Od stereotypów do strategii – co naprawdę oferuje Kolumbia?
11.08.2025
O Kolumbii wciąż krąży wiele krzywdzących stereotypów. Gdy podczas spotkań pytam przedsiębiorców o skojarzenia z tym krajem, najczęściej zapada wymowna cisza, a na twarzach pojawiają się uśmiechy. Nietrudno się domyślić, że nie chodzi tu ani o kawę, ani o znakomitą muzykę (wystarczy wspomnieć Shakirę czy Malumę), ani o zabytki czy niezwykłą przyrodę. Chodzi o narkotyki. Choć w dużej mierze to już przeszłość, obraz ten wciąż podtrzymywany jest przez kulturę popularną, pełną filmów i seriali, w których „czarnym charakterem” jest postać lub grupa pochodząca z Kolumbii.

Niezwykle rzadko wspomina się o tym, że jest to jedyny partner strategiczny NATO w regionie Ameryki Łacińskiej, który w sposób zasadniczy ograniczył terroryzm, zakończył wojnę domową, a dawnym uczestnikom nielegalnych grup zbrojnych wręcz umożliwił działalność polityczną.
Nie mówi się również o tym, że kraj oferuje mnóstwo ciekawych możliwości biznesowych.
Surowce naturalne i ważne sektory
Kolumbia posiada bogate złoża węgla kamiennego, ropy naftowej, metali szlachetnych i kamieni szlachetnych, które stanowią ważny element eksportu. Po rozpoczęciu agresji rosyjskiej na Ukrainę w mediach głośno było o imporcie znacznych wolumenów węgla kamiennego przez Polskę. Oprócz surowców, ważne sektory to rolnictwo (kawa, kwiaty cięte, banany), usługi, przemysł, administracja publiczna i turystyka.
Mocne podstawy makroekonomiczne
Obecnie gospodarka Kolumbii jest oparta na mocnych podstawach makroekonomicznych i silnych instytucjach; prowadzi politykę stabilności fiskalnej, elastycznego kursu walutowego i nowoczesnego systemu ustalania celu inflacyjnego. Jest uznawanym międzynarodowo za wiarygodnego i perspektywicznego partnera oraz atrakcyjnego kraju do inwestowania. Od 28 kwietnia 2020 r. Kolumbia jest członkiem OECD.
Polityka handlowa
Kolumbia jest jedynym państwem południowoamerykańskim z dostępem do obu oceanów (Pacyfiku i Atlantyku). Jest to rynek liczący ok. 53 mln ludności, charakteryzujący się otwartą polityką handlową. W 2024 r. eksport Kolumbii wyniósł 49,6 mld USD, natomiast import 64,1 mld USD.
Głównymi partnerami w eksporcie są USA, Panama, Indie, Chiny, Meksyk, Brazylia i Ekwador, natomiast w imporcie USA, Chiny, Brazylia, Meksyk, Niemcy, Indie, oraz Japonia. Na korzyść Kolumbii przemawia także fakt, że relacje gospodarcze z UE (w tym z Polską) są oparte o wielostronną umowę handlową (obejmująca także Ekwador i Peru) w pełni wdrożoną 1 listopada 2024 r.
Współpraca Polska-Kolumbia
Pomimo tych krzywdzących stereotypów od lat rozwija się współpraca gospodarcza Polski z Kolumbią. Wg wstępnych danych GUS w 2024 r. eksport Polski do Kolumbii wyniósł 165,5 mln USD, natomiast import 499,8 mln USD. Wg danych kolumbijskich nasz eksport wyniósł 207,6 mln USD, a import 301,6 mln USD. Te różnice świadczą o poziomie udziału importu pośredniego realizowanego za pośrednictwem kupców z krajów trzecich.
Polska eksportuje do Kolumbii opakowania, monety, kosmetyki, farmaceutyki, jabłka, aparaturę pomiarową, turbiny gazowe, mleko i śmietanę w proszku, słodycze, elektronikę, papier. Importujemy natomiast węgiel, banany, kwiaty cięte, kawę, avocado, rum, ryby, inne świeże owoce, orzechy, trzciną cukrową.
