Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Tajlandia – rynek wart uwagi
Artykuł

Tajlandia – rynek wart uwagi

Tajlandia jest drugą co do wielkości gospodarką w ramach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) i jednym z głównych kierunków turystycznych na świecie. Jest to dynamiczny rynek napędzany przez konsumentów z rosnącymi dochodami rozporządzalnymi oraz licznych turystów. W kraju wzrasta popyt na importowaną żywność i napoje, co stwarza wiele możliwości potencjalnym eksporterom gotowym poważnie zainteresować się tym perspektywicznym rynkiem.

Tajlandia, położona w sercu Azji Południowo-Wschodniej z bezpośrednim dostępem do bardzo ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie, tworzy naturalny szlak handlowy między krajami ASEAN a Chinami. Nowoczesna infrastruktura Tajlandii ma służyć społeczności biznesowej. W całym kraju budowane są nowe linie i drogi kolei dużych prędkości, co sprawia, że jest to centralnie położony węzeł obsługujący potrzeby finansowe, produkcyjne, turystyczne i usługowe regionu liczącego 650 mln mieszkańców.

Tajlandia w światowej czołówce – produkcja kauczuku i ryżu

Populacja Tajlandii w 2020 r. liczyła 69,8 mln mieszkańców, z czego 39 mln to osoby aktywne zawodowo. Rolnictwo, z 8-procentowym udziałem w PKB, w 2020 r. zatrudniało 31,2proc. aktywnej populacji (Bank Światowy, 2020). Kraj jest największym producentem kauczuku naturalnego na świecie i jednym z czołowych producentów i eksporterów ryżu; produkuje również cukier, maniok, kukurydzę, jutę, bawełnę i tytoń, ważną działalność stanowi także rybołówstwo. Sektor wytwórczy, który w 2020 r. zatrudniał 22,5 proc. ludności aktywnej zawodowo i odpowiadał za 33,4 proc. PKB (Bank Światowy, 2020), jest dobrze rozwinięty i zdywersyfikowany. Jednak to sektor usług, w tym usługi turystyczne i finansowe odgrywają coraz większą rolę w gospodarce kraju, wytwarzając w 2020 r. 58,6 proc. PKB i zatrudniając 46,3 proc. ludności aktywnej zawodowo (Bank Światowy, 2020).

Tajlandia jest jednym z wiodących światowych dostawców produktów rolnych z jednym z najbardziej zaawansowanych sektorów przetwórstwa spożywczego w Azji Południowo-Wschodniej. Dynamicznie rozwijająca się branża żywności i napojów znacząco przyczyniła się do rozwoju gospodarki kraju. Przemysł spożywczy jest trzecią co do wielkości gałęzią przemysłu, dostarczając około 1/5 PKB.

Wymiana handlowa między Polską a Tajlandią

Od wielu lat Polska odnotowuje ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Tajlandią. W 2020 r. nastąpił wzrost wartości eksportu artykułów rolno-spożywczych o 10 proc. w stosunku do 2019 r. – do wartości 18,1 mln euro. Wzrost ten był spowodowany większym niż przed rokiem eksportem produktów mlecznych (8,4 mln euro), ryb i przetworów (1,8 mln euro), produktów paszowych (1,7 mln euro), przetworów zbożowo-mącznych (1,5 mln euro) oraz skrobi (1,4 mln euro).

Potencjał importowy – szansa dla polskich przedsiębiorstw

Możliwości w tajlandzkim sektorze przetwórstwa spożywczego wciąż rosną. Krajowa sprzedaż przetworzonej żywności rośnie z powodu znacznej zmiany wzorców konsumpcji w kierunku artykułów spożywczych gotowych do spożycia, takich jak dania gotowe, ryż, makaron, pieczywo, napoje funkcjonalne i przekąski. Trend ten nasilił się zwłaszcza w okresie pandemii COVID-19. Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce ewoluuje również segment handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Oczekuje się, że sprzedaż artykułów spożywczych online będzie nadal rosła ze względu na urbanizację, zmieniający się styl życia klientów, pracę w domu i rosnącą grupę demograficzną zorientowaną na technologię. Ten wzrost zwiększa również popyt konsumentów na przetworzoną żywność importowaną.

Wzrost gospodarczy i urbanizacja Tajlandii w ciągu ostatnich kilku dekad przyczyniły się do wzrostu popytu wśród dobrze wykształconej populacji o średnich i wysokich dochodach na produkty świeże i przetworzone o wyższej wartości. Kwestie jakości i zdrowia, a nie cena, stają się kluczowymi czynnikami zakupu. Tajlandzcy konsumenci zwracają większą uwagę
na zdrową dietę i postrzegają Unię Europejską jako wiarygodnego, renomowanego dostawcę zdrowych produktów o czystych składach i wysokiej jakości.

