Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Sektor e-commerce w Kolumbii
Artykuł

Sektor e-commerce w Kolumbii

Sektor e-commerce w Kolumbii rozwija się dynamicznie od paru lat. Wartość tego rynku stopniowo rośnie i w 2022 r. osiągnęła poziom 13,4 mld USD. Duży wpływ na wzrost tego kanału sprzedaży miała pandemia, która ogólnie przyśpieszyła rozwój handlu elektronicznego.

Dane podstawowe

Szacuje się, że około 75 proc. Kolumbijczyków posiada dostęp do Internetu. Pomimo to z kanałów e-commerce korzysta zaledwie 40 proc. populacji, z czego jedynie 7,5 proc. deklaruje, że robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu.

Do jednych z głównych wyzwań związanych ze wzmocnieniem handlu elektronicznego należy zwiększenie dostępu do wysokiej jakości sieci. Penetracja Internetu wynosi w Kolumbii odpowiednio 73,5 proc. dla Internetu mobilnego i 48,9 proc. dla stacjonarnego.

Dużo do zrobienia w rozwoju e-commerce jest także w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Zaledwie 18 proc. firm korzysta z cyfrowych kanałów sprzedaży. Jednocześnie ok. 70 proc. dotychczasowych kupujących w Internecie deklaruje, że będzie nadal kupować online, co nie jest wysokim wskaźnikiem.

Dynamika rynku e-commerce w ostatnich latach

Wartość rynku e-commerce w Kolumbii w latach 2016-23 (mld USD, kurs z 01.01.21):

  • 2016 – 3,3
  • 2017 – 3,9
  • 2018 – 4,7
  • 2019 – 5,5
  • 2020 – 7,1
  • 2021 – 10,0 (+40%)
  • 2022 – 13,4 (+35%)
  • 2023 – 14,6 (+9%)

Procentowy wzrost wartości e-commerce w Kolumbii w latach 2017-23:

  • 2017 – 17%
  • 2018 – 20%
  • 2019 – 17%
  • 2020 – 30%
  • 2021 – 40%
  • 2022 – 34%
  • 2023 – 9%

W ostatnich latach sprzedaż usług i towarów rosła w kolumbijskich kanałach e-commerce bardzo dynamicznie, w tempie kilkudziesięciu procent rok do roku. Duży wpływ na ten wzrost miała pandemia, która przyśpieszyła rozwój handlu elektronicznego. Dzięki temu w 2021 r. sprzedaż e-commerce przekroczyła barierę 10 mld USD rocznie. Dynamiczny wzrost spowodowany był także wprowadzeniem przez rząd tzw. „dni bez podatku”. Są to dni bez płacenia podatku VAT, podczas których zauważalnie wzrastał ruch w sklepach online. Szacuje się, że wycofanie się rządu z tej ulgi podatkowej w 2023 r. spowolni rozwój e-commerce i po raz pierwszy od lat odnotuje on zaledwie jednocyfrowy wzrost.

Podział e-commerce w Kolumbii

Pomimo 40-procentowego wzrostu wartości rynku e-commerce w Kolumbii w latach 2020/21 sprzedaż towarów zanotowała spadek o 20 proc. r/r, zaś usług wzrosła o 55 proc. r/r.

Podział e-commerce w 2020 r.: usługi 63,74 proc., towary 36,26 proc.

Podział e-commerce w 2021 r.: usługi 76,69 proc., towary 23,31 proc.

Handel elektroniczny w Kolumbii przeżywał boom w 2020 r. w wyniku zmian, jakie pandemia wywołała w zwyczajach konsumentów i firm. Ograniczenia covidowe przeniosły do kanału cyfrowego takie czynności, jak wizyty u lekarza, zajęcia czy zakupy. W 2020 r. e-commerce  w Kolumbii charakteryzował się zwiększoną sprzedażą towarów z powodu lockdownu, która wzrosła o 208 proc., w porównaniu do roku 2019. W tym samym czasie usługi sprzedawane przez Internet zanotowały spadek o 71 proc., głównie z powodu ograniczeń związanych z turystką i organizacją różnego rodzaju wydarzeń. Branże turystyczna i rozrywkowa odnotowały wzrost w 2021 r.,  za to sprzedaż towarów drogą elektroniczną zanotowała wówczas spadek o 20 proc. Docelowo, w 2023 r., udział towarów i usług w ogólnej sprzedaży e-commerce powinien ustabilizować się na poziomie ok. ¼ dla towarów i ¾ dla usług.

