Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Eksport do Kolumbii
Artykuł

Eksport do Kolumbii

Flaga Kolumbii

Kolumbia to czwarta co do wielkości gospodarka Ameryki Łacińskiej. Przez wiele lat była liderem wzrostu gospodarczego w regionie i wciąż dynamicznie się rozwija. Charakteryzuje się otwartą polityką handlową i stanowi perspektywiczne miejsce do ekspansji dla polskich przedsiębiorców.

Ogólna charakterystyka

Kolumbia to najszybciej rozwijająca się gospodarka w Ameryce Łacińskiej, z populacją liczącą ponad 51,8 mln osób. W 2022 r. PKB kraju wyniosło 343,94 mld USD, a PKB per capita 6 630 USD. Kolumbia ma dostęp zarówno do Oceanu Atlantyckiego (port w Cartagenie), jak i Oceanu Spokojnego (port Buenaventura). Graniczy od północy z Panamą, od południa z Ekwadorem i Peru, a od wschodu z Brazylią i Wenezuelą. Zajmuje obszar lądowy o wielkości 1 141 748 km2. Stolicą państwa jest Bogota, którą zamieszkuje 10 milionów ludzi. Do innych dużych miast należą Cali, Medellin, Barranquilla, Cartagena, Cucuta.

Językiem urzędowym w kraju jest język hiszpański. Należy zauważyć jednak, że w konstytucji z 1991 r. ustanowiono na terenach rezerwatów językami urzędowymi także języki indiańskie (jest ich obecnie 65). Według spisu powszechnego z 2018 r. 86,2% populacji stanowią biali i metysi, 9,34% to afrokolumbijczycy, natomiast 4% ludności stanowi społeczność indiańska. Na terenie kraju znajduje się 735 rezerwatów indiańskich, które zajmują około 30% powierzchni kraju.

Wymiana handlowa

W 2021 r. wartość eksportu towarów z Kolumbii wyniosła 41,4 mld USD. Jest to wynik wyższy niż w latach poprzednich: w 2019 r. było to 39,5 mld USD, a w 2020 31,1 mld USD.

Pięcioma najważniejszymi towarami eksportowymi Kolumbii były wówczas:

  1. Ropa naftowa, produkty naftowe (13,5 mld USD)
  2. Węgiel, koks i brykiety (5,64 mld USD)
  3. Kawa, herbata, kakao, przyprawy (3,63 mld USD)
  4. Złoto niemonetarne (3,14 mld USD)
  5. Surowce pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego (1,81 mld USD)

Do głównych kierunków eksportu Kolumbii należały: Stany Zjednoczone, Chiny, Panama, Indie i Brazylia.

Import towarów do Kolumbii osiągnął w 2021 r. wartość 61,1 mld USD. Podobnie jak w przypadku eksportu była to suma większa niż w latach wcześniejszych: 2019 – 52,7 mld USD; 2020 – 43,5 mld USD.

Pięcioma najważniejszymi towarami importowymi do Kolumbii były wówczas:

  1. Pojazdy drogowe (4,76 mld USD)
  2. Produkty medyczne i farmaceutyczne (4,12 mld USD)
  3. Urządzenia telekomunikacyjne i audio-wideo (3,93 mld USD)
  4. Ropa naftowa, produkty naftowe (3,7 mld USD)
  5. Żeliwo i stal (3,09 mld USD)

Do głównych kierunków importu Kolumbii należały: Chiny, Stany Zjednoczone, Meksyk, Brazylia i Niemcy.

Wymiana handlowa z Polską

W 2022 r. eksport z Polski do Kolumbii osiągnął wartość 111 mln EUR. Jest to najwyższa wartość od lat: w 2020 r. wyniosła 63 mln EUR, a w 2021 – 87 mln EUR.

