05.12.2025
Rosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa
Azja coraz wyraźniej umacnia się jako ważny kierunek rozwoju polskiego mleczarstwa. To właśnie tam spożycie mleka rośnie najszybciej – szczególnie w Korei Południowej i Wietnamie. Polski sektor mleczarski pozostaje jednym z filarów eksportu rolno-spożywczego, a jego produkty zdobywają silną pozycję na najbardziej konkurencyjnych rynkach świata.

Program „Kropla doskonałości” w centrum uwagi branży
Spotkanie zorganizowane w resorcie rolnictwa przy współudziale Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka poświęcono prezentacji postępów programu „Kropla doskonałości. Europejskie mleko i przetwory mleczne wysokiej jakości”. W trakcie wydarzenia omówiono efekty kampanii realizowanej od kwietnia 2025 roku w Korei Południowej i Wietnamie. Program, finansowany ze środków UE, ma na celu zwiększenie rozpoznawalności europejskich – w tym polskich – produktów mlecznych na szybko rozwijających się rynkach azjatyckich.
Promocja ta stanowi jedno z ważniejszych narzędzi wzmacniających obecność polskich produktów mlecznych w krajach o wysokich wymaganiach jakościowych i rosnącej świadomości konsumentów.
Polska w europejskiej czołówce producentów mleka
Polska pozostaje jednym z największych producentów mleka w Unii Europejskiej. W 2024 roku krajowa produkcja osiągnęła 16 mln ton, co zapewniło trzecie miejsce w UE. Nadwyżki produkcyjne są z powodzeniem kierowane na eksport – wartość eksportu produktów mleczarskich w ubiegłym roku wyniosła 3,6 mld EUR.
W ocenie MRiRW – wpływ na przyszły rozwój branży będą miały właśnie rynki azjatyckie, gdzie notuje się najwyższą dynamikę wzrostu spożycia mleka. Korea Południowa i Wietnam stanowią obecnie strategiczne kierunki dla polskich firm.
Polskie mleko w czołówce importu Korei Południowej
Na rynku południowokoreańskim Polska należy do grona najważniejszych dostawców mleka, a popyt na produkty mleczarskie stale rośnie. W 2024 roku eksport polskich artykułów mlecznych do tego kraju osiągnął prawie 32 mln EUR. W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku wartość eksportu wyniosła 29,2 mln EUR, co oznacza wzrost o 9 proc. rok do roku. Dominują dostawy mleka płynnego i śmietany, stanowiące około 90 proc. eksportu.
Jednocześnie trwają prace nad rozszerzeniem listy produktów dopuszczonych na rynek, m.in. o śmietankę UHT czy proszki serwatkowe. Od 2 grudnia w Polsce trwa audyt koreańskich inspektorów MFDS w zakładach mleczarskich i jajecznych. Jego pozytywne wyniki mogą otworzyć kolejne możliwości eksportowe.
Wietnam – najszybciej rosnący rynek w ASEAN
Drugim filarem polskiej obecności w Azji jest Wietnam – rynek o wyjątkowo dużym potencjale wzrostu, systematycznie zwiększający import europejskich produktów mlecznych. W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku eksport polskich produktów mlecznych do Wietnamu wyniósł blisko 26 mln EUR, co oznacza wzrost o 45 proc. rok do roku. Największy udział mają mleko płynne i śmietana (ok. 73 proc.), a rośnie także znaczenie serwatki.
Dynamicznie rozwija się również współpraca administracyjna – regularnie odbywają się posiedzenia polsko-wietnamskiej grupy roboczej ds. rolnictwa. Kolejne zaplanowano w Warszawie w pierwszym kwartale 2026 roku.
Wspólne działania dla silniejszej pozycji Polski w Azji
Przedstawiciele resortu rolnictwa podkreślają, że utrzymanie tempa ekspansji wymaga konsekwentnej współpracy administracji z producentami i przetwórcami. Korea Południowa i Wietnam potwierdzają, że polskie mleczarstwo posiada globalny potencjał, a wspólne działania z branżą otwierają drogę do dalszego wzmacniania pozycji Polski na rynkach azjatyckich.
Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), „Rosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa. MRiRW wspiera ekspansję na nowe rynki”, grudzień 2025 r.
Redakcja Trade.gov.pl
JL
- Wszystko
- Aktualności (981)
- Wiedza (518)
- Kalendarz (1801)
- Centrum Wsparcia (351)
-
ArtykułKultura biznesu w Kazachstanie
Kultura biznesu w Kazachstanie łączy elementy tradycyjnych wartości z nowoczesnym podejściem
WydarzeniePoszukiwanie kontrahentów na rynkach zagranicznych – ABC eksportu
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji zaprasza na szkolenie pt. „Poszukiwanie…
-
ArtykułIzrael prowadzi prekwalifikację do budowy metra w Tel Awiwie
Termin składania zgłoszeń upływa 29 kwietnia 2026 r.
ArtykułRuszył nabór 1N/2025 w projekcie Polskie Mosty Technologiczne
Rozpoczęło się przyjmowanie wniosków w pierwszym naborze projektu Polskie Mosty Technologiczne
-
ArtykułKultura biznesu w Kazachstanie
Kultura biznesu w Kazachstanie łączy elementy tradycyjnych wartości z nowoczesnym podejściem
ArtykułJak rozpocząć współpracę z francuskim dystrybutorem mebli, część 2/2
Targi, dystrybutorzy i lokalny agent
-
WydarzeniePoszukiwanie kontrahentów na rynkach zagranicznych – ABC eksportu
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji zaprasza na szkolenie pt. „Poszukiwanie…
WydarzenieMotoryzacja po chińsku: jak Chiny budują swoją przewagę i zmieniają europej…
PAIH zaprasza na webinarium pt. „Motoryzacja po chińsku: jak Chiny budują swoją przewagę i zmieniają…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.