Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Rynki eksportowe – dowiedz się jak wybrać odpowiedni

Rynki eksportowe – dowiedz się jak wybrać odpowiedni

Zdecydowana część polskiego eksportu kierowana jest na dojrzałe rynki Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii, a w dalszej kolejności do krajów położonych w pobliżu naszej wschodniej granicy (na przykład do Rosji i na Ukrainę). Bliskość geograficzna i kulturowa to niewątpliwe atuty takich krajów, a liczne udogodnienia administracyjne w ramach unijnej wspólnoty istotnie obniżają bariery wejścia na nowe rynki. 

Jak wybrać rynek eksportowy by odnieść sukces? Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze rynku, by dopasować produkt do konsumentów? Poznaj zalety badania rynku. Dowiedz się jak pozyskiwać informacje o docelowym runku eksportowym. Zobacz, z jakich narzędzi i źródeł warto korzystać w celu weryfikacji kontrahentów.

obrazek dekoracyjny

Wybierając rynki eksportowe warto rozważyć również mniej oczywiste kierunki – Amerykę Północną, Kaukaz, Bliski Wschód, Azję Centralną, Afrykę i Daleki Wschód. W regionach tych, nierzadko gęsto zaludnionych, znajdują się rynki niżej rozwinięte i mniej zasobne niż europejskie. Za to są często rozwijające się w znacznie szybszym tempie od nich. Nasze produkty mogą na takich rynkach mieć wiele nieoczywistych przewag, np. sam fakt, że pochodzą z Europy. Wiele z tych szlaków jest wciąż nieprzetarta. To oznacza, że będzie nas czekało więcej pracy przy organizacji eksportu, ale dzięki tzw. przewadze pierwszeństwa wyższe mogą być także zyski ze sprzedaży – zwłaszcza, że wymagania klientów są tam zazwyczaj niższe niż na rynkach dojrzałych.

Jak szukać informacji o nowych rynkach?  Tematyczne portale internetowe pozwolą nam poznać podstawowe fakty o możliwościach biznesowych, kulturze i połączeniach logistycznych z potencjalnymi rynkami zbytu. Rynki eksportowe analizuje na przykład Trade MapWorld Business CultureAccess2Markets. Warto odwiedzić osobiście kluczowych potencjalnych odbiorców. Dzięki temu można poznać ich szczegółowe wymagania i nabrać głębszej wiedzy na temat warunków panujących na danym rynku.

Warto też zapoznać się z aktualnymi misjami, targami i wystawami handlowymi organizowanymi w kraju lub zagranicą. Informacje o takich wydarzeniach można uzyskać na portalu trade.gov.pl oraz w instytucjach wsparcia eksportu, np. w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowym Ośrodku Wspierania Rolnictwa (branża żywnościowa), w komórkach urzędów marszałkowskich odpowiedzialnych za promocję gospodarczą regionu, izbach gospodarczych i zrzeszeniach eksporterów. Polskie instytucje publiczne są bardzo aktywne w zakresie promocji gospodarczej i warto obserwować ich aktywność na bieżąco.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.