Konkurencyjność oferty – o co należy zadbać?
W tym dziale znajdziesz odpowiedź na pytania, jak wybrać rynek oraz dostosować produkt do wymogów eksportu, specyfiki rynku i wymogów klientów.

Co właściwie chciałbyś zaoferować na nowym rynku?
Eksport, podobnie jak każda działalność biznesowa, zaczyna się od postawienia sobie pytania o to, jaki produkt lub usługę chcemy sprzedawać – w tym wypadku poza granicami naszego kraju. Pierwsza myśl jest taka, że oczywiście będziemy oferować to samo, co w Polsce. Ale to nie jest takie oczywiste.
Wymagania klientów w poszczególnych krajach różnią się od siebie znacząco. Występują dodatkowe wymagania jakościowe, co może powodować konieczność istotnych modyfikacji. Poza tym wiele rynków stwarza możliwości eksportu produktów innych, niż mamy w ofercie w Polsce. Przykładowo rynki krajów graniczących z Polską na wschodzie, takie jak Białoruś czy Ukraina, są ze względu na stosunkowo niską siłę nabywczą szczególnie chłonnymi odbiorcami dóbr używanych, na przykład maszyn. Nawet jeśli w Polsce handlujemy wyłącznie towarami nowymi, warto w takiej sytuacji rozważyć włączenie do naszej oferty eksportowej towarów używanych – pozyskiwanych na przykład w rozliczeniu od klientów krajowych.
Inne bardziej rozwinięte gospodarczo rynki, na przykład zachodnie kraje Unii Europejskiej, mogą z kolei odbiegać od rynku krajowego. Mogą mieć wyższe wymagania jakościowe czy odmienne wymagania stylistyczne. W takiej sytuacji również powinniśmy dostosować naszą ofertę do lokalnych wymogów, co w efekcie doprowadzi nas do rozszerzenia naszej oferty.
W drugim kroku poruszymy cztery zagadnienia:
- konkurencyjność oferty
- ustalenie i rozpoznanie docelowego rynku eksportowego
- lokalną kulturę i preferencje klientów
- pozyskiwanie klientów
Przeczytaj poniżej o tym jak zadbać o konkurencyjność swojej oferty, a następnie przejdź dalej, aby przeczytać o pozostałych aspektach.
Zadbaj o konkurencyjność oferty
Nasz asortyment może być innymi słowy atrakcyjny dla odbiorcy dzięki wysokiej jakości, niskiej cenie albo faktowi, że wpisuje się w niszę rynkową, na której obecna jest tylko nasza firma albo niewielka liczba innych firm. By przekonać się, czy nasz produkt będzie konkurencyjny – i pod jakim względem – powinniśmy przyjrzeć się bliżej naszej konkurencji na rynku zagranicznym. Przy takiej analizie zaczynajmy od najprostszych metod, czyli przeglądu aktualnej oferty na wybranych rynkach zagranicznych.
W przypadku standardowych produktów i usług wystarczy przegląd przeprowadzony przez Internet. Najlepiej jest wprost dokonać zakupu konkurencyjnych produktów, aby bezpośrednio przekonać się o ich zaletach, wadach i cenie. Natomiast w przypadku dóbr o wyższym poziomie złożoności warto osobiście zapoznać się z aktualną ofertą konkurencji. Można to zrobić na przykład przy okazji targów i wystaw branżowych. Dzięki takiej analizie możemy podjąć decyzję, czy nasz produkt ma zalety i przewagi nad ofertą lokalnej konkurencji, i czy w związku z tym możemy zaoferować go w wyższej cenie. Jeśli rynek jest nasycony podobnymi towarami wyższej jakości, to poszukajmy przewagi cenowej lub jakości obsługi, czasu/kosztów dostawy itp.
Siła marki
Istotnym elementem związanym z konkurencyjnością naszego produktu lub usługi jest ich rozpoznawalność, czyli siła marki. Ma ona szczególne znaczenie w modelach konkurencji opartych o jakość i niszę. Musimy przygotować się na to, że budowanie pozytywnego wizerunku firmy na nowym rynku jest procesem długotrwałym. Sprzedaż i rozpoznawalność możemy rozwijać, wchodząc w alians z inną firmą albo dostarczając produkty do lokalnego dystrybutora. Dobrym sposobem jest też wykorzystanie potencjału lokalnych internetowych e-marketplace’ów.
Zarówno analizując istniejącą konkurencję, jak i zastanawiając się nad wzmocnieniem konkurencyjności własnych produktów i usług, warto zasięgnąć porady pracowników i partnerów biznesowych posiadających doświadczenie z danym rynkiem zagranicznym. Przedsiębiorców z taką wiedzą i spotkać możemy na targach i innych wydarzeniach branżowych. Możemy także skorzystać z usług instytucji wsparcia eksportu (na przykład izby gospodarcze, PAIH).
Pamiętajmy jednakże, że sam produkt lub usługa to tylko część oferty. Nie jest tajemnicą, że o zakupie decydują nie suche fakty i parametry, ale tzw. „doświadczenie”. Dlatego trzeba naszą ofertę postrzegać bardzo szeroko, obejmując opakowanie, cenę, wizerunek (w tym celowo tworzony np. w mediach społecznościowych), wartości firmy (np. ekologiczność, wspieranie potrzebujących) itp. Są to niezwykle ważne aspekty, którymi możemy wyróżnić się na nowym rynku. Możemy nawet zbudować inną markę o innych cechach niż w Polsce, czy rynkach, na które weszliśmy wcześniej. Warto takie warianty strategii marketingowej wziąć pod uwagę.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (873)
- Kalendarz (1659)
-
Wydarzenie
XVII Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Elblągu
Bezpłatne wydarzenia dla przedsiębiorców, wspierające wiedzę i możliwości nawiązania cennych kontakt…
WydarzenieBIZNES WIR w Osztynie
W programie m.in. jak świadomie budować trwałe relacje biznesowe, które przyniosą realne korzyści
-
Artykuł
Argentyna – spotkanie ws. przetargu na zakup wagonów kolejowych
Ambasada RP w Buenos Aires informuje, że polscy producenci wagonów kolejowych mają możliwość wzięcia…
ArtykułPrzewodnik nt. zamówień publicznych agencji Unii Europejskiej
Realizacja zamówień publicznych agencji unijnych stanowi dla polskich firm doskonałą okazję na rozwó…
-
Wydarzenie
Vietnam ICTComm 2024
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w targach Vietnam ICTComm 2024. Wydarzenie od…
WydarzenieWizyta studyjna do Peru
Krajowa Izba Gospodarcza organizuje wizytę studyjną polskich przedsiębiorców do Peru.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.