Zjednoczone Emiraty Arabskie – szansa dla polskiej żywności
03.10.2023
Polscy eksporterzy żywności w poszukiwaniu nowych rynków zbytu mogą zainteresować się stosunkowo niedużym, lecz atrakcyjnym krajem Zatoki Perskiej, jakim są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Rynek ten ma wiele do zaoferowania dla polskich przedsiębiorców mających w swojej ofercie wysokiej jakości produkty lub poszukujących finansowania dla innowacyjnego pomysłu, rozwiązania dla rolnictwa lub przemysłu spożywczego.

Warto zauważyć, że potencjał ZEA został doceniony w polskiej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętej przez Radę Ministrów w 2017 r. i obejmującej perspektywę czasową do 2030 r., jako kierunek ekspansji zagranicznej dla branży polskich specjalności żywnościowych.
Klimat niesprzyjający uprawom
Zjednoczone Emiraty Arabskie to kraj pustynny, o gorącymi suchym klimacie zwrotnikowym, zmagający się z niedoborem wody oraz niewielką ilością gruntów nadających się pod uprawy. W jego skład wchodzi siedem emiratów: stołeczne Abu Zabi, Dubaj, Szardża, Adżman, Umm al-Kajwajn, Ras al-Chajma i Fudżajra. Najbardziej rozpoznawalnym z emiratów jest Dubaj, którego atrakcyjne otoczenie biznesowe oraz liczne zachęty podatkowe i inwestycyjne przyciągają przedsiębiorców i inwestorów z całego świata. Najbardziej znane inwestycje to najwyższy budynek świata – Burdż Chalifa, trzy sztuczne wyspy w kształcie palmy i bezzałogowy transport szynowy. Emiraty zamieszkuje ok. 9,5 mln mieszkańców, z czego tylko ok. 12 proc. stanowią rodowici Emiratczycy. Pozostałe ok. 88 proc. populacji stanowią emigranci, głównie z krajów Azji Południowej takich jak Indie, Bangladesz i Pakistan (ok. 60 proc.) oraz z Egiptu i Filipin.
Import produktów żywnościowych
Emirackie rolnictwo i przemysł przetwórczy, pomimo wysiłków i imponujących inwestycji władz, nie jest w stanie zaspokoić wewnętrznej konsumpcji. Przeważająca ilość żywności dostępnej na rynku (do 90 proc.) pochodzi z importu. Wartość emirackiego importu produktów żywnościowych rośnie z roku na rok, w 2020 r. wyniosła ok. 14 mld USD1. Emiraty importują głównie owoce i orzechy, mięso, produkty mleczarskie oraz nasiona roślin oleistych2. Polska również sukcesywnie zwiększa swój eksport rolno-spożywczy do ZEA. W 2021 r. do Emiratów trafiła polska żywność o wartości blisko 81 mln euro (wzrost o 10 proc. w stosunku do roku 2020). Eksportowane były głównie wyroby cukiernicze, produkty mleczne, produkty zbożowo-mączne, tytoń i wyroby tytoniowe, woda i napoje, kawa, herbata i kakao, przetwory dla niemowląt, owoce i przetwory, mięso i przetwory (bez drobiu), warzywa, ryby i przetwory oraz wyroby spirytusowe.
Atrakcyjność cenowa produktów importowanych
Na atrakcyjność tego rynku wpływa również możliwość uzyskania lepszej ceny za produkt. Konsumenci są skłonni zapłacić wyższą cenę za produkt o wysokiej jakości, szczególnie w przypadku rozpoznawalnych marek. Związane jest to z zamożnością emirackiego społeczeństwa – PKB na mieszkańca wynosi ponad 63 tys. USD, co plasuje ZEA na 8. miejscu
w rankingu najbogatszych krajów3. Jest to również ósmy kraj pod względem wielkości rezerw ropy naftowej, w jego posiadaniu znajduje się blisko 6 proc. światowych zasobów4.
Rozwój pozanaftowych sektorów gospodarczych
Jednym z priorytetów ZEA jest jednak uniezależnienie się od koniunktury na rynku ropy naftowej i budowa pozanaftowych sektorów gospodarki takich jak m.in. turystyka. Poza grupą konsumentów emirackich i zamożnych emigrantów na rynku funkcjonuje równolegle duża grupa emigrantów zarobkowych o niskich dochodach, wrażliwa na wahania cenowe produktu i przywiązana do żywności z kraju pochodzenia.
Emiraty są nie tylko atrakcyjnym kierunkiem w przypadku bezpośredniego eksportu żywności, ale jednocześnie jako hub reeksportowy oferują możliwości dostępu do krajów arabskich należących do Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) oraz krajów MENA (Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej), z którymi powiązane są preferencyjnymi umowami gospodarczymi.
