Polska doładowuje akumulatory
25.10.2023
Polska jest potęgą w produkcji baterii litowo-jonowych. Wg PSPA zajmujemy obecnie 2 miejsce na świecie po Chinach, wyprzedzając USA i jesteśmy numerem 1 w Europie.
Najwięksi producenci akumulatorów na świecie
W 2022 roku akumulatory litowo-jonowe stanowiły ponad 2,4% całego polskiego eksportu a wartość tego sektora zaliczyła aż 38-krotny wzrost od 2017 roku z poziomu około 1 mld PLN do 38 mld PLN.
Ogniwa litowo-jonowe są obecnie najbardziej korzystnym rozwiązaniem dla samochodów elektrycznych o średnim i dużym zasięgu.
Światowa sprzedaż samochodów elektrycznych
Wg danych PSPA w 2022 roku światowa sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym osiągnęła liczbę 10,5 mln sztuk i wzrosła o 55 proc. w porównaniu z 2021 roku. Analitycy Goldman Sachs przewidują , że w 2030 r. auta na prąd mają osiągnąć poziom jednej trzeciej światowej sprzedaży, a za pięć kolejnych lat – połowę. Już teraz w Unii Europejskiej jeździ po drogach 22,8% czystych elektryków i hybryd ładowanych z gniazdka i jest ich więcej niż samochodów z silnikami Diesla.
Najwięksi producenci akumulatorów do samochodów elektrycznych
W skali światowej w 2022 roku całkowita produkcja baterii przekroczyła 1100 GWh a w ciągu najbliższych 5 lat ma osiągnąć poziom blisko 9000 GWh.
W Polsce a zarazem w Europie, największym producentem akumulatorów jest fabryka LG Energy Solution znajdująca się w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia. Obecnie, jak informuje PAIH, jej moce produkcyjne osiągnęły poziom ponad 100 GWh , a w ciągu najbliższych kilku lat mają się podwoić. W związku z tymi planami LG obecnie inwestuje i rozbudowuje firmę o kolejne zakłady produkcyjne w Kobierzycach. Po jej zakończeniu będzie to największa fabryka akumulatorów EV na świecie
Inne czołowe firmy z sektora akumulatorowego, które inwestują w Polsce już dzisiaj to:
Enchem– także inwestuje w Kobierzycach- 240 mln PLN i ma być jedynym producentem soli litowej w Europie, czyli jednego z głównych składników używanych do produkcji elektrolitu do baterii i tym samym do produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Northvolt, która zakończyła w b.r. budowę fabryki zajmującej się produkcją magazynów energii oraz systemów bateryjnych dla przemysłu i budownictwa;
- Umicore – w 2021 roku w Nysie uruchomiła nowy zakład, który jest pierwszą fabryką materiałów katodowych w Europie;
- SK Innovation – m.in. budowa nowej fabryki w Stalowej Woli produkującej folie miedziane do baterii litowo-jonowych
- oraz Mercedes-Benz Manufacturing Poland; Capchem czy Guotai Huarong, a także szereg poddostawców, m.in.: SK Hi-tech, Battery Materials Poland, KET Poland, Foosung, LG Electronics.
- Tym samym Polska ma obecnie duży wkład w uniezależnianiu europejskiej motoryzacji od akumulatorów litowo-jonowych wyprodukowanych i dostarczanych z Chin.
Inwestycje w sektorze elektromobilności
Rynek inwestycji w elektromobilność jest bardzo perspektywiczny ale może również zaskakiwać. A konkurencja jest ogromna. W Europie ogłoszono prawie 50 projektów wdrożeniowych, które do 2030 r. przyczynią się do dostarczenia ogniw o łącznej mocy do 1800 GWh. Nowe inwestycje w istniejące już fabryki planowane są nie tylko w Polsce ale też na Słowacji, Węgrzech ,w Czechach, na Łotwie i w Serbii.
Aby europejska produkcja nie była coraz większą konkurencją dla chińskiej, Chiny także postanowiły zainwestować w Europie. Tym samym LG Energy Solutions będzie miała potężnego konkurenta w produkcji baterii litowo-jonowych. Chińska inwestycja ma powstać w węgierskim Debreczynie a jej wartość to 7 mld EUR. Ma to być w przyszłości największa fabryka produkująca akumulatory litowo-jonowe w Europie.
Czy tak będzie, czy pozycja Polski w tym segmencie jest w jakiś sposób zagrożona, czas pokaże, bowiem niezbędne dla jego rozwoju i funkcjonowania są równolegle takie obszary jak podwyższanie krajowych zdolności w zakresie niezbędnych surowców do produkcji ogniw oraz komponentów do akumulatorów, ciągle zwiększające się zapotrzebowanie i rozwój wykwalifikowanych kadr oraz inwestycje w innowacyjność łańcucha dostaw.
Coraz większa produkcja akumulatorów litowo-jonowych tworzy również możliwości w niezagospodarowanej przestrzeni ich recyklingu.
W lipcu 2023 r. weszła w życie tzw. Dyrektywa bateryjna, kładąca duży nacisk na stworzeniu spójnych regulacji gospodarowania odpadami i rozszerzonej odpowiedzialności producenta w odniesieniu do baterii, zapewniający wysoki poziom ochrony życia ludzi oraz środowiska na terenie całej UE. Recykling ma ułatwiać dostęp do odzyskanych materiałów, które można wykorzystać do wytwarzania nowych produktów.
- Wszystko
- Aktualności (35)
- Wiedza (20)
- Kalendarz (78)
- Centrum Wsparcia (41)
-
Wydarzenie
Doing Business in the USA
Wielkopolski Fundusz Rozwoju zaprasza na konferencję online „Doing business in the USA”, która odbęd…
WydarzenieStoisko PAIH na National Restaurant Association (NRA) Show 2024
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie firmy z branży spożywczej na targi National Rest…
-
Oferta wsparcia
Platforma ePing SPS & TBT
Platforma ePing SPS & TBT jest bezpłatnym narzędziem na poziomie Światowej Organizacji Handlu (WTO),…
Oferta wsparciaObniżenie kosztów importu zaopatrzeniowego
Możesz ubiegać się o zawieszenie poboru ceł albo ustanowienie unijnych kontyngentów taryfowych (z ni…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.