Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border
Temat

E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border

e-commerce

Badania pokazują, że polscy przedsiębiorcy borykają się z problemami związanymi z rozszerzeniem działalności e-commerce poza granicę kraju. Dla początkujących graczy na rynku międzynarodowym główną barierą są problemy natury strategicznej, dla doświadczonych są to problemy natury operacyjnej.

W poniższym artykule przedstawimy najczęściej napotykane problemy podczas wejścia w cross-border e-commerce dla przedsiębiorców planujących rozszerzenie swojego biznesu na arenie międzynarodowej.


Omówienie badania „E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border”

Badanie Strix® zidentyfikowało kilka sfer, które są głównymi przeszkodami dla przedsiębiorców. Bariery te znacznie różnią się pomiędzy firmami, które mają już doświadczenie w cross-border, a tymi, które jeszcze nie rozpoczęły międzynarodowej ekspansji.

Przeprowadziliśmy ankiety w ponad czterdziestu polskich firmach prowadzących sprzedaż online, pytając o ich doświadczenia z transgranicznym handlem elektronicznym. Zapytaliśmy o różne aspekty rozwoju cross-border w Polsce i rozpoczynania sprzedaży internetowej za granicą w ostatnich 12 miesiącach. Z analizy danych powstaje obraz potencjału rozwojowego polskich firm, ale również panoramy wyzwań i problemów, przed którymi stają przedsiębiorcy jesienią 2022. W naszej grupie ankietowanych znaleźli się e-commerce managerowie z firm z dominującym polskim kapitałem bądź zarejestrowanych i prowadzących działalność na terenie RP. Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI, w sierpniu 2022.

Strix®

Pomimo dynamicznego wzrostu wartości rynku eCommerce w Polsce, ponad 70% firm nie podjęło jeszcze żadnych kroków związanych z rozpoczęciem sprzedaży online na rynkach zagranicznych. Jest to związane przede wszystkim z obawami natury formalno-prawnej, logistycznej, marketingowej (zwłaszcza w zakresie różnic językowych i kulturowych), a w przypadku dojrzałych firm i organizacji – obawą przed utratą atencji nad obecnym, wypracowywanym przez lata, modelem biznesowym. Natomiast zdecydowanie budujący jest fakt, że firmy, które zrobiły już pierwszy krok, zdobywając wiedzę oraz korzystając z dostępnych narzędzi i usług wspierających cross-border, prowadzą bardzo aktywną ekspansję na kolejne rynki zagraniczne, również poza EU. Potwierdzają to wyniki badania, które mówią, że 84% firm, które otworzyły się na nowe rynki online w minionym roku, są już aktywne na co najmniej 5 innych rynkach zagranicznych

Konrad Zach | Founder & CEO thinkhub.pl

Najczęstsze problemy dla cross-border e-commerce

  • Brak know-how
  • Lokalne wymagania
  • Logistyka
  • Punkt 1

    Niezrealizowany potencjał ze względu na brak informacji

    Przedsiębiorcy widzą szansę w rozwoju międzynarodowym, lecz nie mają wystarczającego know-how, aby skutecznie przeprowadzić wejście na nowe rynki. W szczególności problem ten dotyczy firm, które nie uruchomiły cross-borderowych działań. Brak wiedzy biznesowej nt. trendów, konkurencji, zachowań konsumenckich, mediów stanowi problem dla połowy badanych. O ile każdy przypadek jest unikatowy, to należy pamiętać, że istnieją sprawdzone szablony, które ułatwiają strategiczne przygotowanie firmy do ekspansji zagranicznej.

    Punkt 2

    Nowi gracze borykają się ze strategią

    Dla firm, które są obecne na rynku e-commerce, lecz nie prowadzą działalności cross-border, problemem jest strategiczne przygotowanie firmy do rozszerzenia działalności. Wiąże się to z ryzykiem oraz znacznymi wydatkami, lecz badania pokazują, że zrobienie pierwszego kroku prawie zawsze prowadzi do zyskania doświadczenia, które później przekłada się na bardzo dynamiczny rozwój.

