Tajlandia – rynek wart uwagi
03.10.2023
Tajlandia jest drugą co do wielkości gospodarką w ramach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) i jednym z głównych kierunków turystycznych na świecie. Jest to dynamiczny rynek napędzany przez konsumentów z rosnącymi dochodami rozporządzalnymi oraz licznych turystów. W kraju wzrasta popyt na importowaną żywność i napoje, co stwarza wiele możliwości potencjalnym eksporterom gotowym poważnie zainteresować się tym perspektywicznym rynkiem.
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2022/07/65598199_l-scaled.jpg)
Tajlandia, położona w sercu Azji Południowo-Wschodniej z bezpośrednim dostępem do bardzo ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie, tworzy naturalny szlak handlowy między krajami ASEAN a Chinami. Nowoczesna infrastruktura Tajlandii ma służyć społeczności biznesowej. W całym kraju budowane są nowe linie i drogi kolei dużych prędkości, co sprawia, że jest to centralnie położony węzeł obsługujący potrzeby finansowe, produkcyjne, turystyczne i usługowe regionu liczącego 650 mln mieszkańców.
Tajlandia w światowej czołówce – produkcja kauczuku i ryżu
Populacja Tajlandii w 2020 r. liczyła 69,8 mln mieszkańców, z czego 39 mln to osoby aktywne zawodowo. Rolnictwo, z 8-procentowym udziałem w PKB, w 2020 r. zatrudniało 31,2proc. aktywnej populacji (Bank Światowy, 2020). Kraj jest największym producentem kauczuku naturalnego na świecie i jednym z czołowych producentów i eksporterów ryżu; produkuje również cukier, maniok, kukurydzę, jutę, bawełnę i tytoń, ważną działalność stanowi także rybołówstwo. Sektor wytwórczy, który w 2020 r. zatrudniał 22,5 proc. ludności aktywnej zawodowo i odpowiadał za 33,4 proc. PKB (Bank Światowy, 2020), jest dobrze rozwinięty i zdywersyfikowany. Jednak to sektor usług, w tym usługi turystyczne i finansowe odgrywają coraz większą rolę w gospodarce kraju, wytwarzając w 2020 r. 58,6 proc. PKB i zatrudniając 46,3 proc. ludności aktywnej zawodowo (Bank Światowy, 2020).
Tajlandia jest jednym z wiodących światowych dostawców produktów rolnych z jednym z najbardziej zaawansowanych sektorów przetwórstwa spożywczego w Azji Południowo-Wschodniej. Dynamicznie rozwijająca się branża żywności i napojów znacząco przyczyniła się do rozwoju gospodarki kraju. Przemysł spożywczy jest trzecią co do wielkości gałęzią przemysłu, dostarczając około 1/5 PKB.
Wymiana handlowa między Polską a Tajlandią
Od wielu lat Polska odnotowuje ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Tajlandią. W 2020 r. nastąpił wzrost wartości eksportu artykułów rolno-spożywczych o 10 proc. w stosunku do 2019 r. – do wartości 18,1 mln euro. Wzrost ten był spowodowany większym niż przed rokiem eksportem produktów mlecznych (8,4 mln euro), ryb i przetworów (1,8 mln euro), produktów paszowych (1,7 mln euro), przetworów zbożowo-mącznych (1,5 mln euro) oraz skrobi (1,4 mln euro).
Potencjał importowy – szansa dla polskich przedsiębiorstw
Możliwości w tajlandzkim sektorze przetwórstwa spożywczego wciąż rosną. Krajowa sprzedaż przetworzonej żywności rośnie z powodu znacznej zmiany wzorców konsumpcji w kierunku artykułów spożywczych gotowych do spożycia, takich jak dania gotowe, ryż, makaron, pieczywo, napoje funkcjonalne i przekąski. Trend ten nasilił się zwłaszcza w okresie pandemii COVID-19. Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce ewoluuje również segment handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Oczekuje się, że sprzedaż artykułów spożywczych online będzie nadal rosła ze względu na urbanizację, zmieniający się styl życia klientów, pracę w domu i rosnącą grupę demograficzną zorientowaną na technologię. Ten wzrost zwiększa również popyt konsumentów na przetworzoną żywność importowaną.
Wzrost gospodarczy i urbanizacja Tajlandii w ciągu ostatnich kilku dekad przyczyniły się do wzrostu popytu wśród dobrze wykształconej populacji o średnich i wysokich dochodach na produkty świeże i przetworzone o wyższej wartości. Kwestie jakości i zdrowia, a nie cena, stają się kluczowymi czynnikami zakupu. Tajlandzcy konsumenci zwracają większą uwagę
na zdrową dietę i postrzegają Unię Europejską jako wiarygodnego, renomowanego dostawcę zdrowych produktów o czystych składach i wysokiej jakości.
Sektor handlu detalicznego
Importerzy żywności w Tajlandii nieustannie poszukują różnorodnych nowych produktów importowanych do zaoferowania sprzedawcom detalicznym. Działania promocyjne offline i online, punkty sprzedaży oraz rozdawanie próbek są ważnymi narzędziami promocji żywności i napojów na tajlandzkim rynku detalicznym. Sprawdza się także reklama realizowana za pośrednictwem mediów społecznościowych, gazet, radia, telewizji, rekomendacji celebrytów i blogerów.
