08.03.2024
Kierunek – Wietnam, szansa dla polskiego eksportera
Ten rynek konsumentów coraz bardziej otwiera się na świat. Wietnam ma umowę FTA – o wolnym handlu z krajami ASEAN oraz Stanami Zjednoczonymi, ale przede wszystkim przystąpił do RCEP, czyli największego handlowego bloku na świecie, odpowiadającego za ponad 30% globalnego PKB.
W sierpniu 2022 roku Wietnam podpisał również umowę o wolnym handlu z Unią Europejską. Tym samym umożliwiając stymulowanie szybkiego wzrostu gospodarczego dla rynków z ponad 550 milionami ludzi. Umowa znosi cła i wiele biurokratycznych przeszkód, a także zapewnia ochronę inwestycji, co jest niezwykle istotne dla podejmowania finansowych decyzji przedsiębiorców.
Już teraz, w ramach EVTA, zniesiono lub zredukowano cła na ponad 99 proc. produktów. Do 2029 roku znikną niemal wszystkie.
Polski eksport do Wietnamu w roku 2023
Rok 2023, to kolejny, bardzo udany dla polskich eksporterów towarów do Wietnamu. Eksport wzrósł o 19,5 % w porównaniu z rokiem 2022.
Ten kierunek do Azji Południowo-Wschodniej systematycznie rośnie już od 2018 roku (2,86 mln EUR), mocno przyspieszając w roku 2021 – do 349 mln EUR, a w roku 2022 osiągając poziom ponad 462 mln EUR.
Sukces ekspansji polskiego eksportu towarów do Wietnamu w roku 2023 to sprzedaż towarów o wartości 581,67 mln USD.
Towary o największej dynamice wzrostu eksportu w porównaniu z rokiem 2022
Największy wzrost eksportu – o 199% odnotowały filety rybne i pozostałe mięso ryb ( w tym mielone), świeże, chłodzone lub mrożone.
O 141% wzrósł eksport jadalnych podrobów z bydła, świń, owiec, kóz, koni, osłów, mułów i osłomułów (świeże, chłodzone lub mrożone).
Jelita, pęcherze i żołądki zwierząt (z wyjątkiem ryb), całe lub w kawałkach, świeże, chłodzone, zamrożone, solone, w solance, suszone lub wędzone to wzrost o 56%.
Eksport maszyn i urządzeń mechanicznych do wykonywania funkcji specjalnych, wzrósł o 47%.
Mleko i śmietana, nieskoncentrowane ani niezawierające dodatku cukru lub innego środka słodzącego – wzrost o 44%.
O 43% wzrósł eksport papieru i tektury z odzysku.
O 38% mięso i jadalne podroby mięsne z drobiu (świeże, chłodzone lub mrożone).
Szanse ekspansji dla polskich eksporterów
Warto podkreślić, że rynek wietnamski to ponad 98 mln konsumentów, z przyrostem naturalnym na poziomie 1%, co oznacza, że każdego roku przybywa ok. 1 mln nowych potencjalnych nabywców polskich produktów.
Dla polskiego przedsiębiorcy i eksportera towarów do Wietnamu, ważne będzie zniesienie w 2024 roku opłat celnych na wołowinę i na produkty mleczarskie w całości. Z tego samego powodu od roku 2026 będzie miał szanse wzrosnąć eksport wyrobów spirytusowych i win. W 2028 będą zniesione cła na przetwory spożywcze, w tym nasze dżemy, konfitury owocowe i soki.
Dlatego już teraz każdy polski przedsiębiorca , który jeszcze nie eksportuje swoich produktów do Wietnamu a bierze to pod uwagę, powinien rozpocząć na szerszą skalę rozpoznanie tego bardzo perspektywicznego rynku. Pomoc i wsparcie może uzyskać w biurze handlowym PAIH w Wietnamie.
Zapraszamy do kontaktu przez Polską Agencją Inwestycji i Handlu S.A. Z przyjemnością pomożemy w planach rozwojowych Państwa przedsiębiorstwa. Formularz kontaktowy PAIH
Wietnam – charakterystyka tutaj
Wietnam – gospodarka tutaj
Wietnam – kultura biznesu tutaj
Źródło: Export Inteligence, GUS
- Wszystko
- Aktualności (558)
- Wiedza (258)
- Kalendarz (950)
- Centrum Wsparcia (319)
-
Artykuł
Lody kolejnym polskim hitem eksportowym
Polska na 4. miejscu największych eksporterów lodów na świecie
Artykuł100 mln złotych na „Promocję marki innowacyjnych MŚP”
Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski od 28 maja 2024 r.
-
Artykuł
Lody kolejnym polskim hitem eksportowym
Polska na 4. miejscu największych eksporterów lodów na świecie
Artykuł100 mln złotych na „Promocję marki innowacyjnych MŚP”
Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski od 28 maja 2024 r.
-
Artykuł
Transformacja sektora energetycznego w Polsce po przystąpieniu do UE
W latach 2004-2024 Polska otrzymała 55 miliardów PLN na cele energetyczne
ArtykułABC eksportera na rynku tajlandzkim
Jak polskie produkty rolno-spożywcze mogą podbić rynek Tajlandii?
-
Wydarzenie
Fundusze z WFR. Prorozwojowe wsparcie regionu
WFR zaprasza na webinar „Fundusze z WFR. Prorozwojowe wsparcie regionu”, które odbędzie się 14 maja …
WydarzenieMisja handlowa PAIH do Tunezji – FITA 2024
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w misji gospodarczej do Tunezji towarzyszącej…
-
Oferta wsparcia
Ster na eksport
Głównym celem projektu „Ster na eksport” jest wzmocnienie potencjału eksportowego firm
Oferta wsparciaRegionalne Biura Handlowe
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie polskich firm na wsparcie w ekspansji międzynarodowej Polska…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.