Emiracka Strategia Bezpieczeństwa Żywnościowego
Mimo uzależnienia od importu żywności ZEA są obecnie największym producentem produktów spożywczych na Bliskim Wschodzie. Kraj inwestuje duże środki w zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego zgodnie z priorytetami wyznaczonymi w emirackiej Krajowej Strategii Bezpieczeństwa Żywnościowego 2051. Jednym z projektów realizowanych przez Emirat Dubaju w ramach ww. strategii jest Food Tech Valley – projekt mający na celu potrojenie produkcji żywności Emiratów poprzez zastosowanie najnowszych technologii żywności, w tym robotyki i sztucznej inteligencji, do całorocznej uprawy roślin. Wśród celów wymienionych w ww. strategii wskazano wsparcie handlu produktami rolno-spożywczymi i dywersyfikację źródeł dostaw żywności do Emiratów, co stanowi również szansę dla polskich produktów żywnościowych. W ramach tworzenia strategicznych rezerw żywności ZEA poszukują dostawców, m.in. z Polski, podstawowych produktów żywnościowych takich jak mięso halal (drób i wołowina), produkty mleczne, mrożonki, produkty puszkowane i inne produkty łatwe do przechowywania5.
Strefy Wolnego Handlu
Jednocześnie władze ZEA podejmują szereg inicjatyw w celu przyciągnięcia zagranicznych przedsiębiorców. Powstało 45 stref wolnego handlu, które oferują korzystne warunki handlowe, w tym prawo do 100 proc. własności zagranicznej (poza strefą obowiązuje ograniczenie do wysokości 49 proc. udziału w firmie), zwolnienie z podatków, możliwość swobodnego wycofania kapitału i zysków do kraju pochodzenia, brak opłat celnych i kontyngentów.
Jedną z najważniejszych stref wolnego handlu jest strefa Ali Jebel w Dubaju. Jest ona połączona z największym emirackim portem handlowym, który obsługuje ponad 80 proc. importu towarów do ZEA. Prowadząc działalność w strefie, należy pamiętać, że firma działa poza obszarem celnym ZEA i może współpracować bezpośrednio jedynie z innymi podmiotami zarejestrowanymi w strefach lub z podmiotami zagranicznymi. Do wprowadzenia produktów na rynek ZEA potrzebny będzie agent lub oficjalny dystrybutor.
Nawiązywanie relacji biznesowych
ZEA to kraj otwarty na współpracę i oferujący wiele korzyści. W odróżnieniu od krajów zachodnich, u podstaw współpracy z partnerami biznesowymi z kręgu kultury arabskiej leżą nie tylko kwestie ekonomiczne, ale przede wszystkim osobiste relacje, które można nawiązać poprzez bezpośrednie spotkania, a w przypadku braku innej możliwości – spotkania online. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zapewnia możliwość nawiązania relacji biznesowych dla polskich przedsiębiorców poprzez organizację stoisk narodowych oraz misji handlowych połączonych z udziałem w międzynarodowych targach spożywczych na terenie Emiratów takich jak GULFOOD oraz ISM Middle East (Yummex).
- 1wg U.S. Department of Agriculture
- 2zgodnie z informacją przekazaną przez Izbę Handlową w Dubaju, dane z I-IX. 2021
- 3dane za 2020r. PKB per capita wg PPP (parytet siły nabywczej) – statystyki Banku Światowego
- 4stan na koniec 2020r. wg World Population Review
- 5zgodnie z informacją przekazaną przez Ambasadę, dostępną na stronie internetowej MRiRW, ZEA zainteresowane są pozyskaniem takich produktów jak mięso i produkty mięsne halal (drób i wołowina), produkty mleczne (mleko UHT, ser, masło, mleko dla niemowląt), owoce i warzywa oraz przetwory, mrożonki (produkty mięsne, produkty gotowe do spożycia, mrożonki owocowe i warzywne), soki i napoje, konserwy rybne, słodycze, produkty zbożowe (ziarno zbóż, płatki zbożowe, makarony, mąki, soczewica, kasza manna) i żywność puszkowana.
Aneta Parys-Kępińska, Departament Wsparcia Eksportu KOWR
- Wszystko
- Kalendarz (170)
-
Wydarzenie
Stoisko PAIH na targach GITEX 2023 w Dubaju
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskich przedsiębiorców z sektora technologicznego do w…
WydarzenieStoisko PAIH na Agro Expo w Mongolii
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w targach Agro Expo, które odbędą się w dniac…
-
Wydarzenie
Spotkania b2b podczas Innovat&Match Brokerage Event – w Bolonii i…
Ośrodek Enterprise Europe Network przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza do udzia…
WydarzenieDlaczego warto zacząć eksportować jabłka do Indonezji?
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zaprasza na webinarium pt. „Dlaczego warto zacząć eksportować jab…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.