W przypadku tajlandzkiego sektora handlu detalicznego za produkty z największym potencjałem importowym należy uznać następujące kategorie:
• przekąski;
• orzechy, świeże / suszone / przetworzone;
• owoce świeże/suszone (jabłka, gruszki, owoce miękkie – truskawki, czereśnie, maliny, borówki amerykańskie);
• produkty mleczne (mleko, śmietana , serwatka, ser, twaróg);
• łosoś (w tym filety);
• kawa, palona i ekstrakty;
• soki owocowe i warzywne;
• whisky, wina, wina musujące, piwo;
• owoce morza;
• mięso z indyka, wołowina i produkty z wołowiny;
• napoje mleczne i bezmleczne;
• zdrowe i funkcjonalne składniki żywności (rośliny strączkowe, białka roślinne, białka i aminokwasy, witaminy, minerały, prebiotyki i błonnik pokarmowy, probiotyki, kwasy omega-3 i 6 kwasów tłuszczowych, produkty organiczne, bezglutenowe itp.).
Kanały dystrybucji
Wybór kanałów dystrybucji i sprzedaży zależy w dużej mierze od rodzaju produktu i użytkownika końcowego, ale zasadniczo istnieją trzy kanały dystrybucji i sprzedaży:
• eksporter ▶ tajlandzki importer ▶ tajlandzki detalista ▶ tajlandzki użytkownik końcowy,
• eksporter ▶ tajlandzki importer ▶ tajlandzki hurtownik ▶ tajlandzki detalista ▶ tajlandzki użytkownik końcowy,
• eksporter ▶ tajlandzki detalista ▶ tajlandzki użytkownik końcowy.
Łatwo psujące się towary przechodzą zwykle przez pierwszy kanał, który jest najszybszy. W tym przypadku importerzy mają tendencję do jednoczesnego działania jako hurtownicy. Niepsujące się towary zwykle przechodzą przez drugi lub trzeci kanał. Drugi kanał wydaje się być najbardziej preferowany, zwłaszcza w przypadku produktów o niższych cenach, ponieważ w Tajlandii istnieje ponad 250 tys. (w większości małych) punktów sprzedaży detalicznej.
Współpraca z lokalnym agentem lub dystrybutorem to najskuteczniejszy sposób wejścia na rynek i dotarcia do potencjalnych tajlandzkich nabywców. Agent lub dystrybutor może ułatwić i przyspieszyć wejście na rynek dzięki swojej rozległej wiedzy rynkowej oraz ugruntowanym sieciom dystrybucji i relacjom z kluczowymi przedstawicielami biznesu i urzędnikami państwowymi.
Kluczowym aspektem kultury biznesowej w Tajlandii są relacje międzyludzkie, które napędzają rozwój biznesu i transakcje. Tajlandzcy agenci i dystrybutorzy są przyzwyczajeni do lokalnych praktyk biznesowych i wymagań, dzięki czemu są dobrze przygotowani do rozwijania i prowadzenia działalności na rynku. Zazwyczaj zajmują się także sprawami prawnymi, uzyskują wymagane pozwolenia na import, zarządzają odprawą celną i zajmują się inną logistyką dla zagranicznych kontrahentów. Miejscowi operatorzy lepiej rozumieją potrzeby lokalnych klientów i mogą zaproponować udoskonalenie produktu w celu lepszego dostosowania do potrzeb konsumentów.
Sektor przetwórstwa spożywczego
Przemysł spożywczy w Tajlandii z ponad 10 tys. fabryk przetwórstwa żywności i napojów jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Azji Południowo-Wschodniej. W 2019 r. wartość importu składników żywności do Tajlandii przekroczyła 2,73 mld USD. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na przetworzoną żywność tajlandzcy przetwórcy żywności muszą importować duże ilości składników żywności, które nie są dostępne lokalnie. Ponadto rosnący tajlandzki eksport produktów spożywczych zwiększa popyt na składniki żywności, a coraz więcej firm zwraca uwagę na jakość, a nie na koszt składników żywności.