Do pięciu najczęściej eksportowanych grup towarowych z Polski do Kolumbii należą:

  1. Maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części; rejestratory i odtwarzacze dźwięku, rejestratory i odtwarzacze obrazu i dźwięku oraz części i akcesoria do tych artykułów
  2. Chemikalia organiczne
  3. Olejki eteryczne i rezinoidy; preparaty perfumeryjne, kosmetyczne lub toaletowe
  4. Meble; pościel, materace, stelaże pod materace, poduszki, lampy i oprawy oświetleniowe
  5. Różne przetwory spożywcze

Uwaga: Najczęściej eksportowane towary są liczone na podstawie średniej eksportu z ostatnich 5 lat.

Import z Kolumbii do Polski wyniósł w 2022 r. 1,02 mld EUR, co jest rekordowym wynikiem w porównaniu z latami poprzednimi: 2020 – 192 mln EUR, 2021 – 169 mln EUR.

Do pięciu najczęściej importowanych grup towarowych z Kolumbii do Polski należą:

  1. Paliwa mineralne, oleje mineralne i produkty ich destylacji; substancje bitumiczne; woski mineralne
  2. Owoce i orzechy jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów
  3. Drzewa żywe i pozostałe rośliny; bulwy, korzenie i podobne; kwiaty cięte i liście ozdobne
  4. Różne przetwory spożywcze
  5. Kawa, herbata, mate (herbata paragwajska) i przyprawy

Uwaga: Najczęściej eksportowane towary są liczone na podstawie średniej eksportu z ostatnich 5 lat.

Perspektywy dla branż

Produkty o największym potencjalne eksportowym z Polski do Kolumbii to pojazdy silnikowe do transportu osób, części, akcesoria samochodowe, aparatura odbiorcza dla telewizji oraz leki składające się z produktów mieszanych lub niemieszanych, przeznaczone do sprzedaży detalicznej.

Poszukiwane są także nisko kosztowe technologie dla gospodarki obiegu zamkniętego oraz tzw. „zielone” technologie przyjazne dla środowiska. Zainteresowaniem cieszy się również sprzęt AGD z Europy.

Wśród produktów spożywczych na zainteresowanie mogą liczyć produkty dla niemowląt oraz produkty BIO, sprzyjające zdrowemu odżywianiu. 

Rynek kolumbijski

W Kolumbii w powszechnym użyciu funkcjonuje podział na klasy ekonomiczne – estratos. Jest to szczegółowo określony system, każdy Kolumbijczyk wie, do jakiego estrato należy. Od przynależności do danej klasy zależą takie rzeczy jak stawki podatkowe, opłaty za prąd, wodę czy świadczenia socjalne. Klasy dzielą się na 6 kategorii, przy czym kategoria 1 to osoby najbiedniejsze, a 6 najbogatsze.

Przekrój dochodów w Kolumbii w 2021 r. (wg DANE w tys. COP):

  1. 0 – 161 (12%)
  2. 161 – 354 (27%)
  3. 354 – 690 (31%)
  4. 690 – 3,718 (27%)
  5. 3,718 i więcej (1,8%)

Klasa średnia w Kolumbii stanowi 27% ludności. Przeciętny Kolumbijczyk z klasy średniej przywiązany jest do konkretnych produktów markowych. W Kolumbii popularnym powiedzeniem jest stwierdzenie „tanie wychodzi drogo”. Kolumbijska gospodarka jest nisko konkurencyjna, powoduje to sytuację, w której wiele towarów jest niższej jakości, przy wciąż wysokiej cenie. Z tego powodu Kolumbijczykom z klasy średniej zależy na zakupie lepszych, markowych towarów, tak aby uniknąć zawodu i kolejnych opłat.

