Rynek alkoholi w Ameryce Łacińskiej
30.09.2022
Kraje Ameryki Łacińskiej są znane z produkcji różnego typu alkoholi. W Polsce (i nie tylko) powszechnie znane są wina chilijskie i argentyńskie, meksykańska tequila czy kubański rum. Ale i w innych krajach tego regionu produkuje się dobrej jakości alkohole. Przykładowo, dobre wina produkuje Urugwaj i Peru, a rumy są produkowane także w innych krajach karaibskich bądź położonych na wybrzeżu Morza Karaibskiego (jak np. Wenezuela, Jamajka, Dominikana, kraje Ameryki Środkowej).
Mniej znane na polskim rynku (ale też obecne) są inne gatunki alkoholi latynoamerykańskich. Przede wszystkim należy tu wymienić pochodzący z Brazylii trunek o nazwie cachaça (czyt. kaszasa) produkowany ze sfermentowanego soku trzcinowego, nieco zbliżony do rumu, o mocy porównywalnej z wódką. Jest składnikiem popularnego drinka o nazwie caipirinha. Z kolei Peru produkuje pisco – wódkę z winogron, nieco podobną do grappy. Wprawdzie pisco jest produkowane także w Chile (w niewielkich ilościach także w Ekwadorze i Boliwii), jednak Peruwiańczycy kategorycznie odmawiają uznania alkoholu produkowanego poza Peru za pisco. Traktują ten alkohol jako wręcz dobro narodowe i wskazują na różnice w sposobie produkcji.
Kultura spożywania alkoholu
Co więcej, w krajach latynoamerykańskich rozwinęła się dobra kultura picia alkoholu. To kompletnie inna sytuacja niż znana z westernów „woda ognista” rozdawana rdzennym mieszkańcom Ameryki Północnej i konsumowana przez nich w olbrzymich ilościach. Tutaj popularne są koktajle na bazie swoich alkoholi, takie jak wspomniana caipirinha, pisco sour, daiquri, margarita i wiele, wiele innych. Alkoholizm oczywiście występuje, ale w skali nieporównanie mniejszej niż w niektórych krajach europejskich.
Czy polska wódka ma szanse?
Czy to oznacza, że polskie alkohole nie mają szans na tych rynkach? Wręcz przeciwnie. Tamtejsi konsumenci chętnie, ale i umiejętnie piją dobry alkohol. Polska wódka ma bardzo dobre konotacje i są szanse na szersze wejście na te rynki. Już trafiają tam nasze trunki. Wprawdzie w stosunkowo niewielkich ilościach, ale np. eksport polskich alkoholi do Meksyku czy Chile w 2021 r,. był większy niż do sąsiedniej Słowacji. Polski alkohol trafiał także do Brazylii, Urugwaju, Kolumbii, Argentyny czy Peru.
Największe szanse dla polskich alkoholi widzę oczywiście dla polskiej wódki (czystej i smakowej) oraz dla miodów pitnych. Alkohole typu gin, whisky czy wina są bardziej znane z Wlk. Brytanii, Irlandii, USA czy europejskich krajów winiarskich (Francja, Włochy, Hiszpania itd.) i raczej szanse oceniam jako śladowe.
Ameryka Łacińska – wsparcie w ekspansji
Przy wchodzeniu na te rynki przede wszystkim należy znaleźć dobrego pośrednika. To są po prostu rynki pośredników. Opinie o takich pośrednikach mogą dać zarówno ZBH w Brazylii, Argentynie, Meksyku, Chile i Kolumbii, ale także nasze ambasady w państwach tego regionu. Jak wszędzie, alkohole podlegają dodatkowym podatkom akcyzowym, ale to już standard w międzynarodowym obrocie tym asortymentem.
Po drugie, należy zwrócić uwagę nie tylko na wysokość ceł i podatków, ale także na definicję wódki w odpowiednich przepisach państwa importera. Może ona być ustawiona wyżej niż w Polsce czy innych rynkach i wówczas nie można używać słowa „wódka” tylko np. „napój alkoholowy”. Sugeruję także skontaktować się z Panamsko-Polską Izbą Handlowo-Gospodarczą w Panamie. Inicjatorem i dyrektorem Izby jest Polak, który zawodowo prowadzi firmę eksportowo-importową zajmującej się artykułami spożywczymi, w tym właśnie alkoholami. Izba wspiera polski eksport nie tylko na rynek panamski, ale także na inne rynki środkowoamerykańskie i karaibskie. Kontakt do Izby – mbara@capapo.org (można korespondować w języku polskim). Działa także Argentyńsko-Polska Izba Gospodarcza. Kontakt do niej: rwachowicz@bayton.com.ar. Ale w tym przypadku preferowany jest angielski i hiszpański, choć w zarządzie Izby są także osoby polskojęzyczne.
Misje gospodarcze
Planowane są także misje gospodarcze. W bieżącym roku, na przełomie listopada i grudnia, jest planowana misja do Brazylii, niewykluczona jest misja na Kubę. Konstruowane są plany misji do innych państw tego regionu, o czym będziemy informowali na bieżąco.
Zachęcam do zainteresowania się tymi rynkami i szersze wejście na nie z dobrymi polskimi alkoholami!
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
Spis treściTable of contents
-
Wydarzenie
Szanse i wyzwania na rynku meksykańskim
Meksyk należy do czołówki najbardziej dynamicznych rynków e-commerce w Ameryce Łacińskiej
ArtykułGospodarka Kuby na rozdrożu – nowe szanse na eksport i inwestycje
Mimo trudnych warunków gospodarczych Kuba stara się przyciągnąć zagranicznych inwestorów
-
Artykuł
Gospodarka Kuby na rozdrożu – nowe szanse na eksport i inwestycje
Mimo trudnych warunków gospodarczych Kuba stara się przyciągnąć zagranicznych inwestorów
ArtykułPolska w czołówce producentów piwa w UE
Z produkcją na poziomie 3,5 mld litrów zajmujemy trzecie miejsce wśród unijnych producentów
-
Artykuł
Inwestycje w Chile: kluczowe branże i nowe możliwości
W pierwszej połowie 2024 r. wartość portfela inwestycyjnego wzrosła o 24 proc.
-
Wydarzenie
Szanse i wyzwania na rynku meksykańskim
Meksyk należy do czołówki najbardziej dynamicznych rynków e-commerce w Ameryce Łacińskiej
WydarzenieJak zaistnieć na rynku brazylijskim
Podczas webinarium dowiesz się m.in. jakie są najbardziej perspektywiczne sektory do współpracy pols…
-
Oferta wsparcia
Organizacja polskich stoisk narodowych na zagranicznych targach rolno-spoży…
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa odpowiada za organizację polskich stoisk narodowych na zagraniczn…
InstytucjaZwiązek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy to dobrowolna, samorządna i samofinansująca się orga…