Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Międzynarodowy charakter transportu intermodalnego

Międzynarodowy charakter transportu intermodalnego

Wzrost wolumenu handlu internetowego w okresie pandemii i tuż po przyczynił się pośrednio do rozwoju portów intermodalnych. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego pandemia wyeksponowała mocne strony transportu intermodalnego, który “jest w stanie przewieźć duże ilości towarów na duże odległości po stałych i kontrolowanych trasach, przy wykorzystaniu ograniczonego i łatwo kontrolowanego personelu”.

Aby nadążyć z rozładunkiem, załadunkiem i magazynowaniem towarów wysyłanych w setkach tysięcy kontenerów z najdalszych zakątków świata, praca fizyczna ludzkich rąk musiała zostać zastąpiona automatyzacją. Od złożonych procesów logistycznych, monitoringu towarów w czasie rzeczywistym, obsługi listów przewozowych generowanych do transportu, aż po zwykłe otwarcie bramy wjazdowej, każda czynność i zadanie, które w istotny sposób mogą wpłynąć na skrócenie czasu obsługi kontenerów, są tematem ścisłej współpracy między branżystami a inżynierami oprogramowania, automatyki i innych rozwiązań technologicznych. 

Zwiększenie przepustowości w krótszym czasie

Dążeniem współpracy na styku dyscyplin niezmiennie jest zwiększenie przepustowości kontenerowej w intermodalnych węzłach kolejowo-drogowych i magazynowych możliwości portów, przy jednoczesnym zmniejszeniu kongestii i czasu potrzebnego do realizacji zamówienia. Jak podaje trans.info w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. korytarzami Nowego Jedwabnego Szlaku przetransportowano 336,5 tys. TEU, co stanowi 50 proc. wzrost w stosunku do pierwszego półrocza roku 2020. Wzrost cen frachtu i atrakcyjności transportu kolejowego zarazem wymusiły rozwój transportu intermodalnego w obszarze wschodniej magistrali i portu w Małaszewiczach. Nie przerywając codziennej pracy została zrealizowana inwestycja polegająca na modernizacji i rozbudowie największego w Europie suchego portu o kolejne terminale, fronty ładunkowe, place odstawcze, drogi komunikacyjne i obiekty towarzyszące, np. parkingi. W efekcie prac budowlanych przepustowość wzrosła o prawie 15 proc., a możliwości składowania towarów zwiększyły się o 30 proc. Obecnie terminal może obsłużyć 60 tysięcy kontenerów rocznie. W pełni wykorzystując moce przerobowe kolejowego przejścia granicznego, port w Małaszewiczach osiągnął poziom krytyczny dla płynności ruchu kolejowego.

Inwestycja w cieniu wojny

Planowana kolejna mega-inwestycja – Park Logistyczny Małaszewicze, która ma pochłonąć ok. 3,2 mld złotych, realizowana będzie w cieniu wojny w Ukrainie i kontrowersji wokół słuszności finansowania tego projektu ze środków unijnych, do których dostępu Unia Europejska inwestorowi Cargotor nie przyznała, mimo wysokiej oceny merytorycznej złożonego wniosku. 

Niepewność tej inwestycji może zniechęcić firmy do udziału w przetargu. Na pewno jednak nie musi oznaczać stagnacji dla polskich przedsiębiorców oferujących produkty i usługi dla branży kolejowej w szczególności, a logistyki i spedycji w ogóle. Dynamicznie rozwijające się rynki azjatyckie i otwarte na międzynarodową współpracę wschodzące gospodarki Europy Południowo-Wschodniej i Bałkanów w ramach rządowych programów rozwoju sieci kolejowej prowadzą szereg inwestycji infrastrukturalnych. Przykładem takiej gospodarki jest Indonezja, która w ramach programu „Narodowy Plan Rozwoju Kolei do 2030 roku” dokona odnowy starych oraz budowy nowych tras kolejowych. W ramach porozumienia o współpracę MoU, podpisanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu, Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei oraz Indonezyjską Asocjację Kolejową (MASKA) w r. 2021, przedsiębiorcy z Polski mogą liczyć na wsparcie merytoryczne dla swoich projektów. 

Polska myśl technologiczna – cenny towar eksportowy

Doświadczenie polskich firm w obsłudze portów jak ten znajdujący się na trasie NJS w Małaszewiczach, do którego rocznie trafia 90% jednostek kontenerowych wysyłanych z Chin do Europy Zachodniej, pomoże w szybszym i bardziej skutecznym rozwoju przepustowości infrastruktury drogowej w innych krajach. Polska myśl technologiczna w zakresie automatyzacji portów i cyfryzacji usług dla kolei może stać się cennym towarem eksportowym dla bałkańskich krajów takich, jak Bułgaria. W ramach Krajowego Programu Odbudowy bułgarskie Ministerstwo Transportu i Łączności otrzyma 6,5 mld euro na inwestycje w obszarze transportu kolejowego

PAIH na linii wsparcia

Zagraniczne Biura Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji Handlu mają swoje siedziby w Dżakarcie oraz Sofii. Konsultanci PAIH oferują ekspertyzę, doświadczenie oraz dostęp do bazy informacji z pierwszej ręki o danym rynku. Przedsiębiorcy zainteresowani ekspansją na rynki zagraniczne mogą liczyć na wsparcie ekspertów branżowych PAIH na miejscu w Polsce oraz kierowników ZBH za granicą.

Załączniki

Transport-intermodalny_Automatyzacja-technologia-infrastruktura-i-tabor

Transport-intermodalny_Automatyzacja-technologia-infrastruktura-i-tabor.pdf

PDF (16,93MB)

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.