Retail w Kolumbii – najwięksi gracze

Wykaz największych sklepów detalicznych w Kolumbii:

Rodzaj
Nazwa
Sprzedaż (mln USD)
Liczba sklepów
Supermarket
Grupa Exito
19 126
566
Supermarket
Olimpica
1 935
350
Supermarket
Alkosto
1 649
14
Hard dyskont
D1
1 052
800
Soft dyskont
Ara
488
371
Cash and carry
Makro
373
17
Warehouse Club
Price Smart
357
7
Supermarket
Cencosud
331
110
Hard dyskont
Isimo
n/a
122/400
Nowi gracze
Depositos Ocultos, APP
n/a
n/a

Rynek detaliczny w Kolumbii dzieli się na sektor tradycyjny (41%) i sektor nowoczesny (59%).

Do tradycyjnych sieci sklepowych należą takie firmy jak Olimpica, Alkosto, Makro, Price Smart, Grupo Exito, Cencosud.

Nowością w Kolumbii są sieci hard dyskont, które weszły do kraju w 2015 r. i zawojowały rynek. Należą do nich Ara, D1 oraz Isimo. Zarówno w Ara, jak i D1 można znaleźć polskie produkty, głównie kosmetyczne. Są postrzegane przez Kolumbijczyków za bardzo dobre jakościowo i jednocześnie w atrakcyjnej cenie.

Nowym formatem, który także bardzo dynamicznie się rozwija, są sklepy online, tzw. Depositos Ocultos. Kolumbijczycy bardzo chętnie z nich korzystają, z roku na rok stają się coraz popularniejsze.

Opakowania w Kolumbii

W Kolumbii niezwykle popularne są małe opakowania produktów. Zazwyczaj towar zapakowany jest w jedną dużą paczką, wewnątrz której znajduje się kilka bądź kilkanaście małych paczuszek, a w każdej upakowanych jest parę sztuk danego produktu, np. ciastek.

Małe opakowania powszechne są także w sektorze kosmetycznym, popularnością cieszą się np. niewielkie saszetki danego kosmetyku (25 ml, 100 ml). Wśród towarów importowanych rozpowszechnione jest również użycie szklanych pojemników. Konsumenci z Kolumbii postrzegają tak zapakowany produkt jako towar lepszej jakości.

Innymi widocznymi trendami związanymi z opakowaniami w Kolumbii jest powszechne użycie plastiku. Popularne jest pakowanie różnych produktów w plastikowe tubki (np. majonez, pasta pomidorowa, śmietana itd.). Atutem tak zapakowanych produktów jest łatwość ich transportu.

Produkty Premium w Kolumbii

Na rynku kolumbijskim obecnych jest wiele światowych marek luksusowych, natomiast warto zwrócić uwagę na fakt, że trendy konsumenckie docierają do kraju z opóźnieniem. W Kolumbii nie ma wykształconej świadomości konsumenckiej, skład i jakość produktu są drugorzędne w stosunku do ceny. Ważniejsze dla Kolumbijczyków jest ładne opakowanie danego towaru i niska cena, niż dobry skład. Niezwykle istotną rzeczą przy sprzedaży produktów premium w Kolumbii jest także współpraca z miejscowymi influencerami. Dobrą metodą na rozpropagowanie swojego towaru jest nawiązanie współpracy z popularnymi youtuberami/tiktokerami.

Kolumbijscy konsumenci z wyższych klas społecznych są pod silnym wpływem USA, regularnie jeżdżą tam na zakupy i znają amerykańskie produkty. W ich świadomości marki premium to te, które pochodzą ze Stanów Zjednoczonych bądź niektórych krajów europejskich, jak np. Francja.  

Proces rejestracji produktów spożywczych w Kolumbii – INVIMA

Produkty spożywcze eksportowane do Kolumbii trzeba zarejestrować w INVIMA. Instituto Nacional de Vigilancia de Medicamentos y Alimentos (INVIMA) jest kolumbijską agencją rządową odpowiedzialną za regulowanie i kontrolowanie produktów leczniczych, żywności, kosmetyków i wyrobów medycznych. Istnieją trzy poziomy rejestracji, które reprezentują trzy poziomy zagrożenia.