W ostatnich latach polsko-kolumbijska współpraca gospodarcza była najbardziej zaawansowana w zakresie wydobycia węgla kamiennego. Polski sprzęt górniczy już od wielu lat jest dostępny na miejscowym rynku. Również kolumbijskie ratownictwo górnicze bazuje na polskim sprzęcie oraz polskim programie szkolenia ratowników.
Na uwagę zasługuje także rozpoczęty kilka lat temu eksport polskich jabłek, który wg danych kolumbijskich w 2020 r. wynosił 22 tys. USD, a w 2024 r. już 8,575 tys. USD. To jest wzrost o blisko 390 razy!
Kolumbia pozostaje pierwszym latynoamerykańskim użytkownikiem produkowanych w Polsce helikopterów Black Hawk (w liczbie siedmiu).
Duży sukces w wejściu na rynek kolumbijski notują polskie firmy z sektora zielonych energii. W 2023 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało pierwszą udaną misję laureatów programu GreenEvo do Kolumbii. Sukces tego przedsięwzięcia skłonił MKiŚ do zorganizowania w 2025 r. kolejnego wyjazdu biznesowego na tamtejszy rynek.
Mamy także pierwsze kontrakty inwestycyjne. Spółka Instanta ustanowiła swoje przedstawicielstwo w Kolumbii i rozważa uruchomienie w przyszłości produkcji na miejscu. Poza tym plany produkcji mają inne polskie firmy.
Perspektywiczne branże
Do najbardziej perspektywicznych sektorów na rynku kolumbijskim należy zaliczyć branżę medyczną i farmaceutyczną, kosmetyczną, maszyn i urządzeń, motoryzacyjną, zielonych technologii, spożywczą (produkty dla niemowląt oraz produkty BIO, sprzyjające zdrowemu odżywianiu). Zainteresowaniem cieszy się również sprzęt AGD z Europy.
Gdzie szukać informacji?
Zachęcam do kontaktu z Zagranicznym Biurem Handlowym PAIH w Kolumbii, gdzie uzyskają Państwo aktualne i kompetentne odpowiedzi na swoje pytania.
Rynek kolumbijski zasługuje na uwagę, jednak aby w pełni wykorzystać jego potencjał, warto odrzucić krzywdzące stereotypy i – opierając się na rzetelnych informacjach oraz dostępnych wskazówkach – rozpocząć lub rozwinąć ekspansję eksportową bądź inwestycyjną.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
- Wszystko
- Aktualności (3)
- Wiedza (6)
- Kalendarz (14)
-
Wydarzenie
Targi Belleza y Salud 2025 – rozwój rynku kosmetycznego w Ameryce Łacińskie…
PAIH zaprasza na webinarium dot. rozwój rynku kosmetycznego w Ameryce Łacińskiej, które odbędzie się…
ArtykułNowe zasady rejestracji znaku w Kolumbii
W styczniu weszło w życie prawo modyfikujące zasady zgłaszania koloru jako elementu znaku towarowego
-
Artykuł
Wykorzystana szansa, czyli sukces polskich jabłek w Kolumbii
W zeszłym roku z Polski do Kolumbii wyeksportowano blisko 5000 ton jabłek
-
Artykuł
Nowe zasady rejestracji znaku w Kolumbii
W styczniu weszło w życie prawo modyfikujące zasady zgłaszania koloru jako elementu znaku towarowego
ArtykułEksport do Kolumbii
Kolumbia to czwarta co do wielkości gospodarka Ameryki Łacińskiej. Przez wiele lat była liderem wzro…
-
Wydarzenie
Targi Belleza y Salud 2025 – rozwój rynku kosmetycznego w Ameryce Łacińskie…
PAIH zaprasza na webinarium dot. rozwój rynku kosmetycznego w Ameryce Łacińskiej, które odbędzie się…
WydarzenieStoisko PAIH na Belleza y Salud 2025 w Bogocie
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska narodowego na targach beauty – Belleza y Salud 2025 w Bogoci…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.