Strefy wolnego handlu szansą dla polskich eksporterów
03.10.2023
Polscy eksporterzy powinni w większym stopniu wykorzystywać szanse ekspansji, jakie dają strefy wolnego handlu – ocenia w raporcie Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Liberalizacja dostępu do rynków spoza UE to możliwość zwiększenia sprzedaży m.in artykułów rolno-spożywczych i kosmetyków.
Spośród analizowanych przez PIE krajów, największe korzyści polscy eksporterzy odnieśli w wyniku umowy z Ukrainą, relatywnie najmniejsze dzięki porozumieniu z Kanadą. „W przypadku Japonii mieliśmy do czynienia z wyraźnym skokiem eksportu polskich towarów w 2019 r., będącym pierwszym rokiem obowiązywania umowy, o ponad 18 proc.” – napisano w raporcie.
Wśród najbardziej perspektywicznych grup produktów w kontekście eksportu do Korei Płd. znajdują się artykuły rolno-spożywcze, kosmetyki, wyroby przemysłu stoczniowego oraz maszynowego, a także gry komputerowe, produkty medyczne oraz usługi technologiczne w obszarze ochrony środowiska.
Z kolei Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla koreańskich firm inwestujących w produkcję sprzętu elektronicznego, AGD, zaawansowanych technologii informacyjnych, a także dla przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej.
Jeżeli chodzi o eksport do Ukrainy, w gronie najbardziej perspektywicznych produktów znajdują się maszyny i urządzenia do produkcji, produkty rolno-spożywcze, kosmetyki, artykuły drogeryjno-higieniczne oraz środki czystości. Czynnikiem dodatkowo wzmacniającym pozycję polskich produktów na rynku ukraińskim jest duża skala emigracji zarobkowej z Ukrainy do Polski.
Jeżeli chodzi o rynek kanadyjski, to atrakcyjnymi obszarami dla polskich eksporterów są wyroby przemysłu lotniczego, materiały budowlane, technologie energetyczne i cyfrowe, rozwiązania IT, żywność oraz meble.
W przypadku Japonii, największe szanse na eksport mają wysokiej jakości produkty żywnościowe o długim okresie przydatności, ceramika, kosmetyki, a także oprogramowanie dla branży finansowej i technologicznej oraz gry komputerowe.
Załączniki
Polska a strefy wolnego handlu
Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE)
PIE-Raport_Strefy-wolnego-handlu.pdf
PDF (1,57MB)
- Wszystko
- Aktualności (28)
- Wiedza (17)
- Kalendarz (54)
-
Wydarzenie
E-commerce – sposób na ekspansję na rynek japoński
Japonia to czwarty największy rynek e-commerce na świecie. W 2021 roku jego wartość wyniosła 128,3 m…
ArtykułZdobądź Azję z programem promocji dla polskich przedsiębiorstw
MRiT przygotowało program promocji dla firm zainteresowanych ekspansją na rynki azjatyckie
-
Artykuł
Zdobądź Azję z programem promocji dla polskich przedsiębiorstw
MRiT przygotowało program promocji dla firm zainteresowanych ekspansją na rynki azjatyckie
ArtykułGeneralny wykonawca Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai wybrany
Pawilon Polski ma być gotowy do 13 kwietnia 2025 roku
-
Wydarzenie
E-commerce – sposób na ekspansję na rynek japoński
Japonia to czwarty największy rynek e-commerce na świecie. W 2021 roku jego wartość wyniosła 128,3 m…
WydarzenieRe-Enter North America
ŁSSE zaprasza na wydarzenie Re-Enter North America, które odbędzie się 27 marca 2024 r.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.