Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Logistyka e-commerce – dostawy, magazynowanie, wysyłka

Logistyka e-commerce – dostawy, magazynowanie, wysyłka

Sprawdź, jak zaplanować efektywne rozwiązania logistyczne i organizacyjne. Poznaj oczekiwania konsumentów w zakresie sposobu i czasu dostawy. Dowiedz się, czym kierować się przy wyborze firm logistycznych oraz jak negocjować dogodne warunki. Zadbaj o wydajne rozwiązania w zakresie magazynowania, korzystając z dropshippingu. Wybierz platformę oraz zaplanuj system płatności dla swojego sklepu.

Sekcja ta została podzielona na trzy rozdziały „Logistyka”, „Platformy” i „Płatności”. W rozdziale „Logistyka”, w którym zapoznasz się ze wskazówkami dotyczącymi tego, jak organizować sprawną dostawę, z jakimi partnerami handlowymi warto nawiązywać współpracę oraz jak zarządzać magazynowaniem i wysyłką. Rozdział „Platformy” prezentuje kwestie ważne do uwzględnienia przy wyborze platformy do obsługi sklepu internetowego. Rozdział „Płatności” dotyczy zagadnień związanych z obsługą płatności w sposób najlepiej dostosowany do potrzeb i przyzwyczajeń klientów na danym rynku. Poniżej prezentujemy zagadnienia związane z Logistyką. Platformy i Płatności opisane są na kolejnych stronach.

Zdjęcie przedstawiające samochody ciężarowe; logistyka transportu

Sprawna logistyka e-commerce

W zależności od rynku klienci mają różne oczekiwania co do form i czasu dostawy. Raport PwC wskazuje, że czas dostarczenia przesyłki jest kluczowym czynnikiem, za pomocą którego walczy się na rynku polskim. Jednak już w Skandynawii nie jest to najważniejsze – klienci przyzwyczajeni są do czekania na przesyłkę kilka dni.

Kwestia dostępności czasowej może być również kluczem do sukcesu w modelu B2B, zarówno jeśli chodzi o dostawę towaru, jak i jego wymianę lub zwrot. W takim wypadku warto to uzgodnić z naszym kontrahentem. Może się okazać, że nawiązanie współpracy będzie zależeć właśnie od szybkości i terminowości dostaw. Albo przeciwnie – może on preferować wolniejszą przesyłkę, jeśli będzie to związane z niższymi kosztami.

Tak samo mogą decydować klienci indywidualni. Jeśli więc jest to możliwe, warto rozważyć oferowanie dwóch lub więcej form dostawy. Różne firmy spedycyjne docierają do danych lokalizacji w odmiennych terminach czy proponują niższe stawki na konkretne rynki.

Jaką formę transportu wybrać?

Logistyka, możliwości transportu produktów i związane z tym koszty warto sprawdzić już na etapie wyboru rynków eksportowych.

Jeżeli planujemy eksportować towary do stałych odbiorców, zwłaszcza w krajach graniczących z Polską, najłatwiejsze może być używanie własnej floty pojazdów. Za pośrednictwem własnego środka transportu i kierowcy możemy np. eksportować produkty żywnościowe, gdzie często kluczowym czynnikiem jest czas dostawy.

Alternatywą są firmy spedycyjne i kurierskie. Ich wybór zależy w dużej mierze od formy magazynowania naszego produktu. Jeśli sami magazynujemy i przygotowujemy towar do wysyłki, będziemy mieć większą dowolność wyboru kuriera. Proces może być jednak bardziej sprawny, jeśli zdamy się na usługi profesjonalnych firm zajmujących się wysyłką.

Warto wziąć pod uwagę korzystanie z usług kilku operatorów logistyki. W takim przypadku opcja magazynowania i wysyłki, którą wybieramy musi zapewniać współpracę z co najmniej kilkoma operatorami i brokerami logistycznymi. Warto mieć również rozeznanie, jakie firmy specjalizują się w przesyłkach gabarytowych i ponadgabarytowych, by wybrać opcję najlepszą pod kątem swoich produktów.

Kontrahenci – komu mogę ufać?

Najważniejszą rzeczą przy negocjacjach z naszymi partnerami handlowymi, takimi jak firmy kurierskie czy logistyczne, jest ustalenie jasnych warunków handlowych. Uwaga! Warunki handlowe to nie tylko cena. To także dostępność, czas dostawy, sposób przekazania produktu, postępowanie w przypadku uszkodzenia przesyłki, obsługa klienta, warunki kredytowe oraz terminy płatności. Pierwszym krokiem do zbudowania zaufania jest ustalenie wszystkich szczegółów współpracy. Należy pamiętać o podpisywaniu umów i wystrzegania się ustaleń jedynie ustnych.