Sektor handlu detalicznego

Importerzy żywności w Tajlandii nieustannie poszukują różnorodnych nowych produktów importowanych do zaoferowania sprzedawcom detalicznym. Działania promocyjne offline i online, punkty sprzedaży oraz rozdawanie próbek są ważnymi narzędziami promocji żywności i napojów na tajlandzkim rynku detalicznym. Sprawdza się także reklama realizowana za pośrednictwem mediów społecznościowych, gazet, radia, telewizji, rekomendacji celebrytów i blogerów.

W przypadku tajlandzkiego sektora handlu detalicznego za produkty z największym potencjałem importowym należy uznać następujące kategorie:

• przekąski;
• orzechy, świeże / suszone / przetworzone;
• owoce świeże/suszone (jabłka, gruszki, owoce miękkie – truskawki, czereśnie, maliny, borówki amerykańskie);
• produkty mleczne (mleko, śmietana , serwatka, ser, twaróg);
• łosoś (w tym filety);
• kawa, palona i ekstrakty;
• soki owocowe i warzywne;
• whisky, wina, wina musujące, piwo;
• owoce morza;
• mięso z indyka, wołowina i produkty z wołowiny;
• napoje mleczne i bezmleczne;
• zdrowe i funkcjonalne składniki żywności (rośliny strączkowe, białka roślinne, białka i aminokwasy, witaminy, minerały, prebiotyki i błonnik pokarmowy, probiotyki, kwasy omega-3 i 6 kwasów tłuszczowych, produkty organiczne, bezglutenowe itp.).

Kanały dystrybucji

Wybór kanałów dystrybucji i sprzedaży zależy w dużej mierze od rodzaju produktu i użytkownika końcowego, ale zasadniczo istnieją trzy kanały dystrybucji i sprzedaży:

• eksporter ▶ tajlandzki importer ▶ tajlandzki detalista ▶ tajlandzki użytkownik końcowy,
• eksporter ▶ tajlandzki importer ▶ tajlandzki hurtownik ▶ tajlandzki detalista ▶ tajlandzki użytkownik końcowy,
• eksporter ▶ tajlandzki detalista ▶ tajlandzki użytkownik końcowy.

Łatwo psujące się towary przechodzą zwykle przez pierwszy kanał, który jest najszybszy. W tym przypadku importerzy mają tendencję do jednoczesnego działania jako hurtownicy. Niepsujące się towary zwykle przechodzą przez drugi lub trzeci kanał. Drugi kanał wydaje się być najbardziej preferowany, zwłaszcza w przypadku produktów o niższych cenach, ponieważ w Tajlandii istnieje ponad 250 tys. (w większości małych) punktów sprzedaży detalicznej.

Współpraca z lokalnym agentem lub dystrybutorem to najskuteczniejszy sposób wejścia na rynek i dotarcia do potencjalnych tajlandzkich nabywców. Agent lub dystrybutor może ułatwić i przyspieszyć wejście na rynek dzięki swojej rozległej wiedzy rynkowej oraz ugruntowanym sieciom dystrybucji i relacjom z kluczowymi przedstawicielami biznesu i urzędnikami państwowymi.

Kluczowym aspektem kultury biznesowej w Tajlandii są relacje międzyludzkie, które napędzają rozwój biznesu i transakcje. Tajlandzcy agenci i dystrybutorzy są przyzwyczajeni do lokalnych praktyk biznesowych i wymagań, dzięki czemu są dobrze przygotowani do rozwijania i prowadzenia działalności na rynku. Zazwyczaj zajmują się także sprawami prawnymi, uzyskują wymagane pozwolenia na import, zarządzają odprawą celną i zajmują się inną logistyką dla zagranicznych kontrahentów. Miejscowi operatorzy lepiej rozumieją potrzeby lokalnych klientów i mogą zaproponować udoskonalenie produktu w celu lepszego dostosowania do potrzeb konsumentów.

Sektor przetwórstwa spożywczego

Przemysł spożywczy w Tajlandii z ponad 10 tys. fabryk przetwórstwa żywności i napojów jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Azji Południowo-Wschodniej. W 2019 r. wartość importu składników żywności do Tajlandii przekroczyła 2,73 mld USD. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na przetworzoną żywność tajlandzcy przetwórcy żywności muszą importować duże ilości składników żywności, które nie są dostępne lokalnie. Ponadto rosnący tajlandzki eksport produktów spożywczych zwiększa popyt na składniki żywności, a coraz więcej firm zwraca uwagę na jakość, a nie na koszt składników żywności.

