Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Informacje praktyczne dla polskiego eksportera - Mongolia

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Redakcja MPiT | 2018-03-26 11:15:07
azja, mongolia, eksport, informacje praktyczne

Rząd Mongolii jest zaangażowany w promowanie atrakcyjnego środowiska dla inwestycji zagranicznych poprzez prowadzenie otwartej polityki, zapewnienie efektywności sektora publicznego i stabilizacji prawnej.

 

Dlaczego warto inwestować w Mongolii?

  • Przyjazne środowisko dla biznesu.
  • Szybki rozwój przemysłu i infrastruktury oraz wysoka jakość zaplecza technologicznego.
  • Państwo położone pomiędzy dwoma dużymi gospodarkami: Rosją i Chinami.
  • Młoda i wykształcona kadra pracownicza.
  • Prywatyzacja aktywów państwowych.
  • Gwarancje dla inwestorów.
  • Rozwój sektora IT i telekomunikacji.

 

Działania prowadzone w celu przyciągnięcia bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Mongolii:

  • Współpraca pomiędzy instytucjami rządowymi.
  • Realizacja programu społecznego w celu promowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
  • Dywersyfikacja sektorowa i geograficzna.
  • Zmniejszanie barier proceduralnych.
  • Stosowanie zachęt: finansowych, podatkowych i regulacyjnych.
  • Prowadzenie usług online (One stop online services).
  • Brak dyskryminacji zagranicznych inwestorów.
  • Szybki proces rejestracji nowego podmiotu gospodarczego.
  • Inwestorzy zagraniczni posiadają gwarancję, że ich własność nie ulegnie konfiskacie.
  • Ochrona własności intelektualnej.
  • Bezpłatna repatriacja zysków.
  • Możliwość wyboru sposobu rozstrzygania sporów.
  • Podatek stabilizacyjny.
  • Ułatwione procedury otrzymania wizy dla inwestorów zagranicznych i ich rodzin.

 

Perspektywiczne sektory gospodarki dla inwestycji zagranicznych:

  • Zasoby naturalne i mineralne
  • Rolnictwo organiczne
  • Odnawialne zasoby energii
  • Sektor bankowy i finansowy
  • Sektor przemysłowy
  • Usługi zdrowotne
  • Sektor turystyki przygodowej
  • Telekomunikacja
  • IT

 

Zakładanie działalności gospodarczej

 

Podstawowe informacje:

  • Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w Mongolii należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak:
    • Wysokość kapitału zakładowego wymaganego do rozpoczęcia inwestycji.
    • Wysokość podatków.
    • Czy koniecznym jest związanie się z lokalnym partnerem gospodarczym?
    • Rodzaj działalności gospodarczej oraz wymagane licencje.
    • Potrzeby zatrudnienia pracowników z Mongolii.
  • Zgodnie z prawem inwestycyjnym Mongolii podmioty zagraniczne, które chcą prowadzić działalność gospodarczą muszą założyć:
    • Podmiot gospodarczy z inwestycjami zagranicznymi (BEFI), którego minimum 25% kapitału jest w posiadaniu inwestora zagranicznego. Do tego rodzaju działalności zalicza się spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Minimalny kapitał zakładowy dla obu rodzajów spółek wynosi 100 000 USD. Preferowaną przez inwestorów zagranicznych formą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
    • Przedstawicielstwo, które nie może prowadzić komercyjnej działalności gospodarczej na terenie Mongolii, ani generować przychodu. Inwestor zagraniczny może ustanowić swoje przedstawicielstwo w Mongolii do celów reprezentacji macierzystej jednostki zagranicznej.
  • Szacowany czas założenia działalności gospodarczej to dwa tygodnie.
  • Informacje i wymagane dokumenty związane z rejestracją działalności gospodarczej mogą ulegać zmianom. Dlatego przed przystąpieniem do składania dokumentów należy zapoznać się ze stroną internetową Rejestracji Narodowej i Urzędu Statystycznego (NRSO).
  • Prawo mongolskie reguluje stosunek pracowników zagranicznych w ogólnej liczbie zatrudnianych: obcokrajowcy mogą stanowić 5% wszystkich zatrudnionych pracowników.

 

Spółka

Podmiot gospodarczy z kapitałem zagranicznym należy zarejestrować w Rejestracji Narodowej i Urzędzie Statystycznym (NRSO). W celu założenia nowej spółki należy:

