Izrael prowadzi prekwalifikację do budowy metra w Tel Awiwie
04.12.2025
NTA – Metropolitan Mass Transit System ogłosiła rozpoczęcie procesu prekwalifikacji wykonawców, którzy w przyszłości zostaną zaproszeni do udziału w przetargach na realizację pierwszego etapu budowy metra w Tel Awiwie. To jedno z największych i najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Izraela.

Budowa metra w Tel Awiwie to program o imponującej skali – zakłada powstanie trzech linii o łącznej długości około 150 kilometrów i 109 podziemnych stacji. Jak wynika z dokumentacji, pierwszy etap projektu obejmie 76 kilometrów tuneli oraz 59 stacji, które podzielono na jedenaście pakietów robót infrastrukturalnych.
Prace będą prowadzone w gęsto zabudowanej, dynamicznie rozwijającej się aglomeracji, co nadaje projektowi wyjątkowy stopień trudności technicznej.
Proces prekwalifikacji ma na celu identyfikację firm i konsorcjów zdolnych do realizacji programu. NTA dopuszcza udział pojedynczych podmiotów oraz konsorcjów, które mogą korzystać z doświadczenia własnego lub tzw. experience providers, czyli firm dostarczających referencje projektowe. Wykonawcy mogą składać dwa typy zgłoszeń: obejmujący doświadczenie w tunelowaniu maszynami TBM oraz budowie stacji metodą cut & cover, oraz obejmujący rozszerzone o doświadczenie w obiektach wykonywanych metodami górniczymi.
Jakiego doświadczenia oczekuje zamawiający
Zgodnie z wymaganiami NTA firmy ubiegające się o udział muszą udowodnić, że realizowały projekty o skali i stopniu złożoności porównywalnej do tych, które przewidywane są w Tel Awiwie. W przypadku tuneli TBM konieczne jest wykazanie, że po 2010 roku wykonano co najmniej jeden tunel o długości minimum trzech kilometrów albo tunel dwunitkowy o długości co najmniej półtora kilometra każdą nitką, bądź dwa tunele o długości co najmniej półtora kilometra każdy. Wszystkie muszą znajdować się w terenie zurbanizowanym, a co najmniej jeden z nich musi przechodzić przez istniejący obiekt podziemny oraz być zrealizowany poniżej poziomu wód gruntowych.
Wymóg dotyczący stacji i obiektów podziemnych typu cut & cover zakłada, że wykonawca musi mieć na koncie co najmniej dwa takie obiekty ukończone po 2015 roku, każdy z podziemnym poziomem o powierzchni minimum 2,4 tys. m², powstałe w warunkach miejskich. Przynajmniej jeden z nich musi być zrealizowany w formule design-build. Dodatkowo konieczne jest udokumentowanie, że przy budowie jednego z obiektów wykonawca prowadził także odwodnienie gruntu na poziomie przekraczającym 1,5 tys. m² powierzchni kondygnacji podziemnej.
Zamawiający oczekuje również doświadczenia w budowie obiektów o dużych przekrojach, wykonywanych metodą górniczą, z wykorzystaniem konwencjonalnych technik sekwencyjnych. Obiekt taki musi mieć co najmniej 80 m² przekroju i 10 tys. m³ kubatury, być realizowany w terenie zurbanizowanym i częściowo poniżej poziomu wód gruntowych oraz – podobnie jak w metodzie cut & cover – powstać w formule design-build.
Stabilność finansowa jako warunek udziału
Wykonawcy, którzy chcą zostać dopuszczeni do przyszłych przetargów, muszą również spełnić rygorystyczne kryteria finansowe. Dokumentacja wymaga, aby średni ważony obrót podmiotu ubiegającego się o udział wynosił co najmniej dwa miliardy szekli. Firmy działające samodzielnie muszą posiadać kapitał własny na poziomie minimum 500 milionów szekli, natomiast w przypadku konsorcjów każdy członek wnosi kapitał proporcjonalny do swojego udziału – nie mniej niż pięć milionów szekli na każdy procent udziałów. Ponadto przedsiębiorstwa muszą wykazać nieujemny średni przepływ operacyjny w okresie ostatnich trzech lat, przy czym oceniane sprawozdania finansowe nie mogą być starsze niż z roku 2024.
Wymogi finansowe mogą być spełnione również poprzez gwaranta, który potwierdzi stabilność finansową kandydata.
Terminy i sposób składania zgłoszeń
Wnioski prekwalifikacyjne należy złożyć do 29 kwietnia 2026 r., do godziny 14:00, w wyznaczonym punkcie odbioru w siedzibie NTA w Holon. Zapytania dotyczące procedury można kierować do 5 marca 2026 r., zgodnie z informacją zawartą w ogłoszeniu prasowym NTA
Dokumentacja przetargowa jest dostępna na stronie internetowej NTA, a podmioty zainteresowane udziałem powinny regularnie ją odwiedzać.
Szansa dla polskich firm
Projekt budowy metra w Tel Awiwie to przedsięwzięcie o wyjątkowej skali, łączące najwyższy poziom zaawansowania technicznego i długoterminowe kontrakty. Dla firm z Polski może to być okazja do wejścia na rynek izraelski, szczególnie w ramach międzynarodowych konsorcjów, które będą ubiegać się o poszczególne pakiety robót.
- Wszystko
- Aktualności (12)
- Wiedza (9)
- Kalendarz (95)
- Centrum Wsparcia (44)
-
WydarzenieStoisko promocyjno-informacyjne PAIH na targach Israfood 2025
PAIH organizuje w ramach targów Israfood 2025 stoisko promocyjno-informacyjne.
WydarzenieBrytyjski rynek bez tajemnic
PAIH zaprasza do udziału w webinarium pt. „Brytyjski rynek bez tajemnic”
-
ArtykułLondyński East Bank szansą dla sektora budowlanego?
Decyzją władz Londynu dawny kompleks sportowy w Stratford przechodzi metamorfozę wartą 1,1 mld. £
ArtykułIzrael poszukuje zagranicznych partnerów z sektora budowlanego
To wyjątkowa okazja dla polskich firm zainteresowanych rozszerzeniem swojej działalności
-
ArtykułNowoczesne budownictwo prefabrykowane – polska szansa eksportowa
W Polsce działa kilkadziesiąt nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się zakładów prefabrykacji
-
WydarzenieStoisko promocyjno-informacyjne PAIH na targach Israfood 2025
PAIH organizuje w ramach targów Israfood 2025 stoisko promocyjno-informacyjne.
WydarzenieBrytyjski rynek bez tajemnic
PAIH zaprasza do udziału w webinarium pt. „Brytyjski rynek bez tajemnic”
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.