Eksport żywności dynamicznie rośnie
21.11.2022

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poinformował, że wartość polskiego eksportu rolno-spożywczego w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. wyniosła 30,3 mld euro (140 mld zł). Jest to wynik o blisko 27 proc. większy niż przed rokiem.
Tak dynamiczny wzrost wpływów uzyskanych z eksportu przez krajową branżę rolno-spożywczą jest wypadkową wysokich cen transakcyjnych uzyskiwanych w eksporcie oraz zakłóceń w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Duże znaczenie ma także tendencja do deprecjacji złotego, szczególnie względem euro i dolara amerykańskiego, która jest czynnikiem wspierającym konkurencyjność cenową polskiej żywności na rynku międzynarodowym
zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński
Polscy przedsiębiorcy sprzedawali produkty rolno-spożywcze przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. Eksport żywności do krajów UE-27 był o 30 proc. większy niż przed rokiem, jego wartość wyniosła 22,4 mld euro. Stanowiło to ponad 74 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Głównym partnerem handlowym Polski wciąż pozostają Niemcy. Eksport do tego kraju wyniósł 7,5 mld euro, czyli o 26 proc. więcej niż przed rokiem. Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych w omawianym okresie były także: Niderlandy (2,1 mld euro, wzrost o 45 proc.), Francja (1,9 mld euro, wzrost o 32 proc.), Włochy (1,5 mld euro, wzrost o 16 proc.) i Czechy (1,3 mld euro, wzrost o 32 proc.).
Do krajów pozaunijnych w pierwszych ośmiu miesiącach 2022 r. sprzedano z Polski żywność o łącznej wartości 7,8 mld euro, czyli o 19 proc. większej niż w porównywalnym okresie ub.r. Największymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych spoza Unii Europejskiej była Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld euro, wzrost o 28 proc.), Ukraina (615 mln euro), Arabia Saudyjska (339 mln euro, spadek o 11 proc.). Eksport żywności do Rosji wyniósł 337 mln euro i był o 20 proc. mniejszy niż przed rokiem.
Pomimo zauważalnej tendencji do wzrostu popytu na żywność w Polsce spowodowanej napływem obywateli Ukrainy, tempo wzrostu konsumpcji krajowej jest nadal mniejsze od wzrostu produkcji rolno-spożywczej, co pozwala na zagospodarowanie nadwyżek poprzez eksport. Ze względu na szeroką ofertę asortymentową i bardzo dobry stosunek ceny do jakości sprzedawanych zagranicę produktów żywnościowych, możliwe jest dywersyfikowanie relacji biznesowych nie tylko w krajach UE, ale również na rynkach pozaunijnych
zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński
Od stycznia do sierpnia br. głównymi towarami wywożonymi do UE było mięso drobiowe (2,1 mld euro), papierosy (1,9 mld euro), produkty mleczne (1,8 mld euro), mięso wołowe (1,2 mld euro) oraz pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld euro). Natomiast do krajów pozaunijnych sprzedawano przede wszystkim produkty mleczne mięso drobiowe, pszenicę, wyroby czekoladowe oraz pieczywo i wyroby piekarnicze.
Wyniki eksportu są potwierdzeniem rosnącego znaczenia sektora rolno-spożywczego w krajowym bilansie handlowym. Udział eksportu żywności w polskim eksporcie ogółem w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. osiągnął 13,7 proc. wobec 13,1 proc. przed rokiem. Cieszy również blisko 24 proc. wzrost dodatniego salda wymiany handlowej artykułami rolno-spożywczymi, które wyniosło 10 mld euro (46 mld zł)
zastępca dyrektora KOWR Marcin Wroński
Źródło: PAP
- Wszystko
- Aktualności (31)
- Wiedza (25)
- Kalendarz (125)
- Centrum Wsparcia (56)
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza polskich przedsiębiorców na Kubę
Misja będzie okazją do rozmów bilateralnych, spotkań handlowych z potencjalnymi partnerami, a także …
-
Artykuł
Łódzkie: rekrutacja na targi Indagra Food w Bukareszcie
Województwo Łódzkie zaprasza przedsiębiorstwa sektora MŚP z branży spożywczej prowadzące działalność…
ArtykułUE znosi ograniczenia importu żywności z Japonii
Unia Europejska, Norwegia i Islandia zniosły restrykcje dotyczące importu produktów spożywczych z Ja…
-
Artykuł
Proekologiczna transformacja Meksyku
Meksyk, kojarzony przede wszystkim z wypoczynkiem, atrakcyjnymi plażami, tequilą, pikantną kuchnią i…
ArtykułHalal: produkty i certyfikacja
Islam jest drugą pod względem liczby wyznawców religią świata. W ostatnich latach odnotowano wzrost …
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza do Palermo
Ośrodek EEN przy PARP zaprasza polskich importerów i dystrybutorów żywności i napojów do udziału w m…
-
Oferta wsparcia
Misje gospodarcze
Wejście na wybrany rynek zagraniczny oraz promocja towaru/usługi na tym rynku. Jeśli planujesz ekspa…
Oferta wsparciaOrganizacja polskich stoisk narodowych na zagranicznych targach rolno-spoży…
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa odpowiada za organizację polskich stoisk narodowych na zagraniczn…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.