  • Uzyskać pieczęć firmową: czas oczekiwania do dwóch godzin.
  • Złożyć podanie o certyfikat inkorporacji w Rejestracji Narodowej i Urzędzie Statystycznym (NRSO). W urzędzie należy przedstawić następujące dokumenty:
    • Wniosek (УБ 12) (1 kopia).
    • Arkusz weryfikujący nazwę firmy (nabyty po rejestracji w Biurze Rejestracji Inwestycji Zagranicznych i Podmiotów Prawnych).
    • Oryginalną zgodę na utworzenie spółki z kapitałem zagranicznym (z urzędowym tłumaczeniem).
    • Statut i umowę spółki (2 kopie statutu, 1 kopia umowy z oficjalnym tłumaczeniem): jeśli spółka składa się z jednej osoby – wystarczy statut.
    • Jeśli firma ma być jednoosobowa to wymagane jest dostarczenie paszportu i wypełnionego formularza dla inwestorów.
    • Jeśli firma ma postać prawną należy dostarczyć kopię świadectwa certyfikatu inkorporacji i krótkie wprowadzenie do spółki.
    • Poświadczenie z banku (kapitał początkowy w Mongolii jest regulowany prawem inwestycyjny i wynosi 100 000 USD).
    • Państwową opłatę skarbową w wysokości 750 000 MNT wpłaconą na rachunek Khas Bank lub Golomt Bank.
    • Upoważnienie (jeśli firma jest administracyjna, upoważnienie nie jest konieczne).
  •  Otworzenie rachunku bankowego:
    • Wymagane dokumenty: dokumenty weryfikujące spółkę oraz inne dokumenty wymagane przez bank.
  • Sprawdzić dostępność i zarejestrować nazwę firmy:
    • Wymagane dokumenty: dokument potwierdzający tożsamość założyciela (w przypadku cudzoziemców: paszport).
    • Dokument pełnomocnictwa (jeśli jest konieczny).
    • Opłata manipulacyjna 500 MNT, która musi zostać przekazana do Golomt Bank.
  • Zarejestrować podmiot w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
  • Zarejestrować podmiot w Departamencie Podatkowym.

 

Przedstawicielstwo

W celu założenia przedstawicielstwa należy:

  • Zarejestrować się w Rejestracji Narodowej i Urzędzie Statystycznym (NRSO).
  • Odebrać certyfikat inkorporacji w NRSO.
  • Wyrobić pieczątkę firmową.
  • Rozpocząć działalność.

 

Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia działalności:

  • Wniosek (УБ 12) (1 kopia).
  • Dokument od najwyższych władz spółki, w którym będzie informacja o powołaniu przedstawicielstwa.
  • Wprowadzenie i kopia statutu zagranicznego podmiotu prawnego.
  • Kopia certyfikatu inkorporacji.
  • Statut przedstawicielstwa.
  • Oficjalny adres przedstawicielstwa.
  • Opłata skarbowa 1 100 000 MNT wniesiona w Khas Banku lub Golomt Banku.
  • Pełnomocnictwo (jeśli jest wymagane).

 

Podatki

VAT

10% stawką VAT objęte są wszystkie towary i usługi przywożone do Mongolii.

Podatnicy mają obowiązek zarejestrowania się jako płatnicy VAT jeśli ich obroty handlowe wyniosą powyżej 10 mln MNT.

Podatek VAT pobierany jest również od pracy i usług wykonanych na terenie Mongolii, towarów sprzedawanych na terytorium kraju oraz importowanych do niego.

Stawce VAT podlegają także towary eksportowane z Mongolii. Wyjątek stanowią produkty wskazane przez rząd Mongolii w stosownych ustawach. Wówczas stawka podatkowa wynosi 0%.

 

Udogodnienia podatkowe

W 2013 roku administracja podatkowa uruchomiła internetowy system e-balance. Podatnicy mają możliwość składania elektronicznych sprawozdań podatkowych po otrzymaniu e-podpisu od organu podatkowego.

 

Stabilizacja podatkowa dla przedsiębiorstw

Osoby prawne, które zamierzają realizować projekty inwestycyjne w Mongolii mogą ubiegać się o certyfikat stabilizacji. W celu jego uzyskania niezbędne jest spełnienie wymogów określonych w ustawie o inwestycjach z 2013 r. Certyfikat stabilizacji to zaświadczenie wydawane przez Invest Mongolia Agency, w celu stabilizacji stawek podatkowych (podatku dochodowego, VAT, podatków celnych, opłat licencyjnych) na okres od pięciu do osiemnastu lat. Wydanie certyfikatu stabilizacji zależy od: regionu inwestycji, stopnia przyjazności firmy dla środowiska, stosowania nowych technologii i know-how, ilości stworzenia nowych miejsc pracy. Certyfikat musi być złożony w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia działalności i przedłużony o półtora raza.

 

Wolne Strefy Ekonomiczne

Na terytorium Mongolii występują trzy strefy wolnocłowe: Altanbulag, Zamiin i Tsagaan nuur, których działanie reguluje ustawa o Strefie Wolnego w Mongolii z 2015 r.

 

Nabywanie i dzierżawa gruntów

Inwestorzy zagraniczni mogą nabywać grunty miejskie. Nie mają prawa nabywania ziem wiejskich, które w Mongolii pozostają własnością państwa. Prawo mongolskie reguluje okres dzierżawy gruntów na okres pięciu lat, z możliwością przedłużenia o kolejne pięć lat. W przypadku inwestycji rząd może wydać zezwolenia na dzierżawę ziemi na sześćdziesięciu lat z możliwością przedłużenia o kolejne czterdzieści. Zezwolenie na użytkowanie grantów wydają władze somonów (powiatów). Pozwolenie na użytkowanie gruntów wydaje się na podstawie aukcji: ziemię w dzierżawę otrzymuje osoba, która poda najwyższa cenę. Dzierżawiąc grunt należy pamiętać o przestrzeganiu ochrony środowiska oraz dziedzictwa kulturowego.

 

***

Informacje pochodzą z Your Guide to Invest In Mongolia 2016, Invest Mongolia Agency, Ulaanbaatar city, 2016 oraz Investors' guide to Mongolia, Allens, 2016.



Czy ta informacja była pomocna?
TAK/NIE 0 0