W przypadku składników dla przetwórstwa za produkty z dużym potencjałem sprzedażowym należy uznać:
• zdrowe i funkcjonalne składniki żywności, w tym suszone owoce, orzechy, rośliny strączkowe, białka roślinne, białka i aminokwasy, witaminy, minerały, prebiotyki i błonnik pokarmowy, probiotyki, karotenoidy, olejki eteryczne i kwasy omega- 3 i 6 kwasów tłuszczowych, a także na produkty organiczne, bezglutenowe, roślinne i wzbogacone w białko;
• składniki piekarnicze (zarówno premium, jak i masowe), w tym mąka pszenna, polepszacze do chleba, mieszanki ciasta, mleko i śmietana, masło, sery, suszone owoce, skrobia ziemniaczana, orzechy, nadzienia do ciast, cukier, barwniki i aromaty itp.;
• środki emulgujące, pieniące, stabilizujące i zagęszczające – stosowane w mrożonkach, produktach piekarniczych, lodach, mleku skondensowanym i wyrobach cukierniczych;
• barwniki i aromaty – stosowane w napojach bezalkoholowych, lodach i innych produktach mlecznych, produktach cukierniczych i piekarniczych, przekąskach, makaronach instant oraz szerokiej gamie przetworzonych mięs;
• słodziki stosowane w napojach bezalkoholowych i przemyśle cukierniczym – producenci napojów poszukują zamienników cukru, aby zminimalizować wysokość podatku akcyzowego;
• skoncentrowane soki owocowe – ze względu na rosnące zapotrzebowanie na nowe smaki;
• filety rybne na produkty przetworzone, mrożonki i produkty gotowe do spożycia;
• zamienniki tradycyjnych składników, takich jak składniki zapewniające wydłużony okres przydatności do spożycia bez sztucznych konserwantów w składzie oraz składniki odżywcze/funkcjonalne.
Kanały dystrybucji
Istnieją dwa główne kanały eksportu składników żywności do Tajlandii. Pierwszy kanał to importerzy, którzy posiadają własną sieć dystrybucji i/lub dystrybuują bezpośrednio do producentów, a drugi to przetwórcy żywności, którzy importują bezpośrednio z kraju pochodzenia. Jednak większość przetwórców nabywa składniki żywności za pośrednictwem importerów, aby uniknąć konieczności utrzymywania dużych zapasów.
Sektor turystyki i gastronomii
Tajlandia jest ważnym kierunkiem turystycznym; przy około 38 mln turystów rocznie jest 9. najczęściej odwiedzanym krajem na świecie i drugim najczęściej odwiedzanym krajem Azji po Chinach. Szacuje się, że średnio Tajlandia gości około 1 mln turystów w dowolnym momencie. Z krajów ASEAN i Chin przyjeżdża rocznie po nieco ponad 10 mln odwiedzających, z Europy – niecałe 7 mln, a Ameryki Północnej – nieco poniżej 2 mln.
Wysoce konkurencyjny sektor hotelowy, restauracyjny i instytucjonalnych usług gastronomicznych w Tajlandii składa się z około 150 tys. punktów sprzedaży. Sektor HoReCa intensywnie korzysta z importowanych produktów do przygotowywania żywności, dań gotowych do spożycia oraz usług cateringowych dla linii lotniczych i linii wycieczkowych.
W przypadku eksportu produktów na potrzeby tajlandzkiego HoReCa za najbardziej perspektywiczne należy uznać następujące kategorie:
• świeże i mrożone owoce morza: filety rybne, łosoś, halibut, dorsz itp.;
• produkty mleczne: sery, sery topione, serki śmietankowe, dipy;
• wyroby i składniki piekarnicze: mąka, herbatniki, mieszanki naleśnikowe, gofry, ciastka, muffinki, ciasta, lukier i polewy oraz ciasta francuskie;
• napoje: soki owocowe i warzywne, zdrowe napoje, ale także alkohole;
• czekolada i wyroby cukiernicze;
• suszone owoce i orzechy;
• żywność w puszkach: zupy, owoce i warzywa;
• przyprawy i dodatki do potraw: majonez, musztarda, pikle, różnego rodzaju sosy, syropy, ocet;
• świeże owoce: jabłka, czereśnie, jagody/borówki amerykańskie;
• dżemy, galaretki i pasty do smarowania.
Strategia wejścia na rynek
Dla eksportera najlepszą strategią wejścia z ofertą dla sektora usług turystycznych lub gastronomicznych jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z lokalnymi importerami. Hotele i kurorty zazwyczaj korzystają z usług importerów specjalizujących się w dostawach dla HoReCa. Restauracje, takie jak sieci fast foodów lub restauracje rodzinne, również zamawiają i kupują żywność od importerów lub dystrybutorów.
Katarzyna Szymańska, Departament Wsparcia Eksportu KOWR
Spis treściTable of contents
- Początek
- Tajlandia w światowej czołówce – produkcja kauczuku i ryżu
- Wymiana handlowa między Polską a Tajlandią
- Potencjał importowy – szansa dla polskich przedsiębiorstw
- Sektor handlu detalicznego
- Kanały dystrybucji
- Sektor przetwórstwa spożywczego
- Kanały dystrybucji
- Sektor turystyki i gastronomii
- Strategia wejścia na rynek
- Wszystko
- Aktualności (1)
- Kalendarz (7)
- Centrum Wsparcia (1)
-
Oferta wsparcia
Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
WydarzenieMedlab Asia 2024
Medlab Asia 2024 to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie ASEAN. Targi są wyjątkową…
-
Wydarzenie
Medlab Asia 2024
Medlab Asia 2024 to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie ASEAN. Targi są wyjątkową…
WydarzenieMedlab Asia 2024
Targi Medlab Asia i Asia Health są bramą do dynamicznego sektora laboratoriów medycznych i opieki zd…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.