Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Czy handel internetowy jest ekologiczny?

Czy handel internetowy jest ekologiczny?

Handel internetowy w ostatnich latach przeszedł gigantyczną metamorfozę. Pandemia Covid-19 niejako wymusiła przejście z zakupami do sieci. Według raportu opublikowanego w tym roku przez agencję Gemius aż 77 proc. Polaków robi zakupy w sieci. Dla jakiej części z nich ekologia w e-commerce ma znaczenie? Czy handel internetowy jest bardziej ekologiczny?

Zrozumienie kwestii ekologicznych i uwzględnienie wymagań coraz szerszej rzeszy konsumentów, którzy coraz śmielej podejmują wątki środowiskowe, stawia przed biznesem nie lada wyzwanie. Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko to jedno z największych wyzwań, przed którym stoi ludzkość. W badaniu przeprowadzonym przez Mobile Institute ponad 85 proc. badanych zauważa zagrożenia dla środowiska związane z handlem internetowym.

Co zatem należy zrobić, by firma działająca w sieci była postrzegana jako przyjazna środowisku?

Handel internetowy – jakich opakowań używać?

Bez wątpienia słabym punktem polskiego e-commerce są opakowania. Okazuje się, że 35 proc. konsumentów zwraca uwagę na to, w jaki sposób pakowane są produkty. Największą bolączką jest wykorzystanie opakowań z tworzyw sztucznych, stosunek wielkości paczki do wymiarów produktu oraz stosowanie zbyt dużej ilości wypełniaczy. Według badań naukowców z MIT Real Estate Innovation Lab większym „trucicielem” w handlu internetowym nie jest tzw. ostatnia mila lecz opakowania – generują 45 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych e-commerce.

Ekologiczne opakowania powinny być stosowane w każdej firmie, która pragnie budować swój wizerunek jako przedsiębiorstwa przyjaznego środowisku. Jednym z powodów, dla których Amazon UK zrezygnował z pakowania zamówień w jednorazowe plastikowe torby i przestawił się na dostawy z papieru i tektury nadającej się do recyklingu była presja ze strony klientów, nakierowana na większą przyjazność dla środowiska.

Jak zwiększyć ekologiczność opakowań?

  • wyeliminuj lub ogranicz stosowanie materiałów nieulegających biodegradacji, takich jak tworzywa sztuczne lub pianki;
  • stosuj opakowania produkowane w sposób odpowiedzialny, pochłaniający jak najmniejszą ilość zasobów naturalnych;
  • wybierz odpowiedni rozmiar opakowania;
  • poinformuj klientów o możliwości wyboru zrównoważonych opakowań lub ich zwrotu oraz recyklingu.

Eko-dostawy w handlu internetowym

Dostawa towarów to – obok opakowań – kolejny obszar ekologicznego e-commerce, w ramach którego konsumenci są gotowi pójść na rękę sprzedającym. Niemal co czwarty Polak zgadza się poczekać dłużej na zamówienie, jeśli dzięki temu zostanie ograniczony ślad węglowy. Coraz więcej kupujących w internecie wybiera dostawę do paczkomatu. Jest to rozwiązanie najbardziej ekologiczne, gdyż paczki odbierane są przy okazji, nie generując dodatkowego śladu węglowego. Firma InPost, dzięki autorskiemu kalkulatorowi śladu węglowego, obliczyła, że przy 11 tys. istniejących paczkomatów, rocznie oszczędza 154 tys. ton CO2 wobec tradycyjnej dostawy do domu.

Jak ekologicznie zoptymalizować dostawę?

  • daj klientowi opcję odbioru osobistego;
  • umożliw konsolidację zamówień i ustal cenę minimalną dla bezpłatnej przesyłki;
  • nawiąż współpracę z firmami logistycznymi i transportowymi, które angażują się w działania ograniczające szkodliwy wpływ na środowisko;
  • zapewnij klientom możliwość wyboru pomiędzy kurierem a dostawą do paczkomatu lub dedykowanego punktu odbioru.

Polityka zwrotów w sklepie internetowym

Aż 39 proc. konsumentów zdaje sobie sprawę z tego, że zwroty w handlu internetowym odbijają się negatywnie na środowisku. A zwracamy naprawdę dużo, bo z każdym rokiem coraz więcej kupujemy w sieci. Ponad połowa klientów choć raz dokonała zwrotu towaru. Co drugi ankietowany w grupie wiekowej od 14 do 29 lat przyznaje, że zamawia rzeczy z zamiarem ich odesłania. Największa skala zwrotów dotyka oczywiście branżę modową.

We Francji przełomową decyzją było wprowadzenie w tym roku nowej ustawy antyodpadowej, zakazującej firmom niszczenia niesprzedanych lub zwróconych towarów. Ustawa, która zawiera łącznie 130 artykułów, zabrania palenia lub wyrzucania m.in. towarów luksusowych i designerskich marek odzieżowych. Takie rozwiązanie praktykowały luksusowe domy modowe, które w obawie przed uszczerbkiem wizerunku nie decydowały się na ponownie umieszczenie zwróconych produktów na półkach.

Co zrobić, by zwroty towarów były bardziej eko?

  • opracuj sensowną politykę zwrotów, która wyraźnie informuje, że wspierasz odpowiedzialne i ekologiczne zakupy;
  • edukuj klientów w kwestii konsekwencji nieograniczonych zwrotów;
  • obniż cenę produktu w opcji bezzwrotnej lub daj klientowi opcję wyboru: możliwość zwrotu lub jej brak w zamian za zniżkę;
  • zadbaj o szczegółowe i wyczerpujące opisy produktów oraz zdjęcia obrazujące produkty.

Cyfrowa dokumentacja

Ekologiczny e-sklep nie używa papieru do prowadzenia dokumentacji. Wszelkie faktury, dowody zakupu, formularze zwrotu przesyłane są w formie elektronicznej.

Wpływ aktów prawnych na handel internetowy

Na terenie Unii Europejskiej rocznie generowanych jest 26 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych. Od 2021 r. obowiązuje dyrektywa Komisji Europejskiej o zakazie stosowania jednorazowego plastiku. Natomiast do 2030 r. wszystkie produkty z tego tworzywa mają być recyklingowane. Nie ma wątpliwości, że tego rodzaju akty prawne wpłyną także na rozwój eko e-commerce. A dla biznesów w tym segmencie bycie eko może być determinantem przetrwania i osiągnięcia przewagi nad konkurencją.

Źródła:

  • Santander Consumer Bank, raport Polacy na e-zakupach 2021
  • Mobile Institute, raport Green Generation 2021
  • Gemius, raport E-commerce w Polsce 2022
  • Wszystko
  • Aktualności (2)
  • Wiedza (52)
  • Kalendarz (3)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.