Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Proces i kanały sprzedaży – jak będziemy sprzedawać?
Artykuł

Proces i kanały sprzedaży – jak będziemy sprzedawać?

To w jaki sposób i jaką drogą sprzedajemy powinno być dostosowane do wymagań Twoich klientów. W niektórych branżach, krajach, grupach wiekowych etc. preferowane są kontakty osobiste. W innych szala zdecydowanie przechyla się w kierunku cyfrowych, często bezosobowych sposobów angażowania klienta. Duże znaczenie ma to, czy naszym klientem jest konsument, czy inny podmiot biznesowy, z którym zawieramy większe i długoterminowe kontrakty.

obrazek dekoracyjny przedstawiający mężczyznę z laptopem na kolanach z lotu ptaka

Tradycyjne kanały sprzedaży i B2B

Najbardziej intuicyjne i jako pierwsze przychodzące do głowy są tzw. tradycyjne kanały sprzedaży. W tym wariancie mówimy, kiedy sprzedaż (albo ważne uzgodnienia) dzieją się najczęściej w trakcie osobistego spotkania z klientem, w tzw. „realnym świecie” – dla odróżnienia od cyfrowego. Oznacza to, że duże znaczenie dla wielkości sprzedaży ma nasza osobista obecność lub obecność naszych sprzedawców.

Tradycyjna forma pozyskania klienta jest najbardziej popularna w relacjach B2B (business-to-business). Jeśli szukamy lokalnego partnera, dystrybutora, przedstawiciela, kooperanta, wspólnika w inwestycji itp. – osobiste relacje są kluczowe. O długoterminowej udanej współpracy decyduje tzw. „chemia”, czyli zaufanie, wiara w sukces i wspólny cel. Czasem jednak, szczególnie w relacjach z dużymi zagranicznymi korporacjami lub sieciami handlowymi (np. jesli chcemy wprowadzić swój towar na półki sklepowe fizycznych marketów), ta „chemia” nie jest istotna i decydują wyłącznie suche parametry oferty.

W wariancie tradycyjnym mamy większą możliwość sondowania oczekiwań klienta zagranicznego w sposób jak najbardziej bezpośredni. Podczas na przykład kontaktów osobistych w czasie misji, targów i wystaw handlowych. Można dystrybuować bezpłatne próbki naszego produktu do oceny klientów albo zlecić badanie rynku zewnętrznej firmie.

Niemniej nawet w relacjach B2B powinniśmy być otwarci i przygotowani na możliwość skorzystania z naszej oferty drogą elektroniczną. To znaczy za pomocą formularzy zamówieniowych, możliwości zdalnych konsultacji i prezentacji produktu, udostępnienia wyczerpujących informacji na stronie internetowej itd. Wielu mniejszych klientów może tą drogą szukać odpowiednich produktów czy dostawców do swoich firm. Kanały cyfrowe stają się coraz bardziej popularne, gdyż są tańsze (nie trzeba odbywać wielokrotnych, dalekich podróży, uczestniczyć w targach itp.) i oferują możliwość dostępu do większej liczby potencjalnych klientów. Pozyskanie klienta drogą cyfrową może też przełożyć się na udaną długą relację biznesową. Jak każdy z nas – klienci również przyzwyczajają się do utartych ścieżek i procesów. W wielu przypadkach relacje cyfrowe zostały wzbogacone o kontakty osobiste w toku udanej współpracy.

Kanały cyfrowe

Rynek konsumentów za to rządzi się innymi prawami. Potencjalna skala sprzedaży i dostęp do szerokich mas klientów jest możliwy praktycznie tylko przez kanały cyfrowe, a w szczególności w 3. dekadzie XXI wieku – przez urządzenia mobilne. W praktyce już teraz, a na pewno za 3-5 lat, większość sprzedaży będzie pochodziła z kanału mobile. Średnio na świecie jest to 50%, a w Azji Płd.-Wsch. nawet 80%. Dlatego jeśli myślimy o obecności na danym rynku, powinniśmy myśleć przez pryzmat tego w jaki sposób i do czego ludzie na danym rynku używają swoich komórek. Coraz mniej ludzi korzysta z tradycyjnych komputerów i laptopów do dokonywania spontanicznych zakupów. Coraz większa część zakupów ma miejsce w drodze (w metrze, autobusie) albo w czasie, kiedy odpoczywamy.

