produkujemy stacje ładowania oraz układy napędowe do samochodów elektrycznych. Polska branża E- mobility jest na bardzo dobrym poziomie. Jesteśmy liderem w skali światowej, pod względem liczby i wartości projektów inwestycyjnych tego sektora w Polsce.

Żródła: PSPA, PAIH

  • Wszystko
  • Aktualności (54)
  • Wiedza (24)
  • Kalendarz (119)
  • Centrum Wsparcia (42)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.