Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Czy Brazylia jest interesującym rynkiem dla polskich przedsiębiorców?
Artykuł

Czy Brazylia jest interesującym rynkiem dla polskich przedsiębiorców?

Ten największy kraj Ameryki Łacińskiej jest nadal mało znany i niedoceniany przez polskie firmy. Najczęstsze skojarzenia z Brazylią to albo zalety turystyczne (plaże, Rio de Janeiro, Caipirinha, samba itd.) albo wyolbrzymiane negatywne zjawiska typu przestępczość czy korupcja. No i rzekomo do Brazylii jest daleko. Czyżby? W rzeczywistości jest znacznie bliżej niż do krajów Dalekiego Wschodu czy RPA.

Brazylia, Sao PAulo, widok z lotu ptaka

Brazylia to jedna z największych gospodarek na świecie i rynek liczący ponad 200 mln mieszkańców. Kraj, który z powodzeniem rozwija wysokie technologie. To nie jest łatwy rynek, ale są firmy które się tam usytuowały z dużym sukcesem. A korzyści z efektu skali są olbrzymie.

Seminarium na temat rynku brazylijskiego

Tym bardziej należy docenić cenną inicjatywę Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej, która zdecydowała się po raz kolejny przybliżyć polskim przedsiębiorcom ten rynek. 8 października 2025 r. wspólnie z ambasadą Brazylii w Warszawie, ApexBrazil (agencja promocji handlu i inwestycji, tamtejszy odpowiednik i partner PAIH) oraz firmą Ebury zorganizowała  seminarium nt. rynku brazylijskiego. Wydarzenie to otworzył JE Ambasador Brazylii w Polsce Haroldo de Macedo Ribeiro.

W trakcie seminarium uczestnicy mieli okazję usłyszeć zarówno od polskich, jak i brazylijskich specjalistów informacje nt. gospodarki brazylijskiej, możliwości współpracy handlowej i inwestycyjnej naszych państw, rozwiązań jakie stwarza dla sektora MŚP firma eBury (międzynarodowy fintech, który m.in. posiada swój bank w Brazylii, a także oddział w Polsce) oraz zapoznać się z praktycznymi podstawowymi zasadami prawno-podatkowymi związanymi z działalnością na rynku brazylijskim.

Najciekawszą częścią seminarium był panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli polskich firm, które już działają w Brazylii. Przedsiębiorcy mówili, dlaczego wybrali Brazylię, jak wyglądała ich droga do sukcesu, na jakie wsparcie mogli liczyć.

Brazylia szansą dla polskich przedsiębiorców

Seminarium pokazało wyraźnie, że Brazylia jest szansą dla polskich przedsiębiorców. Moje doświadczenie wskazuje, że największą barierą we wchodzeniu na rynki nietradycyjne (w tym Brazylię) jest bariera psychologiczna. Aby osiągnąć sukces należy jedynie wyzbyć się stereotypów, rzeczowo poznać ten rynek, rozważyć skorzystanie z narzędzi wsparcia eksportu i inwestycji oferowanych przez polską administrację publiczną bądź instytucje międzynarodowe. Warto także skorzystać z pomocy ZBH PAIH w São Paulo. Należy także wziąć pod uwagę, że Brazylia jest jedynym krajem latynoamerykańskim włączonym do projektu Polskich Mostów Technologicznych.

Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że jeszcze w 2025 r. są planowane dwa ważne wydarzenia przybliżające polskim przedsiębiorcom rynek brazylijski. Jedna to już tradycyjna misja wielobranżowa do São Paulo organizowana przez Polsko-Portugalską Izbę Gospodarczą w dniach 8-14 listopada 2025 r. Ponadto planowane jest kolejne seminarium o tym rynku, tym razem organizowane poza Warszawą. O szczegółach tego seminarium poinformujemy po potwierdzeniu wydarzenia przez organizatora.

Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT

  • Wszystko
  • Aktualności (7)
  • Wiedza (10)
  • Kalendarz (50)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.