W świecie wirtualnym także mamy do wyboru całą paletę możliwości dotarcia do klienta ze swoją ofertą. Możemy skorzystać z usług lokalnych lub globalnych platform typu e-marketplace (np. Amazon, eBay, Etsy, Aliexpress). Możemy zostać dostawcą dużego sklepu internetowego, otworzyć sklep internetowy pod własną marką w domenie danego kraju (np. „nice-clothes.cz” – obok istniejącego w Polsce sklepu „nice-clothes.pl”). Możemy pomyśleć dodatkowo o aplikacji mobilnej. Wtedy na pewno nasz sklep musi być przygotowany tak, aby poprawnie i atrakcyjnie wyświetlał się na komórkach. Zainteresujmy się też sprzedażą przez media społecznościowe, a obowiązkowo bądźmy w nich aktywni i budujmy w ten sposób grupę zaangażowanych klientów. Niezbędna jest też obecność na platformie youtube – filmy pokazujące jak korzystać z naszych produktów, jakie mają cechy, jak działają w praktyce są niezbędne do udanej ekspansji w świecie wirtualnym. Generalnie – im więcej nas i częściej nas widzą, tym lepiej.

Jakie kanały sprzedaży wybrać?

Dobór kanałów sprzedaży powinien być bardzo przemyślany przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań. Wariant przez nas zastosowany może być czasem innowacyjny na danym rynku i stanowić o naszej przewadze. Nie musimy wybierać między sposobem tradycyjnym a cyfrowym – najczęściej warunkiem sukcesu jest udany miks wielu kanałów sprzedaży.

Przy planowaniu strategii eksportowej powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy tradycyjne kanały sprzedaży chcemy wzbogacić kanałami cyfrowymi. W zależności od rodzaju naszej działalności kanały te możemy wykorzystać na dwa sposoby. Po pierwsze możemy udostępnić nasze produkty w internecie, korzystając z gotowych portali handlowych albo tworząc własną stronę internetową. 

Kanały sprzedaży to obszerny temat. Zanim wybierzesz zapoznaj się z innymi materiałami, które mogą ułatwić podjęcie tej decyzji.

Doskonały proces sprzedaży

Na pewno bardzo chcielibyśmy, aby każdy potencjalny klient mógł bez problemu dowiedzieć się o naszej firmie, wybrać interesujący go towar, łatwo złożyć zamówienie, uzyskać odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości, szybko zapłacić i na koniec sprawnie i terminowo otrzymać zamówiony towar. W praktyce organizacja procesu sprzedaży w eksporcie to duże wyzwanie.

Proces sprzedaży nie ogranicza się tylko do momentu dokonania zakupu. Patrząc szeroko wszystko zaczyna się w momencie, kiedy potencjalny klient definiuje potrzebę (np. chcę kupić zabawkę dla dziecka, lampkę nocną lub zapas materiałów biurowych do firmy). Tenże klient zaczyna przeszukiwać internet (dziś to już pewne) i może się tam dowiedzieć – lub nie – o Twoim istnieniu. Jeśli się dowiedział, to zagląda na Twoją stronę internetową lub ofertę na innej platformie – albo w lokalnym sklepie lub hurtowni. Towar może mu się spodobać, lub nie. Sprzedawca może go przekonać, lub nie. Nie będziemy omawiać wszystkich kroków tego procesu i ich wariantów. W każdym razie proces nie kończy się na zapłaceniu. W praktyce wybiega o daleko w przyszłość, gdzie naszym zadaniem jest spowodowanie, żeby ten klient ponownie dokonał u nas zakupu. A nawet polecił nas innym.

W analizie i stworzeniu skutecznego procesu sprzedaży pomoże nam metodologia Design Thinking, która bazuje na głębokim zrozumieniu potrzeb klienta i potencjalnych problemów w trakcie dokonywani zakupu. Na rynku jest dużo firm oferujących wsparcie w budowaniu procesów sprzedaży wg tej metodologii.

  • Wszystko
  • Aktualności (7)
  • Wiedza (61)
  • Kalendarz (15)
  • Centrum Wsparcia (7)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.