    Punkt 3

    Wejście na pierwszy rynek prawie zawsze oznacza dalszy rozwój

    Tylko 10% polskich firm sprzedających online do co najmniej 5 krajów nie otworzyło nowego rynku w ostatnich 12 miesiącach. Znacznie prostsze jest uruchamianie procesów cross-border dla organizacji, które już mają w tym doświadczenie. Myśląc o rozwoju międzynarodowym, należy zauważyć nie tylko zyski finansowe ale również doświadczenie, które później prowadzi do dalszej ekspansji.

  • Punkt 1

    Komunikacja z nieznanym odbiorcą

    Wyzwaniem bywa często dostosowanie komunikatu reklamowego do lokalnych odbiorców. Brak znajomości środowiska kulturowego danego regionu może doprowadzić do przysłowiowego „wyrzucenia pieniędzy w błoto”, gdy próba wytworzenia marki na rynku docelowym nie przyniesie oczekiwanych efektów. To ryzyko da się zminimalizować, pamiętając o przeprowadzeniu własnego researchu przed rozpoczęciem działań.

    Punkt 2

    Budowanie marki za granicą

    Według badania firmy, które nie otwierały w ostatnich 12 miesiącach nowych rynków, wskazują na obawy dotyczące budowania marki za granicą. Paradoksalnie, firmy, które rozpoczęły już działalność crossborderową nie wskazywały tego problemu. Może świadczyć to o tym, że nieprecyzyjna wiedza o faktycznych wyzwaniach rynkowych blokuje dążenia do rozwoju międzynarodowego.

  • Punkt 1

    Logistyka głównym problemem

    Logistyka stanowi problem dla obydwu grup badanych: początkujących i praktykantów, lecz bardziej dotyka drugą grupę badawczą. 59% firm które uruchomiły cross-border wskazuje, że logistyka jest kluczowym problemem hamującym szybszy rozwój. Wśród firm bez cross-border, tylko 38% badanych wskazało logistykę jako kluczowy problem dla przedsiębiorstwa.

    Punkt 2

    Koszty obsługi hamują rozwój

    Głównym problemem są wysokie koszty obsługi zwrotów, wysyłek zagranicznych oraz magazynów (lokale, kadra).


Jak przygotować strategię rozwoju i ekspansji firmy cross-border?

Brak wiedzy biznesowej jest mankamentem wśród firm które nie otworzyły nowych rynków zagranicznych. Główne braki wiedzy dotyczą:

  1. Trendów
  2. Konkurencji
  3. Zachowań konsumenckich
  4. Mediów
  5. Strategii wejścia na nowy rynek
  6. Logistyki

W jaki sposób zidentyfikować potencjalne rynki? Czym kierować się podczas kluczowej dla przedsięwzięcia decyzji dotyczącej wyboru rynku? Jakie czynniki powinniśmy przeanalizować przy formułowaniu naszej strategii ekspansji? Odpowiedzi na te pytania, wraz ze szczegółowym opisem wybranych Europejskich rynków, dostępne są w artykule „Wybór rynku – jak rozwijać e-commerce za granicą?”.

Kwestie dotyczące organizacji logistyki, wraz z procesem wyboru platformy obsługi sklepu internetowego oraz zagadnień związanych z obsługą płatności w sposób najlepiej dostosowany do potrzeb i przyzwyczajeń klientów na danym rynku, dostępne są w artykule „Logistyka e-commerce – dostawy, magazynowanie, wysyłka”.

Informacje o tym, w jaki sposób wykorzystać kanały cyfrowe, przekazane zostały w podcaście we współpracy z założycielką i prezeską firmy Setup.pl.

W kolejnych artykułach opiszemy szczegółowo potencjalne rozwiązania najczęściej napotykanych problemów.

Zachęcamy do zapoznania się z resztą artykułów poświęconych Cyfrowemu Eksportowi.

Ponadto, jeżeli interesuje Cię tematyka tradycyjnego eksportu, zachęcamy do zapoznania się z ABC Eksportu na stronie PAIH.

  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.