Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Rosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa
Artykuł

Rosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa

Azja coraz wyraźniej umacnia się jako ważny kierunek rozwoju polskiego mleczarstwa. To właśnie tam spożycie mleka rośnie najszybciej – szczególnie w Korei Południowej i Wietnamie. Polski sektor mleczarski pozostaje jednym z filarów eksportu rolno-spożywczego, a jego produkty zdobywają silną pozycję na najbardziej konkurencyjnych rynkach świata.

wlewane do szklanki mleko z butelki

Program „Kropla doskonałości” w centrum uwagi branży

Spotkanie zorganizowane w resorcie rolnictwa przy współudziale Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka poświęcono prezentacji postępów programu „Kropla doskonałości. Europejskie mleko i przetwory mleczne wysokiej jakości”. W trakcie wydarzenia omówiono efekty kampanii realizowanej od kwietnia 2025 roku w Korei Południowej i Wietnamie. Program, finansowany ze środków UE, ma na celu zwiększenie rozpoznawalności europejskich – w tym polskich – produktów mlecznych na szybko rozwijających się rynkach azjatyckich.

Promocja ta stanowi jedno z ważniejszych narzędzi wzmacniających obecność polskich produktów mlecznych w krajach o wysokich wymaganiach jakościowych i rosnącej świadomości konsumentów.

Polska w europejskiej czołówce producentów mleka

Polska pozostaje jednym z największych producentów mleka w Unii Europejskiej. W 2024 roku krajowa produkcja osiągnęła 16 mln ton, co zapewniło trzecie miejsce w UE. Nadwyżki produkcyjne są z powodzeniem kierowane na eksport – wartość eksportu produktów mleczarskich w ubiegłym roku wyniosła 3,6 mld EUR.

W ocenie MRiRW – wpływ na przyszły rozwój branży będą miały właśnie rynki azjatyckie, gdzie notuje się najwyższą dynamikę wzrostu spożycia mleka. Korea Południowa i Wietnam stanowią obecnie strategiczne kierunki dla polskich firm.

Polskie mleko w czołówce importu Korei Południowej

Na rynku południowokoreańskim Polska należy do grona najważniejszych dostawców mleka, a popyt na produkty mleczarskie stale rośnie. W 2024 roku eksport polskich artykułów mlecznych do tego kraju osiągnął prawie 32 mln EUR. W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku wartość eksportu wyniosła 29,2 mln EUR, co oznacza wzrost o 9 proc. rok do roku. Dominują dostawy mleka płynnego i śmietany, stanowiące około 90 proc. eksportu.

Jednocześnie trwają prace nad rozszerzeniem listy produktów dopuszczonych na rynek, m.in. o śmietankę UHT czy proszki serwatkowe. Od 2 grudnia w Polsce trwa audyt koreańskich inspektorów MFDS w zakładach mleczarskich i jajecznych. Jego pozytywne wyniki mogą otworzyć kolejne możliwości eksportowe.

Wietnam – najszybciej rosnący rynek w ASEAN

Drugim filarem polskiej obecności w Azji jest Wietnam – rynek o wyjątkowo dużym potencjale wzrostu, systematycznie zwiększający import europejskich produktów mlecznych. W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku eksport polskich produktów mlecznych do Wietnamu wyniósł blisko 26 mln EUR, co oznacza wzrost o 45 proc. rok do roku. Największy udział mają mleko płynne i śmietana (ok. 73 proc.), a rośnie także znaczenie serwatki.

Dynamicznie rozwija się również współpraca administracyjna – regularnie odbywają się posiedzenia polsko-wietnamskiej grupy roboczej ds. rolnictwa. Kolejne zaplanowano w Warszawie w pierwszym kwartale 2026 roku.

Wspólne działania dla silniejszej pozycji Polski w Azji

Przedstawiciele resortu rolnictwa podkreślają, że utrzymanie tempa ekspansji wymaga konsekwentnej współpracy administracji z producentami i przetwórcami. Korea Południowa i Wietnam potwierdzają, że polskie mleczarstwo posiada globalny potencjał, a wspólne działania z branżą otwierają drogę do dalszego wzmacniania pozycji Polski na rynkach azjatyckich.

Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), „Rosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa. MRiRW wspiera ekspansję na nowe rynki”, grudzień 2025 r.

  • Wszystko
  • Aktualności (981)
  • Wiedza (518)
  • Kalendarz (1801)
  • Centrum Wsparcia (351)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.