Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Rynek alkoholi w Ameryce Łacińskiej

Rynek alkoholi w Ameryce Łacińskiej

Kraje Ameryki Łacińskiej są znane z produkcji różnego typu alkoholi. W Polsce (i nie tylko) powszechnie znane są wina chilijskie i argentyńskie, meksykańska tequila czy kubański rum. Ale i w innych krajach tego regionu produkuje się dobrej jakości alkohole. Przykładowo, dobre wina produkuje Urugwaj i Peru, a rumy są produkowane także w innych krajach karaibskich bądź położonych na wybrzeżu Morza Karaibskiego (jak np. Wenezuela, Jamajka, Dominikana, kraje Ameryki Środkowej). 

Mniej znane na polskim rynku (ale też obecne) są inne gatunki alkoholi latynoamerykańskich. Przede wszystkim należy tu wymienić pochodzący z Brazylii trunek o nazwie cachaça (czyt. kaszasa) produkowany ze sfermentowanego soku trzcinowego, nieco zbliżony do rumu, o mocy porównywalnej z wódką. Jest składnikiem popularnego drinka o nazwie caipirinha. Z kolei Peru produkuje pisco – wódkę z winogron, nieco podobną do grappy. Wprawdzie pisco jest produkowane także w Chile (w niewielkich ilościach także w Ekwadorze i Boliwii), jednak Peruwiańczycy kategorycznie odmawiają uznania alkoholu produkowanego poza Peru za pisco. Traktują ten alkohol jako wręcz dobro narodowe i wskazują na różnice w sposobie produkcji.

Kultura spożywania alkoholu

Co więcej, w krajach latynoamerykańskich rozwinęła się dobra kultura picia alkoholu. To kompletnie inna sytuacja niż znana z westernów „woda ognista” rozdawana rdzennym mieszkańcom Ameryki Północnej i konsumowana przez nich w olbrzymich ilościach. Tutaj popularne są koktajle na bazie swoich alkoholi, takie jak wspomniana caipirinha, pisco sour, daiquri, margarita i wiele, wiele innych. Alkoholizm oczywiście występuje, ale w skali nieporównanie mniejszej niż w niektórych krajach europejskich.

Czy polska wódka ma szanse?

Czy to oznacza, że polskie alkohole nie mają szans na tych rynkach? Wręcz przeciwnie. Tamtejsi konsumenci chętnie, ale i umiejętnie piją dobry alkohol. Polska wódka ma bardzo dobre konotacje i są szanse na szersze wejście na te rynki. Już trafiają tam nasze trunki. Wprawdzie w stosunkowo niewielkich ilościach, ale np. eksport polskich alkoholi do Meksyku czy Chile  w 2021 r,. był większy niż do sąsiedniej Słowacji. Polski alkohol trafiał także do Brazylii, Urugwaju, Kolumbii, Argentyny czy Peru.

Największe szanse dla polskich alkoholi widzę oczywiście dla polskiej wódki (czystej i smakowej) oraz dla miodów pitnych. Alkohole typu gin, whisky czy wina są bardziej znane z Wlk. Brytanii, Irlandii, USA czy europejskich krajów winiarskich (Francja, Włochy, Hiszpania itd.) i raczej szanse oceniam jako śladowe.

Ameryka Łacińska – wsparcie w ekspansji

Przy wchodzeniu na te rynki przede wszystkim należy znaleźć dobrego pośrednika. To są po prostu rynki pośredników. Opinie o takich pośrednikach mogą dać zarówno ZBH w Brazylii, Argentynie, Meksyku, Chile i Kolumbii, ale także nasze ambasady w państwach tego regionu. Jak wszędzie, alkohole podlegają dodatkowym podatkom akcyzowym, ale to już standard w międzynarodowym obrocie tym asortymentem.

Po drugie, należy zwrócić uwagę nie tylko na wysokość ceł i podatków, ale także na definicję wódki w odpowiednich przepisach państwa importera. Może ona być ustawiona wyżej niż w Polsce czy innych rynkach i wówczas nie można używać słowa „wódka” tylko np. „napój alkoholowy”. Sugeruję także skontaktować się z Panamsko-Polską Izbą Handlowo-Gospodarczą w Panamie. Inicjatorem i dyrektorem Izby jest Polak, który zawodowo prowadzi firmę eksportowo-importową zajmującej się artykułami spożywczymi, w tym właśnie alkoholami. Izba wspiera polski eksport nie tylko na rynek panamski, ale także na inne rynki środkowoamerykańskie i karaibskie. Kontakt do Izby – mbara@capapo.org (można korespondować w języku polskim). Działa także Argentyńsko-Polska Izba Gospodarcza. Kontakt do niej: rwachowicz@bayton.com.ar. Ale w tym przypadku preferowany jest angielski i hiszpański, choć w zarządzie Izby są także osoby polskojęzyczne.   

Misje gospodarcze

Planowane są także misje gospodarcze. W bieżącym roku, na przełomie listopada i grudnia, jest planowana misja do Brazylii, niewykluczona jest misja na Kubę. Konstruowane są plany misji do innych państw tego regionu, o czym będziemy informowali na bieżąco.

Zachęcam do zainteresowania się tymi rynkami i szersze wejście na nie z dobrymi polskimi alkoholami!      

     

Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.