Czy Ameryka Łacińska jest słabo rozwinięta?
30.05.2025
Potoczne wyobrażenie o Ameryce Łacińskiej daje odpowiedź twierdzącą na pytanie zawarte w tytule. Nic dziwnego. Widząc w mediach obraz najbiedniejszych dzielnic, slumsów i faweli każdy uznałby ten region za słabo rozwinięty. To jednak nie do końca jest prawda.

Kraje Ameryki Łacińskiej charakteryzują się bardzo dużym rozwarstwieniem społecznym i ogromnymi różnicami w poziomie życia ludności. Ten obraz najbiedniejszych dzielnic oczywiście nie jest kłamstwem. Zresztą podobne rudery i biedę można znaleźć także w najbogatszych państwach, ale tam z kolei media tego nie pokazują. Koncentrują się na pokazywaniu właśnie dzielnic bogatych i klasy średniej.
Rozwój wysokich technologii
Niezależnie od poziomu bogactwa w krajach Ameryki Łacińskiej rozwijane są także wysokie technologie. Warto tu wspomnieć o bardzo dobrym poziomie technologii kosmicznych, radarowych czy energetyki jądrowej w Argentynie, rozwiniętym przemyśle lotniczo-kosmicznym czy technologiach informatycznych w Chile, Meksyku i Brazylii. Rozwijana jest branża fintech. Na coraz szerszą skalę wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Tutaj pionierami są Chile, Brazylia i Urugwaj. W 2009 roku Urugwaj stał się pierwszym krajem na świecie, który zapewnił każdemu uczniowi bezpłatny dostęp do laptopa i sieci bezprzewodowej. Przykładów można jeszcze przytaczać sporo.
Rządy państw tego regionu mocno wspierają rozwój wysokich technologii. Bez wątpienia transformacja cyfrowa i wykorzystanie nowych technologii są szansą na przełamanie poważnych wyzwań strukturalnych państw latynoamerykańskich. Transformacyjny wpływ sztucznej inteligencji zaczyna się już ujawniać, a wstępne dane wskazują, że w nadchodzących latach jej wpływ na wzrost gospodarczy i rynek pracy będzie jeszcze większy.
Perspektywiczne rozwiązania cyfrowe
Ameryka Łacińska i Karaiby są obszarem perspektywicznym dla eksportu rozwiązań cyfrowych. Niższy w porównaniu z innymi regionami rozwój cyfryzacji, przy jednoczesnym zdawaniu sobie sprawy ze znaczenia tych technik i wsparciu regionalnych organizacji gospodarczych i ugrupowań typu OECD, stanowi dobrą bazę do nawiązania stałe współpracy.
Największe szanse w krajach latynoamerykańskich i karaibskich maja rozwiązania cyfrowe z zakresu cyberbezpieczeństwa (CyberSec), technologii finansowych (FinTech), technologii dla sektora rolno-spożywczego (AgriTech), technologii medycznych (MedTech), zielonych technologii, a także technologii przeznaczonych dla administracji publicznej i gospodarki (w tym górnictwa).
Należy także wziąć pod uwagę, że państwa tego regionu nie są zainteresowane samym importem rozwiązań cyfrowych, ale bardziej nawiązaniem stałej współpracy pomiędzy polskimi i tamtejszymi instytutami i ośrodkami badawczymi czy tworzeniem wspólnych projektów naukowych. Uważają, że o ile Polska wyprzedza je w określonych dziedzinach, to w niektórych one prezentują wyższy rozwój technologiczny. Taka współpraca już istnieje (porozumienie pomiędzy agencjami kosmicznymi Polski i Argentyny, porozumienia pomiędzy polskimi i argentyńskimi firmami z zakresu Big Data i synchronizacji czasu, program BraSilesia realizowany przez Katowicką Specjalna Strefę Ekonomiczna z partnerami polskimi i brazylijskimi itd.) .
Polscy przedsiębiorcy powinni zatem z uwagą spojrzeć na kraje Ameryki Łacińskiej i Karaibów, które mają duży potencjał do rozwoju współpracy. Także w zakresie wysokich technologii.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT

Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT)
- Tel.: +48 222 500 123
- E-mail: kancelaria@mrpit.gov.pl
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (850)
- Wiedza (418)
- Kalendarz (1603)
- Centrum Wsparcia (349)
-
Artykuł
Psychologia handlu – jak wytrwać, gdy efekty nie przychodzą od razu
57 proc. przedstawicieli handlowych uważa, że cisza ze strony klientów jest głównym demotywatorem
WydarzenieStoisko PAIH na Expo Salud 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach Expo Salud 2025.
-
Artykuł
High Point Market 2025 – budowanie marki polskich mebli w USA
Udział w pierwszych edycjach warto wykorzystać do zebrania informacji o potrzebach rynku
ArtykułSektor maszyn i urządzeń – kolumbijskie media z wizytą w Polsce
Delegacja odwiedziła przedsiębiorstwa związane z przemysłem maszynowym
-
Artykuł
Psychologia handlu – jak wytrwać, gdy efekty nie przychodzą od razu
57 proc. przedstawicieli handlowych uważa, że cisza ze strony klientów jest głównym demotywatorem
ArtykułJak budować trwałą obecność w Afryce?
W 2024 roku wartość polskiego eksportu do Afryki wyniosła ok. 2,9 mld EUR
-
Wydarzenie
Stoisko PAIH na Expo Salud 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach Expo Salud 2025.
WydarzenieJak rozpocząć współpracę z francuskim agentem handlowym?
PAIH zaprasza na webinarium pt. „Jak rozpocząć współpracę z francuskim agentem handlowym?.
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.