Oczywiście warto sprawdzić wszystkie dane potencjalnego partnera handlowego w zagranicznym odpowiedniku Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Dobrym sposobem jest uruchomienie sieci własnych kontaktów i zwyczajne zapytanie o doświadczenia ze współpracy z potencjalnym partnerem. Prostym rozwiązaniem jest sprawdzenie opinii na temat kontrahenta przy użyciu popularnych wyszukiwarek internetowych. Można też zlecić badania agencji wywiadowczej, aby sprawdziła, czy firma wywiązuje się ze zobowiązań albo zbadać programy certyfikacyjne i upewnić się, że dany podmiot posiada dobrej jakości certyfikat wiarygodności.

Świetnym adresem są izby gospodarcze, zrzeszenia branżowe a także zagraniczne biura handlowe PAIH. Tam zawsze można zapytać, czy dana firma jest znana, a także jaką ma renomę. Wiele krajów posiada izby wyspecjalizowane w handlu internetowym. W Polsce działa e-Izba (https://eizba.pl), w Niemczech Bundesverband E-commerce und Versandhandel
(https://www.bevh.org), we Francji Fevad (https://www.fevad.com/). Możemy też skontaktować się z izbą handlową danego kraju w Polsce. Udzieli nam porad lub wskaże, do kogo najlepiej się zwrócić w tej sprawie.

Logistyka, a magazynowanie

To, czy konieczne będzie wynajęcie lub kupno osobnej przestrzeni magazynowej i zatrudnienie pracowników, zajmujących się kanałem online, zależy od spodziewanej liczby transakcji, typu produkcji oraz rodzaju produkowanego przez nas towaru.

Własny magazyn. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na własną lub częściowo własną organizację magazynu, czyli własny magazyn oraz samodzielne przygotowanie towaru do wysyłki. To model powszechny wśród małych firm i mikroprzedsiębiorców, bo często nie wymaga dużych nakładów inwestycyjnych. Z kolei własne centra spedycyjne przedsiębiorstwa i zarządzanie transportem we własnym zakresie sprawdzają się przy większych wolumenach zamówień. Organizowanie magazynu i przygotowanie towaru do wysyłki siłami własnymi może się zatem sprawdzić zarówno w modelu B2C, jak i B2B. Jeśli z jakichś przyczyn nie jest to dla nas odpowiednia opcja, można skorzystać z profesjonalnych usług.

Dropshipping. Jeśli nie chcemy wykorzystywać własnej infrastruktury do magazynowania, możemy zdecydować się na usługę dropshipping. Dropshipping to sprzedawanie produktów, których nie posiada się w magazynie. Producent, hurtownik albo inny podmiot wysyła bezpośrednio do klienta. Zalety takiego rozwiązania jest uwolnienie środków pieniężnych, które w przeciwnym razie byłyby zamrożone w postaci zapasów i brak konieczności magazynowania towaru. Wady to brak synchronizacji terminów wysyłki produktów od różnych dostawców do jednego klienta oraz różnice w oznaczeniach, sposobie pakowania itp. Klient może to negatywnie odebrać i odnieść wrażenie braku profesjonalizmu.

Duża liczba dostawców może być też problematyczna w momencie zwrotu produktu, gdy klient nie jest pewien, na jaki adres powinien go odesłać. Takie działania zatem mocno uzależniają nas od zewnętrznych dostawców i mogą utrudniać nam pozyskanie zaufania klientów do naszej marki. Należy też pamiętać o tym, że nie każdy wolumen zamówienia zostanie zrealizowany. Producent nie wytworzy produktu poniżej określonej liczby egzemplarzy, a na większe zamówienia być może będziemy musieli poczekać. Wielu przedsiębiorców uważa, że to dobry, budżetowy początek korzystania z tego modelu sprzedaży.

Wysyłka

Fullfilment. Warto pomyśleć także o usłudze fulfillmentu. Przedsiębiorstwa świadczące takie usługi zajmują się kompleksowym dostarczaniem towaru do klienta. Od przyjęcia go do swoich centrów logistycznych, gdzie magazynują, a następnie przygotowują przedmiot do wysyłki, przez pakowanie, aż po dostarczenie do rąk własnych. Firmy z branży fulfillmentowej obsługują również zwroty zamówionych przedmiotów. Tego typu usługi świadczą wszystkie największe platformy e-marketplace.

One-stop e-commerce. Warto zastanowić się także nadopcją one stop e-commerce, która łączy opisany wyżej fulfilment z kompleksową obsługą sklepu internetowego, obejmując nie tylko logistykę, ale także usługi IT. Jeśli więc potrzebujemy, aby nasz sklep internetowy był zarządzany przez firmę zewnętrzną, która przy okazji zajmie się fakturami, przestrzenią magazynową, pakowaniem i wysyłaniem paczek, a także ich zwrotami – to opcja dla nas.

TREŚCI POWIĄZANE

  • Wszystko
  • Aktualności (1)
  • Wiedza (35)
  • Kalendarz (1)
  • Centrum Wsparcia (4)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.