Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Spadek zawinięć do polskich portów w I kwartale br.
Artykuł

Spadek zawinięć do polskich portów w I kwartale br.

O 10,3 proc. spadła liczba zawinięć do polskich portów w I kwartale 2024 roku – informuje Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Czynnikiem, który negatywnie wpłynął na światowy import są ataki Huti na Morzu Czerwonym, trwające od 16 grudnia ubiegłego roku.

Statek handlowy wchodzący do portu

W pierwszych miesiącach 2024 roku ponad 50-procentowe zmniejszenie tranzytu przez Kanał Sueski miało bezpośredni wpływ na logistykę morską, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa tras morskich na Morzu Czerwonym. W odpowiedzi na te problemy wiele statków wybrało alternatywną trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co przyczyniło się do trzykrotnego wzrostu kosztów frachtu z Szanghaju do Rotterdamu​​.

Mniejsza liczba zawinięć do portów

Opracowanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego na podstawie danych PortWatch pokazuje, że liczba zawinięć do polskich portów w I kwartale 2024 roku spadła o 10,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Spowolnienie gospodarcze, szczególnie widoczne w imporcie pod koniec 2023 roku, wpłynęło na spadek wartości polskiego importu o 9,1 proc. r/r, a także na spadek liczby zawinięć o 2,2 proc. przez cały 2023 rok.

Rekordy w przeładunkach

Mimo spadku liczby zawinięć rok 2023 przyniósł rekordowe wyniki w przeładunkach towarów masowych w polskich portach. Na przykład przeładunki paliw płynnych w portach wzrosły, co jest wynikiem zwiększonego zapotrzebowania związanego z unijnym embargiem na rosyjską ropę. W gdańskim porcie Naftoport przetworzono 36,56 mln ton ropy, co stanowi wzrost o niemal 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego​​.

Wzrost przeładunków zbóż o 60 proc. w porównaniu do roku poprzedniego jest bezpośrednio związany z blokadą portów ukraińskich, która niejako wymusiła przerzucenie się na polskie porty, zwiększając ich obciążenie i operacyjność​.

Adaptacja do nowych realiów

Adaptacja do nowych realiów transportowych i zmian w globalnym handlu będzie kluczowym procesem umożliwiającym dalszy rozwój i efektywność polskich portów. Wiele wskazuje na to, że porty będą kontynuować działania zmierzające do przystosowania się operacyjnie i strategicznie do zmian w globalnych trasach żeglugowych i zwiększonych wymogów bezpieczeństwa.

Mimo globalnych trudności polskie porty radzą sobie z adaptacją do nowych warunków, co jest widoczne zarówno w statystykach przeładunkowych, jak i w strategicznych reakcjach na zmiany w logistyce morskiej. Efektywne zarządzanie portami w Polsce umacnia ich pozycje w europejskim i światowym handlu morskim.

Źródła:

  • Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy 15/2024: „Polskie porty przyjmują mniej statków”,
  • Port Monitor: Raport „Polskie porty na wzrostowej fali. Wyniki przeładunków w pierwszej połowie 2023 roku”, sierpień 2023,
  • Polska Morska: „Wyniki działalności polskich portów morskich w 2023 roku”,
  • Główny Urząd Statystyczny.
  • Wszystko
  • Aktualności (4)
  • Wiedza (9)
  • Centrum Wsparcia (4)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.