Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Naturalne, innowacyjne i w dobrej cenie – polskie kosmetyki
Artykuł

Naturalne, innowacyjne i w dobrej cenie – polskie kosmetyki

Przemysł kosmetyczny w Polsce to ponad 100 lat tradycji i doświadczenia. Podczas ponad wieku funkcjonowania branża przeszła długą drogę, łącząc tradycyjne składniki i metody z nowoczesnością i technologiczną precyzją. Polski rynek kosmetyczny jest dynamiczny i przepełniony innowacjami, a firmy z Polski mogą śmiało konkurować z globalnymi liderami.

Polish cosmetics

Siłą polskich kosmetyków jest wysoka jakość produktów oraz ciekawe pomysły i strategie na ich promocję. Na własnej skórze coraz częściej mogą się o tym przekonywać konsumenci na wszystkich kontynentach.

Polski rynek kosmetyków

Polska jest 6. krajem Europy i 5. w UE pod względem wartości rynku kosmetyków. Sektor ten oparł się pandemii i według przewidywań będzie wzrastał na poziomie średnio 3% rocznie. Eksperci szacują, że już w 2024 roku osiągnie wartość 4,5 mld euro. O jego rozwoju branży świadczy również liczba nowo powstających firm kosmetycznych. Tylko w przeciągu czterech ostatnich lat liczba MŚP w branży beauty wzrosła o blisko 2/3. W tym czasie Polska odpowiadała za aż 20% łącznego przyrostu liczby firm z sektora kosmetycznego w Europie.

Zarówno nowe marki, jak i firmy z wieloletnią tradycją zajmują się głównie produkcją kosmetyków do pielęgnacji skóry i higieny osobistej. Tego typu produkty stanowią ponad 50% polskiego rynku kosmetycznego. Według prognoz sektor produktów do pielęgnacji skóry i higieny osobistej będzie też jednym z najszybciej rozwijających się obszarów branży. W wyniku pandemii najbardziej ucierpiała natomiast sprzedaż kosmetyków kolorowych oraz super premium. Mimo ogólnego spadku sprzedaży detalicznej kosmetyków w Polsce (ok. 6% w 2020), 7-procentowy wzrost eksportu w tym samym roku pozwolił utrzymać sektorowi stabilność pomimo globalnych zawirowań.

Patrząc szeroko na polski rynek kosmetyczny, można również stwierdzić, że zakończył się etap rozwoju lokalnych producentów, w wyniku którego powstało wiele małych i średnich producentów oraz lokalnie rozpoznawalnych marek. Różnorodność polskich produktów możemy obserwować każdego dnia w sklepach – przede wszystkich tych internetowych. Dostępność sprzedaży cyfrowej i powszechność sklepów online umożliwiła mniejszym producentom dotarcie ze swoją ofertą do szerokiego grona zainteresowanych.

Kosmetyki z Polski za granicą

Wielkości polskiego eksportu to ok. 4 mld euro. Polska jest jednym z największych eksporterów produktów kosmetycznych w UE i jako jedyna w Unii nie zaliczyła znacznych spadków w eksporcie w ostatnich latach. Głównym kierunkiem dystrybucji pozostają państwa europejskie z Niemcami na czele. Co jednak ciekawe, największy wzrost wartości eksportu Polska notuje poza Europą. Najszybciej rozwijał się bowiem eksport do Kazachstanu. Polskie firmy coraz odważniej szukają kontrahentów na odległych rynkach Azji, Biskiego Wschodu czy Ameryki. Kosmetyki z Polski są obecnie sprzedawane w 170 krajach. Top 3 polskiego eksportu to preparaty do upiększania i pielęgnacji skóry, perfumy i wody toaletowe oraz pasty, proszki i płyny do czyszczenia zębów. Produkty te docierają nawet do tak odległych dla Polski państw jak Japonia, Meksyk czy Tajwan, a także do Republiki Korei.

Początkowo polscy eksporterzy stawiali na naturalne składniki produktów jako swoją największą zaletę. Obecnie sama naturalność kosmetyków nie zapewnia jednak wystarczającej przewagi konkurencyjnej, przestaje być najważniejszym atutem eksportowym. Za współpracą z polskimi producentami przemawia konkurencyjna cena, różnorodna i oryginalna oferta produktowa wpisująca się w globalne trendy i potrzeby klientów na rożnych rynkach. To właśnie atrakcyjna cena, idąca z nią w parze wysoka jakość oraz unikalność produktów są niezwykle silną kartą przetargową polskich producentów w rozmowach z zagranicznymi partnerami biznesowymi.

Chociaż podróżujący z Polski w sklepach na całym świecie mogą znaleźć dobrze znane z kraju produkty, warto skompletować zawartość kosmetyczki jeszcze przed wyjazdem. To pozwoli cieszyć się wyjazdem i uniknąć spędzania pierwszych dni na niezbędnych zakupach. Szczególnie latem warto zadbać o produkty niezbędne do opalania i pielęgnacji skóry – szczególnie, że kierunki wakacyjnych wypraw to bardzo często miejsca, gdzie nie brakuje słońca i aktywności na zewnątrz.

Teraz patrząc na sklepowe półki na całym świecie, tym bardziej warto zwracać uwagę na polskich producentów. Wiele z nich skorzystało ze wsparcia Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, wspomagającej proces internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o PAIH lub branży kosmetycznej zachęcamy do odwiedzenia zakładek Branże i Centrum Wsparcia.

logo_paih

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)


ul. Krucza 50
00-025 Warszawa

Materiał został opublikowany w lipcowym wydaniu magazynu pokładowego Polskich Linii Lotniczych Kaleidoscope.

  • Wszystko
  • Aktualności (2)
  • Wiedza (14)
  • Kalendarz (52)
  • Centrum Wsparcia (50)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.