  • Notyfikacja Sanitarna (Notifiacion Sanitaria – NSA) – produkty na bazie czekolady, płatki zbożowe, słodycze, kawa, herbata, owoce i warzywa suszone, pieczywo, cukier, miód, konfitury itp. -> cena 3 000 PLN, notyfikacja ważna 10 lat
  • Pozwolenie Sanitarne (Permiso Sanitario – PSA) – pure owocowe, soki owocowe, owoce fermentowane, oleje, produkty na bazie soi lub orzechów, makarony itp. -> cena 4-5 000 PLN; ważne 7 lat
  • Rejestr Sanitarny (Registro Sanitario – RSA) – alkohole, ryby, nabiał, jajka, produkty na bazie jajek, niektóre soki lub nektary -> cena 5-7 000 PLN; ważny 5 lat

Uwaga:

  • właścicielem rejestru może być kolumbijska firma
  • można zarejestrować produkt wielokrotnie
  • każdy produkt trzeba osobno rejestrować

Proces rejestracji produktów kosmetycznych i medycznych w Kolumbii – INVIMA

W INVIMA zależy zarejestrować także produkty kosmetyczne i medyczne:

  • Obowiązkowa Notyfikacja Sanitarna (Notificacion Sanitaria Obligatoria – NSO) – kosmetyki, produkty chemii gospodarczej
  • Pozwolenie Sanitarne (Pemiso Sanitario – PSA) – leki, suplementy diety, wyroby medyczne, narzędzia, środki ochrony roślin itp.

Przybliżony koszt rejestracji:

  1. Kosmetyk 650 USD
  2. Produkt medyczny ok. 3 200 USD
  3. Alkohole ok. 1000 USD
  4. Suplementy diety 1,300 USD
  5. Narzędzia medyczne clasa I ok 700 USD

Uwaga:

  • rejestracji narzędzi medycznych i lekarstw może dokonać zagraniczny podmiot
  • można rejestrować produkt wielokrotnie

Proces rejestracji produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego – ICA

Kolumbijski Instytut Rolniczy (ICA – Instituto Colombiano Agropecuario) jest podmiotem odpowiedzialnym za regulację i kontrolę produktów rolnych i ich pochodnych, dlatego konieczne jest zarejestrowanie w nim następujących produktów:

Rejestr ICA:

  1. Wszystkie produkty importowane, które służą do karmienia zwierząt
  2. Produkty agrochemiczne i biologiczne do stosowania w rolnictwie i hodowli takie jak insektycydy, fungicydy, herbicydy, nawozy i pestycydy
  3. Leki weterynaryjne do stosowania u zwierząt, w tym antybiotyki, środki przeciwpasożytniczne, przeciwzapalne i witaminy
  4. Produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego przeznaczone do żywienia ludzi i zwierząt, takie jak mięso, mleko, jaja, owoce, warzywa i zboża
  5. Nasiona i materiał roślinny do produkcji rolnej

Ponieważ została podpisana umowa o wolnym handlu pomiędzy UE a Kolumbią, istnieje kilka wyjątków, specyficznych produktów, które nie podlegają rejestracji np. mleko w proszku, jabłka.

Import produktów elektrycznych do Kolumbii

Zgodnie z postanowieniem Rozporządzenia 0480 z dnia 17 kwietnia 2020 r. osoby fizyczne lub prawne, które importują, wytwarzają lub wprowadzają do obrotu urządzenia elektryczne i elektroniczne muszą zarejestrować się w Rejestrze Producentów i Sprzedawców Urządzeń Elektrycznych i Elektronicznych – RPCAEE za pośrednictwem Pojedynczego Okienka dla handlu zagranicznego – VUCE.  Należy pamiętać, że w Kolumbii funkcjonuje inne napięcie niż w Europie (110 V).

Więcej o Kolumbii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Webinarium PAIH „ABC eksportu do Kolumbii i Meksyku”, materiały PAIH, Export Intelligence.

  • Wszystko
  • Aktualności (3)
  • Wiedza (4)
  • Kalendarz (13)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.