W przypadku składników dla przetwórstwa za produkty z dużym potencjałem sprzedażowym należy uznać:

• zdrowe i funkcjonalne składniki żywności, w tym suszone owoce, orzechy, rośliny strączkowe, białka roślinne, białka i aminokwasy, witaminy, minerały, prebiotyki i błonnik pokarmowy, probiotyki, karotenoidy, olejki eteryczne i kwasy omega- 3 i 6 kwasów tłuszczowych, a także na produkty organiczne, bezglutenowe, roślinne i wzbogacone w białko;
• składniki piekarnicze (zarówno premium, jak i masowe), w tym mąka pszenna, polepszacze do chleba, mieszanki ciasta, mleko i śmietana, masło, sery, suszone owoce, skrobia ziemniaczana, orzechy, nadzienia do ciast, cukier, barwniki i aromaty itp.;
• środki emulgujące, pieniące, stabilizujące i zagęszczające – stosowane w mrożonkach, produktach piekarniczych, lodach, mleku skondensowanym i wyrobach cukierniczych;
• barwniki i aromaty – stosowane w napojach bezalkoholowych, lodach i innych produktach mlecznych, produktach cukierniczych i piekarniczych, przekąskach, makaronach instant oraz szerokiej gamie przetworzonych mięs;
• słodziki stosowane w napojach bezalkoholowych i przemyśle cukierniczym – producenci napojów poszukują zamienników cukru, aby zminimalizować wysokość podatku akcyzowego;
• skoncentrowane soki owocowe – ze względu na rosnące zapotrzebowanie na nowe smaki;
• filety rybne na produkty przetworzone, mrożonki i produkty gotowe do spożycia;
• zamienniki tradycyjnych składników, takich jak składniki zapewniające wydłużony okres przydatności do spożycia bez sztucznych konserwantów w składzie oraz składniki odżywcze/funkcjonalne.

Kanały dystrybucji

Istnieją dwa główne kanały eksportu składników żywności do Tajlandii. Pierwszy kanał to importerzy, którzy posiadają własną sieć dystrybucji i/lub dystrybuują bezpośrednio do producentów, a drugi to przetwórcy żywności, którzy importują bezpośrednio z kraju pochodzenia. Jednak większość przetwórców nabywa składniki żywności za pośrednictwem importerów, aby uniknąć konieczności utrzymywania dużych zapasów.

Sektor turystyki i gastronomii

Tajlandia jest ważnym kierunkiem turystycznym; przy około 38 mln turystów rocznie jest 9. najczęściej odwiedzanym krajem na świecie i drugim najczęściej odwiedzanym krajem Azji po Chinach. Szacuje się, że średnio Tajlandia gości około 1 mln turystów w dowolnym momencie. Z krajów ASEAN i Chin przyjeżdża rocznie po nieco ponad 10 mln odwiedzających, z Europy – niecałe 7 mln, a Ameryki Północnej – nieco poniżej 2 mln.

Wysoce konkurencyjny sektor hotelowy, restauracyjny i instytucjonalnych usług gastronomicznych w Tajlandii składa się z około 150 tys. punktów sprzedaży. Sektor HoReCa intensywnie korzysta z importowanych produktów do przygotowywania żywności, dań gotowych do spożycia oraz usług cateringowych dla linii lotniczych i linii wycieczkowych.

W przypadku eksportu produktów na potrzeby tajlandzkiego HoReCa za najbardziej perspektywiczne należy uznać następujące kategorie:

• świeże i mrożone owoce morza: filety rybne, łosoś, halibut, dorsz itp.;
• produkty mleczne: sery, sery topione, serki śmietankowe, dipy;
• wyroby i składniki piekarnicze: mąka, herbatniki, mieszanki naleśnikowe, gofry, ciastka, muffinki, ciasta, lukier i polewy oraz ciasta francuskie;
• napoje: soki owocowe i warzywne, zdrowe napoje, ale także alkohole;
• czekolada i wyroby cukiernicze;
• suszone owoce i orzechy;
• żywność w puszkach: zupy, owoce i warzywa;
• przyprawy i dodatki do potraw: majonez, musztarda, pikle, różnego rodzaju sosy, syropy, ocet;
• świeże owoce: jabłka, czereśnie, jagody/borówki amerykańskie;
• dżemy, galaretki i pasty do smarowania.

Strategia wejścia na rynek

Dla eksportera najlepszą strategią wejścia z ofertą dla sektora usług turystycznych lub gastronomicznych jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z lokalnymi importerami. Hotele i kurorty zazwyczaj korzystają z usług importerów specjalizujących się w dostawach dla HoReCa. Restauracje, takie jak sieci fast foodów lub restauracje rodzinne, również zamawiają i kupują żywność od importerów lub dystrybutorów.

Katarzyna Szymańska, Departament Wsparcia Eksportu KOWR

  • Wszystko
  • Aktualności (1)
  • Kalendarz (6)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.