Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych
Artykuł

Elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych

Od 13 lutego  2023 roku w Unii Europejskiej nastąpi elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

Aby dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, niezbędny będzie numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy lub numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego. Przemieszczenia wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą będą odbywać się na podstawie elektronicznego dokumentu e-SAD, z użyciem systemu EMCS PL2.

Od 2 stycznia 2023 roku można złożyć wniosek na PUESC i uzyskać:

  • numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy,
  • numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego.

Już dziś możesz się do tego przygotować – sprawdź i zaktualizuj zarejestrowane uprawnienia reprezentanta względem firmy.

Jak dziś możesz przygotować się do złożenia wniosku

Aby uzyskać powyższy numer akcyzowy, niezbędne jest posiadanie przez reprezentanta firmy minimum jednego z uprawnień rozszerzonych:

  • składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
  • aktualizacja danych podmiotu.

Pamiętaj, jeśli chcesz wystąpić o:

Sprawdź uprawnienia reprezentanta względem firmy

Sprawdź, czy posiadasz minimum jedno z powyższych uprawnień rozszerzonych – skorzystaj z usługi Sprawdź zarejestrowane powiązania

Jeśli nie masz żadnego z uprawnień rozszerzonych

Zaktualizuj zakres reprezentacji – skorzystaj z usługi Powiąż reprezentanta z firmą

Złóż formularz wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] i wybierz dla reprezentanta minimum jedno z uprawnień rozszerzonych:

  • składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
  • aktualizacja danych podmiotu.

Uwaga! Pamiętaj, że uprawnienia rozszerzone muszą wynikać wprost z treści udzielonego pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo musi zawierać dane identyfikacyjne, zarówno mocodawcy (tj. nazwę, numer identyfikacyjny – np.: NIP, IDSISC, itp.), jak i reprezentanta (imię i nazwisko, a także numer PESEL, bądź inny numer identyfikacyjny).

Jeśli reprezentant jest uprawniony (ustawowo) do samodzielnej reprezentacji, to nie ma potrzeby składania upoważnienia oraz uiszczania opłaty skarbowej – należy złożyć wtedy tylko wniosek WPE0001.

Upoważnienie dostarcz tylko jednym z wybranych kanałów poprzez:

  • złożenie podpisanego elektronicznie skanu upoważnienia jako załącznika do formularza wniosku WPE0001,
  • złożenie oryginału upoważnienia w najbliższym: urzędzie celno-skarbowym, delegaturze urzędu celno-skarbowego lub oddziale celnym,
  • przesłanie oryginału upoważnienia pocztą na adres:

Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Smoluchowskiego 1
60-179 Poznań

Opłata skarbowa od upoważnienia

Opłatę uiść w kwocie 17 zł (kwota 17 zł dotyczy jednej osoby upoważnionej) na konto Urzędu Miasta Poznania, Wydział Finansowy.

Numer konta:
PKO BP S.A. nr 94102040270000160212620763.

Nie musisz uiszczać opłaty skarbowej w przypadkach, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142, z późn. zm.).

Źródło: Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

  • Wszystko
  • Aktualności (11)
  • Wiedza (5)
  • Kalendarz (7)
  • Centrum Wsparcia (2)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.