Stoisko PAIH na targach Expomin 2023
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do współtworzenia stoiska promocyjnego na targach branży górniczej EXPOMIN. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-27 kwietnia 2023 roku w stolicy Chile, Santiago.
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Zaktualizowano: 30.09.2022
Opublikowano: 30.09.2022
Mniej znane na polskim rynku (ale też obecne) są inne gatunki alkoholi latynoamerykańskich. Przede wszystkim należy tu wymienić pochodzący z Brazylii trunek o nazwie cachaça (czyt. kaszasa) produkowany ze sfermentowanego soku trzcinowego, nieco zbliżony do rumu, o mocy porównywalnej z wódką. Jest składnikiem popularnego drinka o nazwie caipirinha. Z kolei Peru produkuje pisco – wódkę z winogron, nieco podobną do grappy. Wprawdzie pisco jest produkowane także w Chile (w niewielkich ilościach także w Ekwadorze i Boliwii), jednak Peruwiańczycy kategorycznie odmawiają uznania alkoholu produkowanego poza Peru za pisco. Traktują ten alkohol jako wręcz dobro narodowe i wskazują na różnice w sposobie produkcji.
Co więcej, w krajach latynoamerykańskich rozwinęła się dobra kultura picia alkoholu. To kompletnie inna sytuacja niż znana z westernów „woda ognista” rozdawana rdzennym mieszkańcom Ameryki Północnej i konsumowana przez nich w olbrzymich ilościach. Tutaj popularne są koktajle na bazie swoich alkoholi, takie jak wspomniana caipirinha, pisco sour, daiquri, margarita i wiele, wiele innych. Alkoholizm oczywiście występuje, ale w skali nieporównanie mniejszej niż w niektórych krajach europejskich.
Czy to oznacza, że polskie alkohole nie mają szans na tych rynkach? Wręcz przeciwnie. Tamtejsi konsumenci chętnie, ale i umiejętnie piją dobry alkohol. Polska wódka ma bardzo dobre konotacje i są szanse na szersze wejście na te rynki. Już trafiają tam nasze trunki. Wprawdzie w stosunkowo niewielkich ilościach, ale np. eksport polskich alkoholi do Meksyku czy Chile w 2021 r,. był większy niż do sąsiedniej Słowacji. Polski alkohol trafiał także do Brazylii, Urugwaju, Kolumbii, Argentyny czy Peru.
Największe szanse dla polskich alkoholi widzę oczywiście dla polskiej wódki (czystej i smakowej) oraz dla miodów pitnych. Alkohole typu gin, whisky czy wina są bardziej znane z Wlk. Brytanii, Irlandii, USA czy europejskich krajów winiarskich (Francja, Włochy, Hiszpania itd.) i raczej szanse oceniam jako śladowe.
Przy wchodzeniu na te rynki przede wszystkim należy znaleźć dobrego pośrednika. To są po prostu rynki pośredników. Opinie o takich pośrednikach mogą dać zarówno ZBH w Brazylii, Argentynie, Meksyku, Chile i Kolumbii, ale także nasze ambasady w państwach tego regionu. Jak wszędzie, alkohole podlegają dodatkowym podatkom akcyzowym, ale to już standard w międzynarodowym obrocie tym asortymentem.
Po drugie, należy zwrócić uwagę nie tylko na wysokość ceł i podatków, ale także na definicję wódki w odpowiednich przepisach państwa importera. Może ona być ustawiona wyżej niż w Polsce czy innych rynkach i wówczas nie można używać słowa „wódka” tylko np. „napój alkoholowy”. Sugeruję także skontaktować się z Panamsko-Polską Izbą Handlowo-Gospodarczą w Panamie. Inicjatorem i dyrektorem Izby jest Polak, który zawodowo prowadzi firmę eksportowo-importową zajmującej się artykułami spożywczymi, w tym właśnie alkoholami. Izba wspiera polski eksport nie tylko na rynek panamski, ale także na inne rynki środkowoamerykańskie i karaibskie. Kontakt do Izby – mbara@capapo.org (można korespondować w języku polskim). Działa także Argentyńsko-Polska Izba Gospodarcza. Kontakt do niej: rwachowicz@bayton.com.ar. Ale w tym przypadku preferowany jest angielski i hiszpański, choć w zarządzie Izby są także osoby polskojęzyczne.
Planowane są także misje gospodarcze. W bieżącym roku, na przełomie listopada i grudnia, jest planowana misja do Brazylii, niewykluczona jest misja na Kubę. Konstruowane są plany misji do innych państw tego regionu, o czym będziemy informowali na bieżąco.
Zachęcam do zainteresowania się tymi rynkami i szersze wejście na nie z dobrymi polskimi alkoholami!
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.