Średnia wartość koszyka w e-commerce

Pandemia COVID-19 spowodowała zwiększoną liczbę zakupów w kanałach e-commerce, co doprowadziło do obniżenia wartości pojedynczych zamówień. Coraz częstsze stało się robienie zakupów spożywczych przez Internet czy zamawianie jedzenia. Obecnie średnia wartość transakcji w kolumbijskim e-commerce to ok. 150 zł (150 tys. pesos kolumbijskich). Po fluktuacjach związanych z otwieraniem tradycyjnego handlu, od 3 kwartału 2021, kanał wrócił na ścieżkę szybkiego i stabilnego wzrostu. Miesięczne wydatki Kolumbijczyków w e-commerce na koniec 2021 r. przekroczyły w przeliczeniu 4 miliardy złotych.

Dynamika transakcji i udział w handlu

Pod koniec 2021 r. średnia miesięczna liczba transakcji w e-commerce przekroczyła 50 mln, co oznacza jedną transakcję miesięcznie na mieszkańca (populacja kraju to około 50 mln ludzi).

Po gwałtownym wzroście w 2020 r. i sporych spadkach w 2021 r., udział e-commerce w handlu ustabilizował się na poziomie ok. 3 proc. Potroiła się za to liczba dokonanych transakcji w porównaniu do okresu sprzed pandemii. Było ich wówczas miesięcznie ok. 19 milionów, w 2021 r. wartość ta wzrosła do ponad 53 milionów. Taki wzrost jest w dużej mierze zasługą aplikacji mobilnych do zamawiania jedzenia i robienia zakupów, takich jak np. Rappi.

Patrząc na wartość sprzedaży w handlu ogółem, e-commerce jest jeszcze małym kanałem z udziałem na poziomem ok. 3 proc. Największy udział e-commerce w handlu przypadł na 2020 r. i okres lockdownu. Przez parę miesięcy udział ten utrzymywał się na poziomie ponad 5 proc. (szczyt 7,5 proc. w lipcu 2020).

Podział e-commerce na kategorie produktowe

Wśród najczęściej kupowanych produktów online w Kolumbii znajdują się towary z kategorii:

  • ubrania, obuwie i art. sportowe – 71,6 proc.,
  • gotowe posiłki – 58,7 proc.,
  • urządzenia RTV (TV, audio) – 34,4 proc.,
  • zakupy spożywcze – 34,1 proc.,
  • urządzenia AGD – 30,1 proc.,
  • podróże (loty, rezerwacje, najem aut) – 26,7 proc.,
  • leki – 25,4 proc.,
  • sprzęt IT – 20,7 proc.,
  • bilety na wydarzenia – 17,9 proc.,
  • filmy – 15,6 proc.,
  • ubezpieczenia – 14,3 proc.,
  • książki i czasopisma – 14,0 proc.,
  • muzyka – 11,6 proc.,
  • meble – 10,6 proc.,
  • gry komputerowe – 10,3 proc.,
  • oprogramowanie – 9,6 proc.

Kanały sprzedaży

Najpopularniejszym kanałem sprzedaży w e-commerce jest aplikacja Rappi, która umożliwia zakupy w największych sieciach tradycyjnych (bricks & clicks), zakup jedzenia na wynos, biletów lotniczych i wiele innych, z dostawą nawet poniżej 10 minut. Rappi powstało jako kolumbijski start-up w 2015 r., a obecnie świadczy usługi w 9 państwach regionu, w ponad 250 miastach. Jest to pierwszy kolumbijski unicorn, czyli start-up, którego wycena przekroczyła 1 mld USD. Obecnie jego wartość przekracza 5 mld USD.

Najpopularniejszą platformą typu marketplace jest Mercado Libre, serwis podobny do Allegro i OLX.

Czynniki hamujące wzrost kanału e-commerce

  1. Niższy niż w krajach rozwiniętych dostęp do Internetu i nowoczesnych smartfonów. Na problemy z dostępem do Internetu ma wpływ m.in. górzystość kraju.
  2. Problemy przy płatnościach online – transakcje często są odrzucane. Ma to związek z zabezpieczeniami banków np. przed atakami hakerów.
  3. Stosunkowo mały udział e-commerce w handlu – około 3 proc.
  4. Mały (18 proc.) udział małych i średnich przedsiębiorstw w e-commerce; jest on zdominowany przez duże sieci handlowe i platformy/aplikacje zakupowe.
  5. Duża część e-commerce to aplikacja Rappi, co faworyzuje mieszkańców dużych miast (brak możliwości dostaw poza miastami).
  6. Rezygnacja rządu z Dnia bez VAT-u spowoduje spowolnienie wzrostów w tym kanale

Więcej o Kolumbii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Prezentacja ZBH Kolumbia podczas webinarium PAIH „E-commerce w Ameryce Łacińskiej”.

  • Wszystko
  • Aktualności (7)
  • Wiedza (48)
  • Kalendarz (19)
  • Centrum Wsparcia (323)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.